1.Scheepsbrandbestrijding op het water is echt een vak apart.2.Ik ben van mening dat je die taak als specialisme ook echt zo moet organiseren.3.Nu is het een "relatief" simpel geval, maar wat nou als die lading zand niet beschikbaar was geweest? Dan had de brandweer toch een leuke uitdaging gehad.
1. Je moet hierbij onderscheid maken tussen :
1.1. Brand/broei oid in het ladinggedeelte
1.2. Brand in het machineruimte gedeelte
1.3. Brand in het accommodatie gedeelte
1.1. Brand/broei in het ladinggedeelte is relatief eenvoudig, als het een type lading betreft. je weet welke lading het betreft en bijvoorbeeld geen OBO *).
Bij 1.2. en 1.3. moet je in de regel het schip in en dan moet je wel het nodige aan kennis van het schip en de methoden en middelen die bij dat soort branden moeten en kunnen worden ingezet. Je moet zorgen dat je de beschikking hebt over het brandblus/veiligheidsplan van
het schip voordat je de mensen aan boord stuurt.
*) Ik was bijvoorbeeld een aantal jaren geleden betrokken bij een zeer grote copraschroot brand in het ruim van een OBO.30.000 tonner oid. Dan moet je natuurlijk wel rekening houden met de zijtanks waarin explosiegevaarlijke vloeistoffen vervoerd kunnen worden en er zeker resten van zijn achtergebleven. Dan is de eerste prioriteit voor o.a. de veiligheid van het brandweerpersoneel het voldoende koelen van die tanks en pas vervolgens de brand copraschroot aanpakken.
2. Zeker. Je moet natuurlijk wel voldoende emplooi voor dat specialisme hebben.
3. Zand is toch overal voorhanden. Nu lag er in de buurt een schip met zand en dat zeeschip heeft eigen laadgerei.
Dan had je een drijvende kraan moeten bestellen en een bak met zand of het schip naar de kade moeten verhalen, neemt wel tijd etc. n.b. er lagen drie sleepboten vlakbij.