ANPR Automatic Number Plate Recognition

Auteur Topic: ANPR Automatic Number Plate Recognition  (gelezen 64159 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #60 Gepost op: 28 januari 2010, 17:33:42
Ik kom redelijk vaak bij dit soort controles en zie met eigen ogen dat dit systeem heel veel volk van de weg haalt wat er helemaal niet thuis hoort en soms ook minder frisse gedachten heeft. Door dit systeem wordt mijn gevoel van veiligheid meer gewaarborgd en ik heb er dan ook geen enkele moeite mee dat ik door het passeren van zo'n systeem mogelijk in de politiecomputer sta. Ik heb immers niets te verbergen. Bovendien staat elke Nederlander gemiddeld in 60 computers (gemeente, bank, bieb, tankpas, ziekenhuis, Appie Hein, tandarts, energiemaatschappij, ANWB, ....)  ;)


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #61 Gepost op: 28 januari 2010, 20:00:14
Het is duidelijk dat er mensen zijn die denken dat hetsysteem allen voor de belasting dienst is uitgevonden. Wat dacht je van de de code 300 of A87 die er mee worden gevonden dagelijks. Vandaag aleen in Rotterdam in één wijk 4 of 5 gestolen voertuigen en wat dachtje van je opsporings mogelijkheden daar aangedacht.


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #62 Gepost op: 28 januari 2010, 20:22:49
Het is duidelijk dat er mensen zijn die denken dat hetsysteem allen voor de belasting dienst is uitgevonden. Wat dacht je van de de code 300 of A87 die er mee worden gevonden dagelijks. Vandaag aleen in Rotterdam in één wijk 4 of 5 gestolen voertuigen en wat dachtje van je opsporings mogelijkheden daar aangedacht.

Ik zeg niet dat het systeem alleen voor de belasting is uitgevonden, maar dat het wel een beetje de boventoon voert qua mijn gevoel. Geen idee wat een code 300 en a87 is, dus daar kan ik geen mening over vormen. Prima dat het wordt gebruikt voor opsporingsdoeleinden binnen het juridisch gebeuren, maar vind het niet correct dat de politie gebruikt wordt om wanbetalers op te sporen. Heef toch niks met criminelen te maken?

Misschien heb ik er een verkeerd beeld van dus zou ik zeggen leg het me uit.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #63 Gepost op: 29 januari 2010, 10:42:24
Luitjes volgens mij weten jullie nogsteeds niet hoe het werkt. Zoals elke wet is deze op een bepaalde manier weggezet in het wetsboek. Om duidelijk heid te krijgen over wat wel en niet kan binnen de grenzen van de wet zijn er proefprocesen. Dit is duidelijk zo'n geval.

We willen toch met elkaar dat de misdrijffen worden opgelost.

ps een code 300 of een A87 een gestolen danwel ontvreemd goed en in dit geval een ontvreemd motorvoertuig.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #64 Gepost op: 29 januari 2010, 16:15:48
Politie IJsselland stopt opslag ‘no-hits’ ANPR

http://www.politie.nl/ijsselland/nieuws/100129politieijssellandstoptopslagnohitsanpr.asp

Zwolle / Noord- en Oost Nederland, 29-01-2010 • Politie IJsselland zet met onmiddellijke ingang de opslag van ‘no-hits’ uit haar ANPR* systeem stop. Dit besluit is vandaag genomen door de gezagsdriehoek van het korps IJsselland, naar aanleiding van het standpunt van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).

De IJssellandse gezagsdriehoek (korpsbeheerder - hoofdofficier van justitie - korpschef) wijst er op dat het korps IJsselland nooit de intentie heeft gehad om de wet te overtreden of op basis van de ANPR-gegevens iemand ten onrechte als potentieel verdachte te beschouwen.

De gezagsdriehoek is blij dat de ministers van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties en Justitie te kennen hebben gegeven binnen afzienbare tijd met wetsvoorstellen op dit terrein te komen.

Het ANPR systeem blijft wel in werking om de directe ‘hits’ uit het systeem in haar strafrechtelijke opsporingsonderzoeken te betrekken. De ‘no-hitinformatie’ wordt per direct vernietigd.

Het ANPR systeem is twee jaar geleden door de Bovenregionale Recherche Noord- en Oost-Nederland (BR NON), dat beheersmatig onder het korps IJsselland valt, in gebruik genomen in de strijd tegen het zogeheten ‘mobiel banditisme’ in Noord- en Oost-Nederland. Het korps bewaarde haar informatie, gebaseerd op gedigitaliseerde kentekennummers, maximaal 10 dagen.

*ANPR = Automatic Number Plate Recognition
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #65 Gepost op: 18 februari 2010, 11:17:11
Rechter verbiedt scannen kentekens

Vandaag 10:55
http://www.l1.nl/content/4464837/rechter_verbiedt_scannen_kentekens

De politie Limburg-Zuid moet stoppen met het Waakzaam Twee-project. De rechtbank in Maastricht heeft besloten dat bewijsmateriaal uit dat project niet rechtmatig is. Sinds het najaar van 2009 worden tijdens verkeerscontroles kentekens van auto's gescand.

De gegevens worden vergeleken met de politiedata. Als een kenteken gelinkt wordt aan iemand die iets op zijn kerfstok heeft, wordt de wagen aan de kant gezet en gecontroleerd. Vaak gaat het om drugsmisdrijven. De rechtbank vindt die aanpak onrechtmatig. Bij verkeerscontroles moet de politie zich volgens de rechter beperken tot handhaving van de verkeerswet. En zich niet op andere zaken richten.  ???
Samen sterk in de hulpverlening!


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #66 Gepost op: 18 februari 2010, 13:46:45
Verkeerscontrole Waakzaam Twee-project onrechtmatig

Maastricht, 17 februari 2010 - In het najaar van 2009 is de politie van de Regio Limburg-Zuid gestart met een grootscheeps controle-project ter bestrijding van de drugscriminaliteit, genaamd “Waakzaam-Twee”. Hierbij hebben op een aantal data op verscheidene plaatsen in Zuid-Limburg controles van voertuigen plaatsgevonden. Bij deze controles is voor de selectie van de te controleren voertuigen gebruik gemaakt van Automatic Number Plate Recognition (ANPR), ofwel automatische nummerplaatherkenning. Met behulp van dit systeem worden kentekens van passerende auto’s gescand. Om te bepalen welke auto’s vervolgens wel en welke niet aan een controle worden onderworpen, wordt nagegaan of het gescande kenteken is opgenomen in een databank. In deze databank bevinden zich enkel nummerplaten van auto’s waarvan de politie weet of vermoed dat deze betrokken waren bij bepaalde strafbare feiten, niet zijnde feiten op grond van de wegenverkeerswet. In de praktijk gaat het om drugsfeiten.

Indien het gescande kenteken voorkomt in deze databank is er sprake van een zogenaamde “hit” en wordt het betreffende voertuig uitvoerig gecontroleerd op grond van de Wegenverkeerswet.

De rechtbank is van oordeel dat de politie bij het aldus uitvoeren van verkeerscontroles misbruik heeft gemaakt van haar bevoegdheid. Verkeerscontroles dienen verband te houden met de naleving van de bij of krachtens de Wegenverkeerswet gegeven voorschriften. Voorts dient de opsporingsambtenaar die de vordering doet de uitdrukkelijke bedoeling te hebben een dergelijke controle te verrichten. Daarvan is hier geen sprake.

De redenen waarom het betreffende kenteken in het databestand is opgenomen blijkt steeds te maken te hebben met (het vermoeden van) eerdere betrokkenheid bij drugsproblematiek. Daaruit kan alleen maar de conclusie worden getrokken dat het doel van de controle is het onderscheppen van auto’s en/of personen die op welke manier dan ook iets te maken hebben met verdovende middelen. Aangezien alleen die auto’s worden gecontroleerd die een hit opleveren met dit databestand, betekent dit dat de controle ook daadwerkelijk enkel en alleen plaatsvindt ten aanzien van die auto’s en/of personen die op enigerlei wijze in verband te brengen zijn met verdovende middelen. Dit betekent dat hier geen sprake is van een controle op grond van de Wegenverkeerswet en dat ten onrechte gebruik is gemaakt is van de bevoegdheden die de Wegenverkeerswet biedt. Er is daarom sprake van “détournement de pouvoir”, ofwel misbruik van bevoegdheden. Het bewijs dat op grond van de controles is vergaard is daarom onrechtmatig verkregen en kan niet als bewijsmiddel dienen.


LJ Nummer
BL4080




Bron: Rechtbank Maastricht
Datum actualiteit: 17 februari 2010
http://www.rechtspraak.nl/Actualiteiten/Verkeerscontrole+Waakzaam+Twee-project+onrechtmatig.htm
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Reactie #67 Gepost op: 18 februari 2010, 17:03:39
Heel jammer zeg, deze ontwikkeling...  :(

Waar dit forum wel niet goed voor is.
Ik heb dit boven staand bericht gelijk door gezet in Korps Groningen naar de afdeling die hier over de ANPR voertuigen gaat, ze waren daar nog niet op de hoogte van dit nieuws...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #68 Gepost op: 18 februari 2010, 17:18:15
Rechter verbiedt scannen kentekens

Bij verkeerscontroles moet de politie zich volgens de rechter beperken tot handhaving van de verkeerswet. En zich niet op andere zaken richten.  ???

Uitleg:

De staandehouding moet voortkomen uit de Wegenverkeerswet, controle op alcohol, rijbewijs, kentekenbewijs, voertuig etc.
Doel van de staandehouding is dus een controle uitvoeren staande in de wegenverkeerswet.

Als je als doel hebt om drugs op te sporen en je houd een voertuig staande ''in  de wegenverkeerswet'' dan klopt het doel niet met de bevoegdheden....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #69 Gepost op: 18 februari 2010, 17:31:23
Mooi systeem....maar je moet vtv wel je zaakjes dichtgetimmerd hebben... En dat wist men vtv best wel, denk ik.. ;D