ANPR Automatic Number Plate Recognition

Auteur Topic: ANPR Automatic Number Plate Recognition  (gelezen 64160 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #100 Gepost op: 6 november 2010, 17:11:51
Dus van jou mag er ook een GPS module in je auto gebouwd worden waarmee de overheid 24/7/365 je bewegingen met je auto kan achterhalen? De overheid mag ook zonder reden de locatie gegevens van je telefoon hebben? Als je toch niets te verbergen heb?

En hoelang worden die beelden bewaard? ::) ;)
Mocht zoiets ingevoerd worden mogen ze het van mij allemaal weten. Ik ben een gemiddelde wereldburger zonder buitensporige uitspattingen (als ik tenminste zo "om mij heen" kijk).

Hoe lang de beelden bewaard worden zal mij ook een worst wezen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #101 Gepost op: 6 november 2010, 17:13:38
Daar heb ik nu al last van, aangezien mijn werkgever de zogehete black-box in onze serviceauto,s heeft in laten bouwen, waardoor hij precies kan zien waar de auto,s zich bevinden. En hoe laat ik van huis ga, en weer thuis ben.

En de priveauto? Daar heb ik geen probleem mee. Je kunt dat ding ook als vriend zien, bv als je een bekeuring in de bus krijgt, waarbij je zelf de twijfels hebt of je op die locatie uberhaupt bent geweest. Je vraagt de gegevens van die dag op, een exacter bewijs heb je niet.
Blijkt dat je er wel bent geweest, niet zeuren lekker betalen. Anders heb je prima bewijs om die bekeuring te laten vernietigen. O0

Ook met de blackbox mag een werkgever niet alles en moet hij ook zaken, van te voren, regelen:

http://www.vrsconsultancy.nl/tag/black-box/

Posts Tagged ‘black box’
De elektronische schaduw in de auto van de zaak

donderdag, juni 4th, 2009

Veel werkgevers laten in de auto die zij aan een werknemer ter beschikking stellen een zogenaamd GPS-, C-track- of Black Box-systeem installeren. Dit kan om uiteenlopende redenen gebeuren, maar dikwijls hanteren werkgevers dergelijke personeelsvolgsystemen als controlemechanisme. De werkgever kan hiermee van minuut tot minuut volgen waar de auto (en dus de werknemer) zich bevindt. De privacy van de werknemer kan daarbij in het geding komen. Wat mag nu wel en wat mag nu niet bij het gebruik van deze ‘elektronische schaduw’?
Blijkens de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WPB) is een personeelsvolgsysteem: een technisch middel dat het mogelijk maakt om het gedrag en de prestatie van de werknemer tijdens het arbeidsproces te registreren teneinde daar conclusies aan te verbinden. Te denken valt hierbij niet alleen aan de in dit artikel centraal staande GPS-, C-track- of Black Box-systemen in de auto van de zaak, maar ook aan toegangspasjes, videocamera’s, tijds- en verzuimregistratiesystemen et cetera. Dit zijn allen personeelsvolgsysteem in de zin van de WBP, indien de verkregen data terug te voeren zijn (herleidbaar) naar een persoon. Omdat werknemers ook in een werksituatie privacyrechten hebben, stelt de wet grenzen aan inbreuk daarop door personeelsvolgsystemen. Richtlijnen voor de invoering en het gebruik van personeelsvolgsystemen zijn beschikbaar op de website van het College bescherming Persoonsgegevens (CBP): www.cpbweb.nl.

Zo geldt het vereiste van kenbaarheid en proportionaliteit: de werkgever moet een gerechtvaardigd belang hebben, dat ook niet of nauwelijks op een andere wijze gediend kan worden. De gegevens die via dergelijke systemen verzameld worden, mogen alleen worden gebruikt voor het doel waarvoor ze zijn aangelegd. Die doeleinden moeten bovendien transparant zijn voor de werknemer. Daarbij moet de werknemer weten wanneer hij of zij ‘gevolgd’ wordt.

Wet op de Ondernemingsraden

Bij de invoering of wijziging van een personeelsvolgsysteem heeft de Ondernemingsraad (OR) op grond van de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) een instemmingsrecht bij de implementatie. De werkgever moet een protocol of reglement schriftelijk voorleggen. De OR kan dan vanuit de eigen bedrijfspraktijk onderzoeken welk argument gerechtvaardigd is en grenzen stellen aan het gebruik. Nadat het systeem is ingevoerd, heeft de OR geen invloed meer op de wijze waarop het systeem wordt gebruikt. Een belangrijke leidraad voor de OR is de privacychecklist, deze is eveneens te vinden op de website van het CPB.

Doelen invoering volsystemen in auto van de zaak

Werkgevers hanteren uiteenlopende redenen om een GPS-, C-track- of Black Box-systeem in de bedrijfs- of leaseauto te installeren. Planning is vaak een argument. Dit kan een acceptabele doelstelling zijn voor specifieke functies, bijvoorbeeld bij technische monteurs. Wanneer een klant belt, kan de werkgever zo snel beoordelen wie van de monteurs zich het dicht in de buurt bevindt en deze naar de klant toesturen. Ook kunnen er fiscale redenen zijn. De Belastingdienst eist dat kan worden aangetond dat een werknemer minder dan 500 km/jaar privé rijdt als die geen bijtelling bij het brutoloon wil. Als men wil voorkomen dat de werknemer in dat geval een rittenadministratie moet voeren, kan een GPS- of Black Box-systeem dat een uitdraai van de ritten produceert, een goed alternatief zijn. Ook controle op privé-gebruik, als de werkgever zelf een grens aan het aantal kilometers per jaar dat werknemer privé mag rijden heeft gesteld, zou een gerechtvaardigd doel kunnen zijn.

Het milieu wordt door werkgevers ook vaak genoemd bij de introductie van personeelsvolgsysteem in de auto. Achterliggende gedachte hierbij is dat een werknemer wel zuiniger zal rijden als hij weet dat zijn rijgedrag wordt gevolgd. Daardoor zou dan een brandstofbesparing (en verminderde CO2-uitstoot) gerealiseerd worden.

Gedragscontrole (rijdt de werknemer niet te hard, maakt hij geen nodige omwegen, blijft hij niet te lang stilstaan bij benzinestations) is ook een veelvoorkomend argument, maar de vraag is of dit een gerechtvaardigd doel is. Dit kan weer anders zijn als er een redelijke verdenking is van onregelmatigheden. Voorwaarde is dat andere middelen uitgeput zijn en dat er een zwaarwegend belang van de onderneming in het geding is. Verder moet bij werknemers bekend zijn dat, in uitzonderlijke situaties, het personeelsvolgsysteem kan worden ingezet.

Discussie

De kaders die de WBP zet lijken helder, maar in de praktijk leidt de invoering en/of de hantering van personeelsvolgsystemen in de auto nog wel eens tot discussie. Er is nu eenmaal een spanningsveld tussen het recht op bescherming van de privacy van de werknemer en belangen van de werkgever bij de hantering van personeelsvolgsystemen, zoals controle ter optimalisering van de bedrijfsvoering of waarheidsvinding. Het zal van de omstandigheden van het geval afhangen, waar bij een belangenafweging de balans doorslaat.

Voorbeelden

Twee voorbeelden. De kantonrechter te Lelystad werd in 2004 een zaak voorgelegd, waarbij een werkgever auto’s van verkopers had toegerust met een GPS-systeem. Op enig moment stuitte de werkgever op discrepanties tussen de GPS-gegevens en de door een werknemer ingediende dagrapporten. De werknemer had daarvoor in de ogen van de werkgever geen toereikende verklaring afgelegd en hem daarom op staande voet ontslagen. De rechter oordeelde dat de werkgever zonder meer mocht controleren, omdat het om een bedrijfsauto ging. Er was geen sprake van heimelijk toezicht, omdat de werknemer wist dat de auto met een GPS-systeem was uitgerust. De discrepanties tussen de uitdraaien van het GPS-systeem en de dagrapporten van de werknemer riepen zoveel vragen op, dat een (voorwaardelijke) ontbinding zonder vergoeding gerechtvaardigd was.

Ook in een andere zaak waarbij een werknemer een voorloper van de zogenaamde ‘Eco Coach’ in zijn leaseauto weigerde te gebruiken, oordeelde de kantonrechter Zwolle dat het niet onredelijk was van de werkgever een dergelijk personeelsvolgsysteem te willen hanteren. Het argument van de werknemer dat hij de auto ook privé gebruikte, werd door de rechter niet gehonoreerd nu de werknemer niet verplicht was de auto ook privé te gebruiken. Bovendien had de OR (waar de betrokken werknemer nota bene zelf OR-lid was) geen bezwaar gemaakt bij de invoering van het personeelsvolgsysteem.

Aantoonbare objectieve grond

De conclusie luidt dan ook dat wanneer de werkgever een aantoonbare objectieve grond heeft om over te gaan tot het invoeren van personeelsvolgsystemen, dit is toegestaan. Al moet het doel van de invoering van personeelsvolgsystemen worden bereikt op de voor de werknemer minst bezwarende wijze. Aldus geldt dat de WPB gevolgd moet worden, er is een meldingsplicht aan het CPB en de OR moet hebben ingestemd met de invoering van het personeelsvolgsysteem.

[Mw. Francis Makker, advocaat bij Pellicaan advocaten]


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #102 Gepost op: 6 november 2010, 17:21:50
wereldburger zonder buitensporige uitspattingen (als ik tenminste zo "om mij heen" kijk).

Hoe lang de beelden bewaard worden zal mij ook een worst wezen.

Het probleem is niet de huidige overheid maar wat er in de toekomst kan gebeuren. In NL was in de jaren dertig van de vorige eeuw een perfect bevolkingsregister aangelegd waar onder andere de etniciteit was vastgelegd...

Zie wat er tegenwoordig gebeurt als je je telefoonrekening van een paar tientjes ooit bent vergeten te betalen... Het lukt je dus niet meer hypotheek af te sluiten... Gelukkig gaat dit recht getrokken worden maar het geeft toch aan dat het af en toe flink fout kan gaan.

Als de vaste ANPR camera's alleen gebruikt zouden worden om te spiegelen met een database dan zou er bijvoorbeeld nu in Rotterdam geen onverzekerde auto meer rondrijden, zou er geen persoon meer zijn met openstaande boetes, enz... Volgens mij is dat nog steeds niet het geval. Waarom niet? Waarom zet je niet 'iedere' foute auto bij zo'n punt aan de kant? ???


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #103 Gepost op: 6 november 2010, 18:25:05
Waarom moet mijn kenteken +3 maanden opgeslagen worden als ik niets gedaan heb als ik toevallig zo'n ANPR punt voorbij rijd?

Omdat de auto die voor of achter je rijd wel eens die inbreker kan zijn, die telkens weer met zijn kenteken in de ANPR systemen voorkomt ...
Afhankelijk van de schaal van de inzet zul je met 1, 2 of 3 keer passeren echt niet als crimineel worden aangemerkt
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #104 Gepost op: 6 november 2010, 19:00:48
Het probleem is niet de huidige overheid maar wat er in de toekomst kan gebeuren. In NL was in de jaren dertig van de vorige eeuw een perfect bevolkingsregister aangelegd waar onder andere de etniciteit was vastgelegd...

Zie wat er tegenwoordig gebeurt als je je telefoonrekening van een paar tientjes ooit bent vergeten te betalen... Het lukt je dus niet meer hypotheek af te sluiten... Gelukkig gaat dit recht getrokken worden maar het geeft toch aan dat het af en toe flink fout kan gaan.

Als de vaste ANPR camera's alleen gebruikt zouden worden om te spiegelen met een database dan zou er bijvoorbeeld nu in Rotterdam geen onverzekerde auto meer rondrijden, zou er geen persoon meer zijn met openstaande boetes, enz... Volgens mij is dat nog steeds niet het geval. Waarom niet? Waarom zet je niet 'iedere' foute auto bij zo'n punt aan de kant? ???
Ik blijf erbij dat als je je zaken gewoon op orde hebt je nog steeds niets hoeft te vrezen. Het geeft alleen maar meer orde en rust in de maatschappij denk ik. Overigens staat iedere Nederlander op dit moment al gemiddeld in zo'n 60 computers. Persoonlijk heb ik daar nog geen ongemak van ondervonden.  

In het Rijnmondse gaat echt elke "hit" aan de kant tijdens zo'n ANPR actie. En soms is het er zo druk dat men handen en voeten te kort komt om iedereen af te kunnen handelen. En als je het niet zo nauw neemt met de diverse overheidsinstellingen sta je daar dus wel even. En terecht...  :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #105 Gepost op: 22 januari 2011, 19:30:21
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/8014957/Koninklijk-bezoek-kost-half-miljoen.ece

Koninklijk bezoek kost half miljoen

door Emile Calon. zaterdag 22 januari 2011 | 08:08 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 22 januari 2011 | 14:31
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

MIDDELBURG - Het bezoek van de koninklijke familie aan Middelburg en Wemeldinge kostte het Zeeuwse politiekorps een half miljoen euro, zo blijkt uit de definitieve afrekening. "Daar zit alles in", aldus korpschef Letty Demmers. "Van opleidingen tot de catering." Ze wijst erop dat de opleidingen ook nu nog hun rendement opleveren.
Ruim vierhonderd agenten volgden bijvoorbeeld een speciale spottersopleiding om afwijkend gedrag te leren herkennen. De agenten leerden tijdens die cursus ook om mensen aan te spreken.

Demmers: "Agenten kunnen goed observeren. Het aanspreken van mensen zat echter niet in hun basisopleiding noch het opbouwen van een band met mensen. Die cursus leerde hun dat wel te doen en wordt gezien als een echte verrijking. Vanaf nu zit die cursus dan ook in de basisopleiding."

Een deel van het half miljoen is gebruikt voor de huur van speciale camera's. Zo stonden eind april langs de A58 bijvoorbeeld camera's die nummerborden herkenden. De politie had nummercombinaties ingevoerd van mensen die negatief in contact waren gekomen met leden van het Koninklijk Huis. Enkelen van hen werden de 30e april door die camera's herkend bij het binnenrijden van Zeeland. De bestuurders werden vervolgens van de weg gehaald en gevraagd te keren. "Ze kregen te horen dat wij het niet verstandig vonden als ze door zouden rijden." Volgens de korpschef zijn die mensen ook daadwerkelijk omgekeerd.


Tijdens de 30e april maakte de politie ook gebruik van camera's om het publiek in Wemeldinge en Middelburg in de gaten te houden. Het Zeeuwse korps gaat een aantal van de camera's aanschaffen. om te gebruiken tijdens grote evenementen en bij het opsporen van misdrijven.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #106 Gepost op: 17 januari 2012, 11:42:36
@WijkAgHmrFLO Burgman&Koelemeijer
Op dit moment samen met collega op surv in hfd en omgv met ANPRvoertuig.Vrtg is vzv camera systemen die voor ons alle kentekens scant.
2 minuten geleden
Samen sterk in de hulpverlening!


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #107 Gepost op: 17 januari 2012, 11:58:14
Is HFD Hoofddorp?  ??? Dan moet ik ff snel mijn auto in de gge zetten......


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #108 Gepost op: 17 januari 2012, 12:01:40
Is HFD Hoofddorp?  ??? Dan moet ik ff snel mijn auto in de gge zetten......

Yes, is hoofddorp. Zag ze net rijden over de Hoofdvaart


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #109 Gepost op: 17 januari 2012, 12:32:20
Ze mogen anders langs amstel business park, er staan daar altijd hele vreemde verdachte voertuigen  98uiye
Kunnen ze ook 's nachts kentekens lezen ?