De belastingdienst gebruikte toch al lang de ANPR data?
Ja, maar het bewaren van die gegevens was/is in principe onrechtmatig, en werd alleen door een aantal korpsen gedaan. (Het opvragen door de belastingdienst kan desondanks wel rechtmatig zijn.) Nu wordt dit gewoon "gelegaliseerd" en dus ook formeel de mogelijkheden voor de belastingdienst om toegang te krijgen tot kentekens gerelateerd aan plaats en tijd.
Het gaat mij er vooral om dat dit soort maatregelen vaak worden verdedigd met het moto "nodig voor het opsporen van criminelen" , maar in de praktijk veel meer gevolgen hebben. Grote kans dat de publieke opinie anders reageert wanneer berichten als titel hadden: "Belastingdienst krijgt toegang tot data miljoenen gefotografeerde kentekens".
Als de opsporing met die camera's veel effectiever en daardoor ook minder kostbaar wordt waarom eigenlijk dan niet.
Het inzetten van opsporingsbevoegdheden en middelen zal altijd proportioneel moet zijn. Indien men daadwerkelijk overgaat tot het verzamelen van alle kentekens die door ANPR camera's worden opgenomen, lijkt mij daar geen sprake meer van. Want het overgrote deel van die kentekens zal niet betrokken zijn bij misdaden of belastingontduiking....
Vergelijk het met het opvragen van de gegevens van het kenteken-parkeren. Ook daar heeft de rechtbank Den Bosch
geoordeeld dat de belastingdienst niet alle gegevens mag opvragen, alleen "proportioneel". Daar is de vraag nu of dit bijvoorbeeld wel alle "zakelijke rijders" mogen zijn. Of dat er al een specifiek vermoeden van ontduiking moet zijn. (Er is wel beroep aangetekend door de Belastingdienst.)
Als de opsporing met die camera's veel effectiever en daardoor ook minder kostbaar wordt waarom eigenlijk dan niet.
Momenteel rijdt de belastingdienst rond met een aantal camerawagens met twee man erin, lijkt mij overdadig, die twee mannen per auto kunnen nmm wel water beter/nuttiger/zinvoller worden ingezet.
De belastingdienst beschikte, volgens
eigen opgave (PDF) n.a.v. een WOB verzoek, in 2013 over 4 ANPR uitgeruste voertuigen.
Deze controleren kentekens tegen een controle bestand met kenteken waarbij belasting een rol speelt (bijv geschorste kentekens, kentekens van eigenaren met een belastingschuld, maar ook beroepsvervoer op eurovignet, etc...). Ook volgens eigen opgave worden kenteken die geen "hit" scoren niet bewaard. Tevens worden deze voertuigen ook gebruikt in samenhang met "live" controles waarbij voertuigen die een "hit" opleveren staande worden gehouden. Dit lijkt mij een zinvolle en proportionele inzet van ANPR als opsporingsmethode.