Het belang van het melden van verdacht gedrag bij 112

Auteur Topic: Het belang van het melden van verdacht gedrag bij 112  (gelezen 5702 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 2 april 2014, 12:22:44
https://www.youtube.com/watch?v=jPvbxDNFrjg
Meld verdacht gedrag (film) - 112
Politie
Gepubliceerd op 2 apr. 2014
Film over het belang van het melden van verdacht gedrag bij 112.


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 2 april 2014, 12:23:27
https://www.youtube.com/watch?v=04O5vmamg-8
Meld verdacht gedrag (animatie) - 112
Politie
Gepubliceerd op 2 apr. 2014
Animatie over het belang van het melden van verdacht gedrag bij 112.
Samen sterk in de hulpverlening!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2 Gepost op: 19 april 2014, 15:14:31
Citaat van: Live link=msg=1255525 date=1396434207
http://www.youtube.com/watch?v=04O5vmamg-8
Meld verdacht gedrag (animatie) - 112
Politie
Gepubliceerd op 2 apr. 2014
Animatie over het belang van het melden van verdacht gedrag bij 112.

Mooi en goed filmpje, met daarin al de nieuwe uniformen verwerkt als graphic.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #3 Gepost op: 19 april 2014, 20:16:02
Leuk, collega's (MK) Za-Wa in actie in het eerste flmpje!  :)
2e filmpje had wat mij betreft wat meer anno 2014 mogen zijn hoor... met zijn poppetjes en tekeningen...


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #4 Gepost op: 19 april 2014, 20:21:45
Ja allemaal goed, maar is dit alles ook bij de medewerk(st)ers van de 112 meldkamer bekend?
Daar vaak de mensen verwezen worden naar 8844 en daar eerst een vraaggesprek krijgen.
Daarom graag ook bij de eindstreep duidelijkheid maken.
Bij instappen begint de inzet.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #5 Gepost op: 19 april 2014, 20:30:42
Citaat van: Gijs link=msg=1259955 date=1397931705
Ja allemaal goed, maar is dit alles ook bij de medewerk(st)ers van de 112 meldkamer bekend?
Daar vaak de mensen verwezen worden naar 8844 en daar eerst een vraaggesprek krijgen.
Daarom graag ook bij de eindstreep duidelijkheid maken.

Ik snap je opmerking niet helemaal bedoel je een situatie waarin iemand vanaf de 112 verwezen werd naar 0900-8844?
Zo ja, dan zal de centralist een inschatting hebben gemaakt dat het geen 112 melding was.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #6 Gepost op: 19 april 2014, 20:37:50
Ja idd en de wijkagent zelf, heeft medegedeeld altijd melden aan 112 .
Hoe en wat verder?
Dus duidelijkheid in vele gevallen.
Bij instappen begint de inzet.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #7 Gepost op: 19 april 2014, 21:02:58
Citaat van: Gijs link=msg=1259961 date=1397932670
Ja idd en de wijkagent zelf, heeft medegedeeld altijd melden aan 112 .
Hoe en wat verder?
Dus duidelijkheid in vele gevallen.

Ik snap niet wat je er onduidelijk aan vindt. Voorheen vond men een verdachte situatie meer iets voor op 0900, maar tegenwoordig heterdaad via de 112. En daar wordt ook uit allerlei hoeken "reclame" voor gemaakt. Uiteraard hoeft niet alles via de 112. Er zijn mensen die denken dat een verdachte situatie van 4 dagen geleden (welke nu totaal niet meer actueel is) ook nog wel via de 112 gemeld kan worden... In dat soort gevallen zal de centralist melders uiteraard doorverwijzen of doorverbinden naar 0900-8844.


Security guard

  • Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #8 Gepost op: 21 mei 2014, 16:15:19
Ik werk nu al een klein jaartje in de beveiliging als mobiele surveillant.
Meerdere malen gebeld, 0900 dan wel 112 voor verdachte omstandigheden.

Zolang je als melder relevante informatie geeft kan de meldkamer het een en ander beter inschatten.  
Ook al is de centralist de beste die er is, uiteindelijk is het grotendeels aan de melder om juiste en relevante informatie te geven.
De centralist is niet ter plaatse en met doorvragen zal hij of zij best veel binnen kunnen harken qwa info.
Ik denk dat het inschatten van verdachte situaties vele malen pittiger is dan een duidelijk ongeval met letsel, dit met betrekking tot
inzet en prioriteit.

Nu ik als beveiliger werk eigenlijk totaal geen wanklank richting de meldkamer, ten alle tijden werd er adequaat op ingezet.

Een klein voorbeeldje:

Klant heeft een groot pand en buitenterrein. Ik kom daar dagelijks in de avond en nacht voor een controle ronde, simpel gezegd, surveillance en oa. kijken of er
geen aparte situaties zijn. Het buitenterrein is omheind met een hekwerk. Ter plaatse omstreeks 23:00 trof ik een vers gat in het hekwerk, het gaas was open geknipt.
Dit was de vorige dag niet het geval.

Het was mogelijk dat er zich nog onbevoegde personen op het terrein bevonden.
Dit was niet bekend bij de klant en mijn collega die daar als laatste zijn ronde had gereden.
In dit geval 0900 gebeld, meldkamer vraagt uiteraard aan mij, hoe zo schat jij in dat het nog maar net gebeurd kan zijn.
Ik melde daarop, extra koopavond tot 22:00 uur, personeel heeft het alarm rond 22:30 ingeschakeld. (navraag bij particuliere alarmcentrale)

Kort daarop 2 wagens en hondengeleider, alles afgezet en het terrein afgezocht.
De hond liep van het gat in het hekwerk vrijwel meteen naar een 2e gat elders in een hekwerk.
Op het buiten terrein bevind zich een afgeschermde opslag, middels hekwerk.
Uiteindelijk niets meer aangetroffen.

De volgende dag bleek er daadwerkelijk te zijn ingebroken op het terrein, niet in het pand zelf.
Verschillende goederen weggenomen waarbij de boefjes duidelijk in beeld waren middels de camera's.
Ze vertrokken een klein kwartiertje voor mijn aanwezigheid daar...

Vervolgens zijn er 2 aanhoudingen verricht buiten heterdaad aangezien het bekende veelplegers waren.

Wat met een simpel gat in een hekwerk begon eindigde dus zo.

In het kort nogmaals: bellen bij "verdachte" situaties altijd doen en bij twijfel 112. De heterdaad kracht word vergroot als men niet alleen belt wanneer het
feit zich al heeft voorgedaan.

Voorkomen is beter dan genezen. O0
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2014, 16:34:53
Mag ik vragen waarom je van de politie overgestapt bent naar de beveiliging? (aan je onderschrift te zien)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.