Niet helemaal met je eens: het is juist handig om vooraf al afspraken op papier te zetten.
Wat worden de VHF kanalen, wie heeft de operationele leiding, wie stuurt de reddingboten aan, welke aanlandingsplaatsen kunnen we gebruiken (makkelijk bereikbaar voor ambulance etc), waar kunnen we grote groepen opvangen, wie doet de persvoorlichting, neemt de brandweer eigen reddingvesten en materiaal mee, waar stappen ambu en brandweer personeel op? etc.
Allemaal essentiele informatie die gelijk voor handen is. Als je dit allemaal nog moet gaan verzinnen tijdens een incident loop je gelijk tegen praktische problemen aan die vooraf al bedacht hadden kunnen zijn.
VHF kanalen : 16 voor de contacten met KWC en 10 voor het onderlinge verkeer
ter plaatse
Operationele leiding : KWC
Aansturing KNRM : KWC
Aanlanding gewonden : plaats X doorgeven aan de boten en de wal (Amb.)
Aan boord brw en amb : plaats X doorgeven aan de boten en de wal (Amb.Brw)
Redvesten : zelf meenemen BRW en Amb
Grote groepen : plaats Y doorgeven aan de boten en de wal (Politie,vervoerder)
Persvoorlichting : figuur Z tel, e-mail,etc.
Prioriteiten,werkverdeling : een ter plaatse bekende doortastende figuur die contact houdt
met KWC,RWS,Politie,Brw en Ambulance,overige hulpverleners
en particuliere bedrijven
Dat kun je allemaal van tevoren, zoals ik aangeef, even op simpel een lijstje zetten en dat lijstje vooral up to date houden vwb de bereikbaarheid en locaties.
Alles goed en eenduidig delegeren (locaties, tijdstippen, aantallen etc.) aan de betrokken instanties en particuliere bedrijven en die regelen de rest zelf wel.
Per locatie hoeft dat helemaal niet zo moeilijk en ingewikkeld te zijn als je maar wel weet waarover je als coordinator praat en ervoor zorgt dat er niet wordt over-gecommuniceerd.
Als we even een voorbeeld nemen : Een explosie gevolgd door brand aan boord van een veerboot tussen Harlingen en Terschelling op een werkdag.
1. De kapitein meldt een explosie met vervolgens brand op kanaal 16 Kustwacht.(KWC)
2. Je weet dus a.dat het KWC automatisch de KNRM boten in het gebied zal alarmeren b. dat de overige hulpverleners in het gebied het zeker ook hebben gehoord en c. vrijwel alles wat er in die buurt aanwezig is in ieder geval meeluistert.
3. De eerste vraag zal zijn waar zit U precies hoeveel passagiers aan boord, hoeveel gewonden en de ernst, wat zijn de gevolgen van de explosie en waar heerst de brand, heeft u de boel al redelijk onder controle of niet en welke externe hulpverlening/assistentie verwacht U.
Antw:vierhonderd passagiers, twintig gewonden, enkele ca 5 met zware brandwonden, we hebben de brand nog niet onder controle en ik wil alle passagiers zo spoedig mogelijk veilig evacueren. we hebben ondertussen geen machine meer
4. Dan is dus een ieder die ondertussen meeluistert op de hoogte van de locatie ( zeg even bij de Griend) en wat er wordt verwacht aan externe assistentie en zullen erop af gaan.
5. Gelet op explosie en brand zal de brandweer (Harlingen) moeten worden gealarmeerd en gelet op de gewonden ook de ambulancedienst.
6. Deze moeten aan boord worden gebracht. Dus de KNRM boten Harlingen voor dit vervoer reserveren en vooral niet direct op het incident varen maar laten wachten op brandweer etc.
De overige KNRM boten,Vlieland,Terschelling,Ameland en mogelijk Texel,Ameland etc. en de rest aan particulieren en overheidsvaartuigen laten varen richting incident.
N.B.Politie,Douane en RWS vaartuigen (Harlingen,Terschelling) laten mobiliseren voor zover ze niet in dienst zijn.
7. Gelet op het evacueren van alle 400 passagiers dus trachten zoveel mogelijk grotere vaartuigen,met name de vissers in de directe omgeving te bereiken om ter plaatse te gaan en in ieder geval de ambulancedienst op de hoogte stellen van de 20 gewonden en de 5 met zware brandwonden.
Aanlandingsplaats gewonden doorgeven aan de vaartuigen (KWC) en de wal ambulancedienst,hulpverleners en politie.
8.Geen machine meer :sleepboten bestellen.
9.Eerst KNRM boot ter plaatse OSC bericht dat het behoorlijk rookt en dat er al wat kleinere vaartuigen in de buurt zijn. Er wordt een verdeling gemaakt van wie welke gewonden gaat vervoeren naar Harlingen verzoekt om een traumaheli die dan zou kunnen landen op de Griend.
10. Wie gaat de mensen van de traumaheli oppikken op de Griend.
11, Een visserman meldt dat hij binnen 10 minuten ter plaatse kan zijn.
12. Hoeveel personen kan je aan boord hebben,kapitein kun je daarop wachten met de
evacuatie en waar wil je die visserman hebben ?
13. Visserman :Al gauw 200 man en mijn collega ook 200 man zit vlak achter mij.
14. Kapitein : dat redden we nog wel even, kom maar aan BB bij de deur.
15.De evacuatie is dus geregeld en nu even aangeven de aanlandingsplaats voor die 375 personen doorgeven aan de vissersschepen en de ontvangers(politie en hulpverleners) en het landvervoer.
Etc,