Goed punt maar het blijft bij bijna alle oefeningen met veel deelnemers een knelpunt.(niet alleen binnen de SAR wereld)
Een van de problemen is dat communicatie al wel lang kan bestaan maar dat het voor de spelers vaak een eerste keer is in een bepaalde setting.
De C2000 wereld is een andere dan de marifoon wereld en als beide samen komen is dit al een uitdaging.
Daar komt bij dat de communicatie lijnen per maritiem incident weer anders zijn.(bijv. Sar versus olieverontreiniging) het IBP geeft gelukkig al een duidelijker overzicht dan daarvoor.
Een ander knelpunt is dat er eigenlijk veel te weinig multidisciplinair geoefend wordt.
Vaak niet meer dan 1x per jaar en dan zul je zien dat bij een volgend md-incident/oefening er weer een andere OVD-OSC etc achter de set zit.
Het grootste probleem nmm is dat er veel te veel onnodig en dubbel etc. en vrij weinig zinvolle/ontbrekende informatie aanvullend wordt gecommuniceerd. Als je vele communicatiemiddelen/mogelijkheden beschikbaar hebt zijn er nogal wat figuren die deze middelen dan ook "koetkekoet" grijpen/ gebruiken, al dan niet met enige toegevoegde waarde, maar meestal doublures.
Je noemt terecht de punten
dat a. maar dat het voor de spelers vaak een eerste keer is in een bepaalde setting en
b. dat bij een volgend md-incident/oefening er weer een andere OVD-OSC etc achter de set zit.
Voor de daadwerkelijke goede gang van zaken hoeft er echt niet zo bar veel te worden gecommuniceerd en zeker niet door velen met vrijwel gelijkluidende informatie.
Maar je krijgt soms de indruk dat eenieder die een of meerdere communicatiemiddel (en) in de buurt heeft meent dat ook te moeten gebruiken om al dan niet zinvolle informatie te spuien.
Dat alles is redelijk snel tot normale proporties terug te brengen door a. een vermindering van het aantal en het soort communicatiemiddelen/mogelijkheden op de diverse locaties en b. de nodige discipline mbt het gebruik van communicatiekanalen bij eenieder goed duidelijk te maken en c. het coördinatiecentrum ook daadwerkelijk en professioneel te doen functioneren, zowel op het gebied van de werkelijke uitvoering als op het gebied van de etherdiscipline.
De commerciële hulpverlening en berging kent dit soort communicatieproblemen niet en heeft ze ook nooit gekend, Daar is de mate van communicatie van nature zeer beperkt en wat er wordt gecommuniceerd is in de regel zinvol en nuttig.