Uit oprechte interesse: welke redenen/feiten/gronden zie jij die er voor zorgen dat het Hof tot een andere conclusie had moeten komen?
Er wordt gewoon een verkeerscontrole uitgevoerd, rij en kentekenbewijs wordt gecontroleerd. Dit wordt bevraagd en daarna gaan ze pas opplussen en op vrijwillige basis verder.
Feitelijk gezien voldoen ze dus aan die controle op de naleving van de WVW, iets wat in eerdere jurisprudentie ook geaccepteerd werd. Zie o.a.
hierMaar dat is toch de hele opzet van de dynamische verkeerscontrole zoals geïntroduceerd vanuit "Amsterdam"?
Ja en nee, ze beginnen namelijk altijd met een controle van de WVW en zijn in de basis rechtmatig. Pas als uit het bevragen van het rijbewijs iets vreemds komt wordt er doorgepakt, óf men gaat op vrijwillige basis verder.
De hoop is er natuurlijk dat er iets groters uit komt dan een verlopen rijbewijs, maar als bestuurder alles in orde heeft en verder geen medewerking wilt verlenen houdt het ook echt op.
En dat is toch ook het geval bij de grootschalige "verkeerscontroles" in samenwerking met o.a. de belastingdienst, waarbij een (of meer) ANPR auto('s) de selectie maken van auto's die naar de controle begeleid worden?
Nee, althans niet bij ons. De basis ligt altijd in artikel 8, iedereen moet blazen (en dus wvw) + controle rijbewijs en in sommige gevallen de bepalingen van het voertuigreglement.
De hits uit de ANPR zijn zo divers dat daar geen uitspraak over gedaan kan worden, dit kunnen wvw hits zijn maar ook douane hits, 5:19 AWB, visserijwet, WED of andere wetgevingen. De ANPR geeft geen bevoegdheid tot het geven van een stopteken en moet gezien worden als ondersteunend middel, een extra plusje.