Dan heb jij bij heel wat andere Dynamische controles gestaan dan ik. Bij ons is die vordering inzage rijbewijs echt een verkapte vordering identiteitsbewijs. Dat controleren van de rijbevoegdheid is vaak een bijkomstigheid en/of wordt enkel gedaan om de hele controle 'rechtmatig te maken', zoals het Hof ook vaststelt. Dus ik kan me alles voorstellen bij het arrest van het Hof.
Correct, ik had een andere term moeten gebruiken. Met dynamische controle bedoelde ik rijdend controleren, dus niet een vaste controlefuik zoals die in het filmpje. De Amsterdamse dynamische verkeerscontrole gebruikt idd de WVW als springplank om te zoeken naar andere zaken, maar ook daarbij geldt dat wanneer de bestuurder zijn papieren op orde heeft en verder niet meewerkt de controle voorbij is. Ik vind hem dan ook niet per definitie onrechtmatig, het vreemde is dat ook rechters er niet eensgezind over zijn want er is genoeg jurisprudentie over (o.a. de vrijwillige medewerking, het geven van stopteken enz) die allemaal achterin het boekje vermeld staan.
Zelfs als burger en leek ken ik toch een aantal voormalige korpsen ( nu eenheden) waar "dynamische controle" in de praktijk juist datgene betekend wat in het arrest wordt aangegeven. Sterker nog ik ben juist verbaasd dat dit dus blijkbaar niet bij alle eenheden zo is omdat jij blijkbaar een andere definitie gebruikt.
Het lijkt mij dat dus ook binnen de politie de "Amsterdamse" dynamische controle niet algemeen geaccepteerd wordt?
Wij werken ook wel eens volgens de 'Amsterdamse' methode, maar voeren hem in de praktijk wel iets anders uit. Dit heeft o.a. te maken met capaciteit, maar ook het feit dat er in Amsterdam veel meer te vangen valt op het gebied van criminaliteit, veel meer nodale punten etc.
Ik denk dat dat voor vrijwel alle eenheden geldt, iedereen geeft zijn eigen draai er aan. De kern is en blijft wel hetzelfde, draait om vrijwilligheid, rappe tong en goed kunnen schakelen tussen diverse wetgevingen.