Middel hulpverlening (patient afhijsen van 3e etage) Isabellaland - Den Haag 04-04-2014

Auteur Topic: Middel hulpverlening (patient afhijsen van 3e etage) Isabellaland - Den Haag 04-04-2014  (gelezen 3434 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
p2kflex
12:17:05 04-04-14-ALPHA-A1 Isabellaland 127 DHG Vtg: 15121 Ritnr: 32358
1520021Ambu 15-121 (RAV Haaglanden)
p2kflex
12:25:06 04-04-14GROUP-1P 1 Ass. ambu (Inzet brw: afhijsen patient) Isabellaland 127 DHG 5130 5150
1500141BRW Haaglanden (Leidschendam - Voorburg) (Kazernealarm)
1500004BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Voertuignavigatie)
p2kflex
12:31:41 04-04-14GROUP-1P 1 Ass. ambu (Inzet brw: afhijsen patient) (VK: 18) Isabellaland 127 DHG 7650
1500148BRW Haaglanden (Den Haag Laak) (Kazernealarm)
1500004BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Voertuignavigatie)
p2kflex
12:37:47 04-04-14GROUP-1P 1 Ass. ambu (Inzet brw: afhijsen patient) (VK: 18) Isabellaland 127 DHG 7489 7430
1500149BRW Haaglanden (Den Haag Leidschenveen) (Kazernealarm)
1500004BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Voertuignavigatie)
p2kflex
12:39:37 04-04-14GROUP-1P 1 Ass. ambu (Inzet brw: afhijsen patient) (VK: 18) Isabellaland 127 DHG 7487 7480
1500149BRW Haaglanden (Den Haag Leidschenveen) (Kazernealarm)
1500004BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Voertuignavigatie)
p2kflex
12:59:21 04-04-14GROUP-2P 1 Ass. ambu (Inzet brw: afhijsen patient) (VK: 18) (middel HV) Isabellaland 127 DHG 9591 9599 OvD Gaarne Bellen RAC
MHV1500021BRW Veiligheidsregio Haaglanden (HOvD)
MHV1500050BRW Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Alarmcode)
MHV1500075BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Persinfo)
MHV1500052BRW Veiligheidsregio Haaglanden (ROvD-1 Alarmcode)
MHV1500071BRW Veiligheidsregio Haaglanden (WVB-1)




Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
Op het #Isabellaland in #DenHaag wordt de grote kraan van de brandweer ingezet voor het 'afhijsen' van een patiënt.

Omdat er twee tankautospuiten worden ingezet op het #Isabellaland, heeft de brandweer opgeschaald naar 'middel hulpverlening'.

Normaal wordt bij afhijsen gebruik gemaakt van een hoogwerker, maar deze kon de afstand weg-flat niet goed overbruggen. #middelhulpverlening

De #grotekraan voor het flatgebouw aan het #Isabellaland #middelhulpverlening http://pic.twitter.com/D0ofpRhuwH

Vanwege de inzet van de hulpdiensten is een deel van de straat afgezet. #Isabellaland #middelhulpverlening http://pic.twitter.com/eBWl7Q0kvk



Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Grote kraan ingezet bij afhijsing

Den Haag - Vanmiddag heeft de brandweer groots uitgepakt toen een patiënt vanaf de derde etage van een flat naar de ambulance moest worden overgebracht. In verband met de toestand van de patient moest dit horizontaal geschieden.

Op verzoek van de ambulancebemanning werden een tankspuit en hoogwerker van de kazerne Leidschendam-Voorburg gealarmeerd. De hoogwerker zou voor de woning moeten 'afstempelen' op een grasveld. De bevelvoerder van de tankspuit beoordeelde de situatie al snel als 'niet-veilig' voor de inzet van de hoogwerker, en bestelde hierop de Grote Kraan, die vanaf kazerne Den Haag/Leidschenveen met een heel gevolg ter plaatse kwam.

Ter ondersteuning kwam een tweede tankspuit mee, alsmede een haakarmvoertuig, met hierop een zogenaamde 'calamiteitenbak'. Deze calamiteitenbak wordt gebruikt door de kraan om goederen en/of personen vanaf hoogte veilig te verplaatsen. Omdat de bemanning van twee tankspuiten werd ingezet bij deze klus, werd er opgeschaald naar 'middel hulpverlening'.

Nadat de grote kraan afgestempeld had op het grasveld, kon de patiënt naar beneden worden gehaald. Samen met een brandweerman en een ambulancebroeder werd het slachtoffer in de calamiteitenbak onder toeziend oog van veel toegestroomde buurtbewoners veilig naar beneden gehaald. Het slachtoffer is eenmaal beneden met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.







Foto's: Machiel Janssen / Regio15.nl


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Tja....

Wij zijn van de brandweer en wij hoeven geen helm op als we aan het hijsen zijn.
Tevens hoeven wij ook geen ballast aan de kraan te hangen als we met een werkbak aan het werk zijn.

De actie is mooi, de foto's zijn mooi, de snelheid zal belangrijk zijn maar eigen veiligheid eerst, geld volgens mij toch ook echt als je met de grote kraan aan het hijsen ben.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Waarom kon de hoogwerker niet afstempelen op het grasveldje ?


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Merijn V link=msg=1256142 date=1396623019
Tja....

Wij zijn van de brandweer en wij hoeven geen helm op als we aan het hijsen zijn.
Tevens hoeven wij ook geen ballast aan de kraan te hangen als we met een werkbak aan het werk zijn.

De actie is mooi, de foto's zijn mooi, de snelheid zal belangrijk zijn maar eigen veiligheid eerst, geld volgens mij toch ook echt als je met de grote kraan aan het hijsen ben.
Ze lopen niet onder de last, de last is niet gevaarlijk, dus het kan wel. Of we ons aan ons eigen beleid houden....
Qua ballast zie ik geen probleem, de kraan is toch niet omgedonderd?

Citaat van: Thor link=msg=1256149 date=1396624680
Waarom kon de hoogwerker niet afstempelen op het grasveldje ?
Waarschijnlijk onvoldoende draagkrachtig voor de kleine stempelplaatjes van de HW. Kijk maar naar de platen de de grote kraan heeft liggen.


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Citaat van: Merijn V link=msg=1256142 date=1396623019
Tja....

Wij zijn van de brandweer en wij hoeven geen helm op als we aan het hijsen zijn.
Tevens hoeven wij ook geen ballast aan de kraan te hangen als we met een werkbak aan het werk zijn.

De actie is mooi, de foto's zijn mooi, de snelheid zal belangrijk zijn maar eigen veiligheid eerst, geld volgens mij toch ook echt als je met de grote kraan aan het hijsen ben.
Heb je jouw beweringen over ballast ook gecontroleerd? Normaliter werk je bij een manbak op 25% van je maximale hijscapaciteit. Tijdens het hijsen van dit project hangt er 4,3ton ballast aan de kraan. De mastedelen zijn 100/100/30?/0/0/0% uitgeschoven.
Wat is het gewicht van de bak+patient&verzorgers?
Op welke afstand hangt dat ding?
Online kan ik zo snel alleen algemene tabellen vinden waar alle ballast wordt gebruikt, misschien dat iemand anders de gedetaileerde handleiding kan vinden?

Die helmen is een hele andere discussie, zoiets doe je altijd op omdat het een gewoonte moet zijn, ookal zijn de vallende delen zo zwaar dat een helm geen bescherming meer biedt.
Citaat van: Thor link=msg=1256149 date=1396624680
Waarom kon de hoogwerker niet afstempelen op het grasveldje ?
Omdat de kraan ook tot z'n assen de grond in zakt. Op Regio15.nl staat een mooie foto waarbij de stempel bijna de grond raakt, doordat de kraan is gezakt. Grasveldjes en zware voertuigen zijn nooit een succes, tenzij je een bergingsbedrijf hebt. Ik was op straat blijven staan en had wat meer ballast eraan gehangen.
Citaat van: GLZ link=msg=1256151 date=1396625590

Qua ballast zie ik geen probleem, de kraan is toch niet omgedonderd?

Zo simpel is het nou ook weer niet.  ;D


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: jadjong link=msg=1256153 date=1396625873
Zo simpel is het nou ook weer niet.  ;D
Dat weet ik, maar als je ongenuanceerd roept dat er niet genoeg ballast op zat dan krijg je ook een ongenuanceerd antwoord terug. 98uiye


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Citaat van: GLZ link=msg=1256151 date=1396625590
Ze lopen niet onder de last, de last is niet gevaarlijk, dus het kan wel. Of we ons aan ons eigen beleid houden....
Qua ballast zie ik geen probleem, de kraan is toch niet omgedonderd?
Waarschijnlijk onvoldoende draagkrachtig voor de kleine stempelplaatjes van de HW. Kijk maar naar de platen de de grote kraan heeft liggen.

De bevelvoerder maakt een inschatting over draagkracht en neemt de beslissing om de grote kraan te laten komen. Deze beslissing zal ik nooit ter discussie stellen ik was niet ter plaatse.
Echter brengt de inzet van een kraan en werken met een werkbak extra veiligheidsregels met zich mee welke door de A.I. heel duidelijk zijn opgesteld en zeker ook zouden moeten gelden voor een grote profesionele hulpverlenings organisatie als de regio Haaglanden. Argumenten als "last niet gevaarlijk" en "niet omgedonderd" raken kant nog wal en juist voor die mensen zijn nou net de eerder genoemde veiligheidsgregels opgesteld. Als manschap maar ook als bevelvoerder en OVD moet je er voor waken dat een ieder deze veiligheidsregels in acht neemt en op de foto's is duidelijk te zien dat men hier in te kort is geschoten. Geen kritiek maar volgens mij niet meer en niet minder als een goed leer moment om in het vervolg ff beter op te letten.