En voor iedereen wees blij dat ik met de eerder gedane idee kom want ik had ook gelijk kunnen zeggen sluit die landen volledig af van de buitenwereld, geen mensen er meer naar toe sturen en al helemaal geen mensen en/of goederen er vandaan halen, en laat Ebola daar lekker zijn ding doen en binnen 6 maanden is iedereen daar dood en is het probleem opgelost. Hoef je er alleen nog met mensen en materiaal naar toe te gaan om massagraven te maken en alles wat er aan gebouwen staat te verbranden en op te ruimen. Maar nee dat heb ik dus niet voorgesteld.
Nou, bedenk eerst eens zelf wat er allemaal voor nodig is om te doen wat je voorstelt.
Dat is een veelvoud van wat er nodig is om met grootschalige hulpverlening deze uitbraak te stoppen.
Isoleren is een normale procedure bij uitbraken van besmettelijke ziekten. Daar is op zich niks mis mee. Maar je moet je indenken dat het feitelijk onmogelijk is om die landen hermetisch af te sluiten.
Bovendien is nu al een probleem dat niet iedereen zieken, en doden, die (symptomen van) Ebola vertonen aanmeld. Hoe zal dat gaan als je een land gaat bezetten om het af te sluiten, denk je?
Maar, om met tegenzin in je gedachte mee te gaan, het betekend dat je juist 100.000-en mensen naar het uitbraak gebied brengt, die dan ook allemaal weer terug gaan naar hun landen. Dat is een veelvoud van de hoeveelheid mensen die op dit moment uit die gebieden naar het westen reizen!
Als het westen zelfs maar een klein deel van de omvang van middelen in de oorlogen in Irak of Afghanistan, in de bestrijding van deze uitbraak had gestoken, toen daar door diverse organisaties om gevraagd werd, dan was de uitbraak veel beperkter geweest.
En tot slot: dit is toch nog steeds een hulpverleningsforum? Als ik jouw reactie lees dan stopt het principe van hulpverlening dus bij onze landsgrens?