Middelbrand (vrachtschip) Cargill Multiseed Oceanenweg - Amsterdam 04-04-2014

Auteur Topic: Middelbrand (vrachtschip) Cargill Multiseed Oceanenweg - Amsterdam 04-04-2014  (gelezen 10960 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Highfield link=msg=1256398 date=1396711766
Ja dat heb ik ook zo her en der gelezen. Die blusleidingen a/b moeten eigenlijk gewoon op orde zijn; er is geen verzekeraar of klassebureau dat een schip zonder deugdelijk brandblusinstallatie van een stempel voorziet. Maarja, praktijk/theorie...

Die blusleidingen zijn ook wel orde en worden ook tijdens het groot survey gecontroleerd door het klassebureau. De blusleidingen zijn in de regel van gegalvaniseerde pijp.
Ook aan de brandblusinstallatie en de noodbrandblusinstallatie worden vanuit de klasse de nodige eisen gesteld en ook die worden ook gecontroleerd en beproefd bij een groot survey.

Dat de brandweer haar eigen toevoer en slangen met armaturen meestal meeneemt is met name vanwege dat de brandweer niet op de hoogte is van het interne brandblussysteem van het schip. Zij zijn dan te afhankelijk van een machinist die daarmee wel op de hoogte is en dat willen ze liever niet.
Overigens is er bij gecompliceerde schepen soms geen ontkomen aan om het interne systeem te gebruiken maar daar zijn dan ook meestal voldoende machinisten*) voor aan boord om de boel op gang te brengen en de brandweer te assisteren.
*) met kennis van de systemen (in een handig boekje), de nodige beschermende pakken, perslucht etc.


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Citaat van: Thor link=msg=1256403 date=1396714281
Die blusleidingen zijn ook wel orde en worden ook tijdens het groot survey gecontroleerd door het klassebureau. De blusleidingen zijn in de regel van gegalvaniseerde pijp.
Ook aan de brandblusinstallatie en de noodbrandblusinstallatie worden vanuit de klasse de nodige eisen gesteld en ook die worden ook gecontroleerd en beproefd bij een groot survey.

Dat de brandweer haar eigen toevoer en slangen met armaturen meestal meeneemt is met name vanwege dat de brandweer niet op de hoogte is van het interne brandblussysteem van het schip. Zij zijn dan te afhankelijk van een machinist die daarmee wel op de hoogte is en dat willen ze liever niet.

Dat dit geldt voor schepen onder nederlandse vlag geloof ik direct, maar kun je ook op de betrouwbaarheid van de systemen rekenen bij een schip onder liberiaanse vlag?(om er maar een te noemen;-))


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Markoio link=msg=1256407 date=1396716855
Dat dit geldt voor schepen onder nederlandse vlag geloof ik direct, maar kun je ook op de betrouwbaarheid van de systemen rekenen bij een schip onder liberiaanse vlag?(om er maar een te noemen;-))

"Zeeschepen" zijn onafhankelijk van het land van registratie geklassificeerd door een internationaal erkend klassebureau. Nu is het ene klassebureau samen met reder soms wat "soepeler" dan het andere hetgeen zou kunnen reflecteren in het onderhoud en de betrouwbaarheid van de systemen.
Je kunt overal voor verassingen komen te staan.

Tijdens de bergingswerkzaamheden van de "Tor Anglia" in Ijmuiden was ik samen met het hoofd scheepvaartinspectie Amsterdam aan boord. Deze Zweeds/Italiaans ferry verzorgde een regelmatige veerdienst tussen Zweden, UK en Nederland, dus niet de minste landen op het gebied van toezicht op veiligheid. De machineruimten dus ook de generatoren onderdeks stonden al snel blank. Toen het schemerig werd wilde het hoofd NSI de noodgenerator, die in een ruimte direct achter de brug stond, laten starten. Deze noodgenerator lag volledig uit elkaar gelet op de roestvorming op dat ding en de onderdelen was dat al geruime tijd het geval.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brand in vaten aluminiumfosfide op schip

http://www.brandweer.nl/amsterdam-amstelland/?PrsBerIdt=942
4 april 2014 - Amsterdam

Op een schip aan de Oceanenweg in Amsterdam is vrijdagmiddag brand uitgebroken in een tiental vaten aluminiumfosfide. Negen personen zijn nagekeken door ambulancepersoneel, maar behoefden geen verdere medische hulp. Hoe de brand is ontstaan is onbekend.

De brandweer werd omstreeks 17.30 uur gealarmeerd. Op het dek van het schip was brand uitgebroken in vaten met daarin zakken aluminuniumfosfide, dat wordt gebruikt voor ongediertebestrijding. Wanneer dit in aanraking komt met vocht komt er fosfine vrij. Ook bij brand komt er fosfine vrij. Omdat blussen met water vanwege de aard van de stof niet mogelijk is, werd een schip met zand naar het schip gevaren. Met behulp van een kraan is het zand op de vaten gestort om op die manier de brand te blussen. Negen bemanningsleden zijn van boord gehaald en nagekeken door ambulancepersoneel, maar zij hoefden niet behandeld te worden. Elf andere bemanningsleden bleven, op een veilige plek, aan boord.

Nadat de brand rond 19.00 uur was geblust, voerde de brandweer metingen uit en toen bleek dat het de situatie weer veilig was werd het schip vrijgegeven.
Samen sterk in de hulpverlening!