GRIP 2 Middel ongeval gevaarlijke stoffen (gaslekkage) Nicolaas Beetsstraat - Barneveld 03-04-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Middel ongeval gevaarlijke stoffen (gaslekkage) Nicolaas Beetsstraat - Barneveld 03-04-2014  (gelezen 21485 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

GASMAN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1256015 date=1396563548
Helaas. Het lek is nog niet eens gevonden. Men heeft de hoofdkraan dichtgedraaid en zoekt nu rustig verder. Een behoorlijk gebied zit zonder gas voorlopig.
Er is een leiding sectie drukloos gemaakt en er is bekend waar het lek zich bevindt.  er zitten geen verbruikers zonder gas. De druklose situatie was al voorzien ivm werkzaamheden elders in deze sectie dus gaf dit geen problemen voor de gaslevering.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: stln01 link=msg=1256234 date=1396647378

In het filmpje zie ik brandweermensen een instrument in de putten laten zakken, explosiegevaarsmeter?
Zo te zien gaat er inderdaad een explosiegevaarmeter de put in. En met het tempo dat de meter naar beneden gaat krijgt de meter geen kans om een betrouwbare meting te doen. Als er in die put inderdaad een gasophoping zit, die boven de 80% zit krijgt die meter geen kans om een goede meting te verrichten. Aangezien hij direct verzopen wordt met aardgas.


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
@GASMAN

Is het een brandweerman geweest die 80 vol% meet, een energiebedrijf of..?


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: stln01 link=msg=1256237 date=1396648138
@GASMAN

Is het een brandweerman geweest die 80 vol% meet, een energiebedrijf of..?

Vanwaar de interesse in wie het gemeten heeft? (gewoon een vraag, niet aanvallend oid)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


GASMAN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Citaat van: stln01 link=msg=1256234 date=1396647378
Ik vroeg mij af wie de 80 vol% meet, als het met een explosiegevaarsmeter is zou die 1600% aan moeten geven.
Leuk om nog even de theorie erbij te halen maar ik bedoelde eigenlijk met die opmerking dat deze meter dat waarschijnlijk niet doet.

In het filmpje zie ik brandweermensen een instrument in de putten laten zakken, explosiegevaarsmeter?

Mijn collega's hebben gasconcentratie en lel meters.
De concentratiemeters meten 100%methaan en zullen dus ca 87% meten in een gas stroom.
Bij 10% lel geldt een gevaren zone en volgens mij is dit een grens in de Arbowet.

Boven de 15vol% gas zou je idd in uel komen en is het niet explosief maar bedenk dat je ergens, waar dan ook een grens gebied hebt waar je dus door het explosie gebied gaat.. Een deur, een raam  waar ook..


GASMAN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Citaat van: stln01 link=msg=1256237 date=1396648138
@GASMAN

Is het een brandweerman geweest die 80 vol% meet, een energiebedrijf of..?
Weet ik niet, mogelijk een gezamenlijke actie als ik tvgelderland zag.


GASMAN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Citaat van: Henkie link=msg=1256036 date=1396588351
De brandweer is uitgerust met explosiegevaarmeters, hier kun je LEL, zuurstof en koolmonoxide mee meten. Sommige hebben er ook nog een 4de sensor inzitten voor een specifieke stof.
In het verleden was ik in het bezit van een dergelijk apparaat. Als 4e zat daar nog een gassensor in die tot 100% methaan kon meten..


GASMAN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Citaat van: Thor link=msg=1256054 date=1396597893
Prima. Dergelijke kaartjes zijn zeer verhelderend en geven een goed overzicht.

Wat je er mogelijk nog meer in had kunnen zetten zijn : de windkracht en windrichting
Hè dat verklaart het een en ander, onze melding kwam van de rand van het gebiedt en wij waren niet op de hoogte van de grote hoeveelheid ontruimingen.


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Bedankt voor je uitleg. Als ik het goed begrijp meet de brandweer alleen met explosiegevaarsmeter en het energiebedrijf met specifieke aardgas vol%-meters. Ik kan mij voorstellen dat je bij gebrek aan PBM's in situaties de meting door de brandweer laat verrichten.


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Citaat van: stln01 link=msg=1256237 date=1396648138
@GASMAN

Is het een brandweerman geweest die 80 vol% meet, een energiebedrijf of..?

Brandweer in eerste instantie, een van de manschappen van de 1e TS zei tegen mij dat hij tegen de explosie grens aanzat.
Ongeveer een half uur later bevestigde de voorlichter dat er 70-lel was gemeten, later dus vermoedelijk 80.