GRIP 2 Middel ongeval gevaarlijke stoffen (gaslekkage) Nicolaas Beetsstraat - Barneveld 03-04-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Middel ongeval gevaarlijke stoffen (gaslekkage) Nicolaas Beetsstraat - Barneveld 03-04-2014  (gelezen 21256 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Citaat van: Henkie link=msg=1256036 date=1396588351
De brandweer is uitgerust met explosiegevaarmeters, hier kun je LEL, zuurstof en koolmonoxide mee meten. Sommige hebben er ook nog een 4de sensor inzitten voor een specifieke stof.
Als je weet dat LEL aardgas 5 vol% is, gaat de meter eerder in alarm, wat ik lees 10% LEL. kun je dan 1600% LEL aflezen bij 80 vol% aardgas?
Citaat van: rens link=msg=1256026 date=1396566298
Als je het vol% weet, en de LEL van de stof, dan kan het LEL% hieruit berekent worden, toch?
Stel de LEL van de stof is 10 vol%, en je meet een waarde van 7 vol% in de lucht, dan zit het op 70% LEL.
%LEL = gemeten vol% / LEL vol% * 100
Dat klopt, maar ik was benieuwd wié met wát had gemeten.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Thor link=msg=1255992 date=1396557655
Hoe komt het gas vaker in een riool. Dan moeten er toch gaten in het riool zitten en ik ken alleen maar de afvoerputten op straat als gaten in een riool. Als het gas in het riool komt via die afvoerputten dan moet het toch eerst bovengronds zijn gekomen.
Oude riolen zijn vaak zo lek als een mandje. Diverse oorzaken mogelijk: ouderdom, slecht aangelegd, boomwortels, agressieve stoffen, zettingen etc.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: rens link=msg=1256026 date=1396566298
Als je het vol% weet, en de LEL van de stof, dan kan het LEL% hieruit berekent worden, toch?
Stel de LEL van de stof is 10 vol%, en je meet een waarde van 7 vol% in de lucht, dan zit het op 70% LEL.
%LEL = gemeten vol% / LEL vol% * 100

Citaat van: stln01 link=msg=1256041 date=1396593853
Als je weet dat LEL aardgas 5 vol% is, gaat de meter eerder in alarm, wat ik lees 10% LEL. kun je dan 1600% LEL aflezen bij 80 vol% aardgas?Dat klopt, maar ik was benieuwd wié met wát had gemeten.

Een explosiegevaarmeter, verbrandt lucht in het binnenste van de meter. Door de energie die hierbij vrijkomt, kan de meter vast stellen of de lucht een explosief mengsel bevat.

Volumeprocent of vol.% loopt van 0 tot 100.
Aardgas heeft explosiegrenzen van ongeveer 5 tot 15 volumeprocent.
5vol% is de Lower Explosion Limit LEL van aardgas.
15vol% is de Upper Explosion Limit UEL van aardgas.
Dus de LEL (onderste waarde waarbij het explosief is) is 5 volumeprocent. De lucht bevat 5% aardgas en 95% normale stoffen.

De meter van de brandweer gaat bij 10% van de LEL in alarm. Dit is het display van je explosiegevaarmeter.
Dus de explosiegevaarmeter van de brandweer gaat in alarm bij 0,5 volumeprocent aardgas! Dan lees je in het scherm 10% LEL af, en piept en trilt de meter.

80vol% betekent dat je boven de UEL van aardgas bent. Het mengel is te rijk om nog te ontbranden, en/of er is te weinig zuurstof.

OF dat er een andere stof bij betrokken is, of meetfouten door te weinig zuurstof combinatie met andere stoffen etc..


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1256029 date=1396570600
Een kaartje gemaakt van het incident hedenavond. Ik had geen idee wat ik er nog meer in kon zetten.  :)

https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=zCzf26b1yV5c.khz-pjiLGSdI

Prima. Dergelijke kaartjes zijn zeer verhelderend en geven een goed overzicht.

Wat je er mogelijk nog meer in had kunnen zetten zijn : de windkracht en windrichting


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Thor link=msg=1256054 date=1396597893
Prima. Dergelijke kaartjes zijn zeer verhelderend en geven een goed overzicht.

Wat je er mogelijk nog meer in had kunnen zetten zijn : de windkracht en windrichting

Windrichting staat er geloof ik ook in, onder de verzongingunit.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: rens link=msg=1256061 date=1396600806
Windrichting staat er geloof ik ook in, onder de verzongingunit.

Je hebt helemaal gelijk !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Dimeg link=msg=1256049 date=1396596203

80vol% betekent dat je boven de UEL van aardgas bent. Het mengel is te rijk om nog te ontbranden, en/of er is te weinig zuurstof.
Mengsel is te rijk, je zult dus geen explosie krijgen. Ga je bv in een woning dan ventileren, zul je zeker moeten zijn dat alle ontstekingsbronnen uit zijn en uit blijven aangezien je dan eerst weer door de explosiewaardes heen zult moeten voor je weer een veilige situatie hebt


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: Peter71 link=msg=1256129 date=1396620379
Mengsel is te rijk, je zult dus geen explosie krijgen. Ga je bv in een woning dan ventileren, zul je zeker moeten zijn dat alle ontstekingsbronnen uit zijn en uit blijven aangezien je dan eerst weer door de explosiewaardes heen zult moeten voor je weer een veilige situatie hebt

Dat klopt het blijft gevarengebied, ik bedoelde vooral ook dat 1600% LEL mij een beetje raar in de oren klonk  e050


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Highfield link=msg=1256037 date=1396590953
Kan je LEL instellen? Die verschilt toch per stof?
Nee ze zijn niet instelbaar. De explosiegevaarmeters die we gebruiken zijn als ik het goed heb gecalibreerd op methaan (aardgas). Dat is het gas dat we het vaakst tegenkomen. Bij andere gassen moet je hier dus rekening houden. We trekken terug bij 10% LEL, dus hebben in theorie een ruime veiligheidsmarge. (pas bij 100% LEL is een explosie mogelijk).


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Citaat van: Dimeg link=msg=1256143 date=1396623035
Dat klopt het blijft gevarengebied, ik bedoelde vooral ook dat 1600% LEL mij een beetje raar in de oren klonk  e050
Ik vroeg mij af wie de 80 vol% meet, als het met een explosiegevaarsmeter is zou die 1600% aan moeten geven.
Leuk om nog even de theorie erbij te halen maar ik bedoelde eigenlijk met die opmerking dat deze meter dat waarschijnlijk niet doet.

In het filmpje zie ik brandweermensen een instrument in de putten laten zakken, explosiegevaarsmeter?