Middelbrand (vrachtschip) Cargill Multiseed Oceanenweg - Amsterdam 04-04-2014

Auteur Topic: Middelbrand (vrachtschip) Cargill Multiseed Oceanenweg - Amsterdam 04-04-2014  (gelezen 10954 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Kijk even op Marinetraffic, er liggen genoeg boten van de havendienst en de politie omheen. ;)

Het zou mij overigens niet verbazen dat de boot van Aalsmeer gewoon in het uitrukvoorstel van dit soort incidenten staat en dat hij daarom mee gealarmeerd wordt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: Thor link=msg=1256162 date=1396627661
BRW Amsterdam-Amstelland (Aalsmeer) (BRV 3561) ? Terwijl er in de haven minstens vijf blusboten met alles erop en eraan zijn waarvan ik trouwens nog geen alarmeringen zie.

Typische opmerking van iemand die geen zak snapt van de werkwijze op zo'n meldkamer..

Havendienst wordt niet per se via P2000 gealarmeerd.. En daarnaast, ook al bestaat er een partij als de Havendienst, de brandweer zal ook altijd eigen brandweervaartuigen inzetten. Om wat voor reden dan ook, eigen overzicht etc..


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: FF4266 link=msg=1256205 date=1396636708
1.Typische opmerking van iemand die geen zak snapt van de werkwijze op zo'n meldkamer..

Havendienst wordt niet per se via P2000 gealarmeerd..2. En daarnaast, ook al bestaat er een partij als de Havendienst, de brandweer zal ook altijd eigen brandweervaartuigen inzetten. Om wat voor reden dan ook, eigen overzicht etc..

1. Omdat je het zo vriendelijk schrijft. Ik was zeker aanmerkelijk eerder dan jij bekend met de werkwijze van de meldkamer brandweer Amsterdam. Laten we het daar maar bij houden.

2. Sinds 1963 (Jason en Vulcanus, inbreng Riedel) komt er bij brand oid. een bezetting van een autospuit aan boord van de Havendienstvaartuigen. Ook vwb de opvolgers de HD7 en HD8 is er inbreng vwb het brandweertechnische gedeelte geweest (Ed Oomes).

Verder mogelijk interessant om even door te nemen :

Gebiedsgerichte samenwerking in haven Amsterdam
Water genoeg in de haven om te blussen. In sommige situaties springt het Havenbedrijf daarom de brandweer bij vanaf het water. Maar: hoe zit dat eigenlijk met de formele afspraken over die goede samenwerking? Begin 2014 formaliseerden de Veiligheidsregio en Havenbedrijf Amsterdam NV de samenwerking.
Lees in de Sitrap van februari het hele verhaal

http://www.brandweer.nl/amsterdam-amstelland/?PrsBerIdt=903


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: Thor link=msg=1256214 date=1396640018
1. Omdat je het zo vriendelijk schrijft. Ik was zeker aanmerkelijk eerder dan jij bekend met de werkwijze van de meldkamer brandweer Amsterdam. Laten we het daar maar bij houden.

Kan wel zo zijn, maar tijden veranderen wel. De havendienst wordt tegenwoordig gebeld, als ze zelf al niet gehoord hebben via de mobilofoon wat er aan de loos is..

Citaat
2. Sinds 1963 (Jason en Vulcanus, inbreng Riedel) komt er bij brand oid. een bezetting van een autospuit aan boord van de Havendienstvaartuigen.

Dat is zo, maar dan alsnog heeft de brandweer bepaald dat er altijd een BRV gealarmeerd komt, normaliter die van Willem, echter door omstandigheden nu Aalsmeer. Het BRV staat wel los van de autospuit bezetting die op de PA4, 5 of 6 overstapt voor de inzet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: FF4266 link=msg=1256218 date=1396640570

Dat is zo, maar dan alsnog heeft de brandweer bepaald dat er altijd een BRV gealarmeerd komt, normaliter die van Willem, echter door omstandigheden nu Aalsmeer. Het BRV staat wel los van de autospuit bezetting die op de PA4, 5 of 6 overstapt voor de inzet.

Als de brandweer dat heeft bepaald dan gaat het zo.

Maar we hebben het hier wel over een boeienboot 181 meter 33861 ton waar je een bootje van 5,5 meter als brandweer op afstuurt.

N.B. Willem bedoel je de Jan van Ransdorp of  heeft Willem tegenwoordig weer een vaartuig anders dan het bootje voor de duikers.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Thor link=msg=1256222 date=1396641952
Als de brandweer dat heeft bepaald dan gaat het zo.

Maar we hebben het hier wel over een boeienboot 181 meter 33861 ton waar je een bootje van 5,5 meter als brandweer op afstuurt.

N.B. Willem bedoel je de Jan van Ransdorp of  heeft Willem tegenwoordig weer een vaartuig anders dan het bootje voor de duikers.

Scheepsbrandbestrijding op het water is echt een vak apart. Ik ben van mening dat je die taak als specialisme ook echt zo moet organiseren. Nu is het een "relatief" simpel geval, maar wat nou als die lading zand niet beschikbaar was geweest? Dan had de brandweer toch een leuke uitdaging gehad.

NB: Wat dit voor functionaris? Een gevaarlijke stoffen specialist?

p2kflex
18:05:45 04-04-14GROUP-1GAGAS contact mka AMSTERDAM Oceanenweg 19 Cargill Multiseed
0120092MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (GAGS)
0120998MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances)
Bijdragen op persoonlijke titel.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: Highfield link=msg=1256288 date=1396688569
NB: Wat dit voor functionaris? Een gevaarlijke stoffen specialist?

p2kflex
18:05:45 04-04-14GROUP-1GAGAS contact mka AMSTERDAM Oceanenweg 19 Cargill Multiseed
0120092MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (GAGS)
0120998MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances)
Geneeskundig Adviseur Gevaarlijke Stoffen
http://www.ggd.amsterdam.nl/milieu-gezondheid/incidenten-chemische/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Highfield link=msg=1256288 date=1396688569
1.Scheepsbrandbestrijding op het water is echt een vak apart.2.Ik ben van mening dat je die taak als specialisme ook echt zo moet organiseren.3.Nu is het een "relatief" simpel geval, maar wat nou als die lading zand niet beschikbaar was geweest? Dan had de brandweer toch een leuke uitdaging gehad.


1. Je moet hierbij onderscheid maken tussen :

    1.1. Brand/broei oid in het ladinggedeelte
    1.2. Brand in het machineruimte gedeelte
    1.3. Brand in het accommodatie gedeelte

1.1. Brand/broei in het ladinggedeelte is relatief eenvoudig, als het een type lading betreft. je weet welke lading het betreft en bijvoorbeeld geen OBO *).

Bij 1.2. en 1.3. moet je in de regel het schip in en dan moet je wel het nodige aan kennis van het schip en de methoden en middelen die bij dat soort branden moeten en kunnen worden ingezet. Je moet zorgen dat je de beschikking hebt over het brandblus/veiligheidsplan van
het schip voordat je de mensen aan boord stuurt.

*) Ik was bijvoorbeeld een aantal jaren geleden betrokken bij een zeer grote copraschroot brand in het ruim van een OBO.30.000 tonner oid. Dan moet je natuurlijk wel rekening houden met de zijtanks waarin explosiegevaarlijke vloeistoffen vervoerd kunnen worden en er zeker resten van zijn achtergebleven. Dan is de eerste prioriteit voor o.a. de veiligheid van het brandweerpersoneel het voldoende koelen van die tanks en pas vervolgens de brand copraschroot aanpakken.
    
2. Zeker. Je moet natuurlijk wel voldoende emplooi voor dat specialisme hebben.

3. Zand is toch overal voorhanden. Nu lag er in de buurt een schip met zand en dat zeeschip heeft eigen laadgerei.
Dan had je een drijvende kraan moeten bestellen en een bak met zand of het schip naar de kade moeten verhalen, neemt wel tijd etc. n.b. er lagen drie sleepboten vlakbij.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Highfield link=msg=1256288 date=1396688569
Scheepsbrandbestrijding op het water is echt een vak apart. Ik ben van mening dat je die taak als specialisme ook echt zo moet organiseren. Nu is het een "relatief" simpel geval, maar wat nou als die lading zand niet beschikbaar was geweest? Dan had de brandweer toch een leuke uitdaging gehad.

Scheepsbrandbestrijding, en dan zeer zeker op de grote vracht en zeeschepen is een vak apart. De pleziervaart schaar ik onder de simpeler klussen. Ik meen dat de regio Rotterdam zich verder aan het specialiseren is op dat gebied. Zand is altijd beschikbaar, in geval van bel je een wegenbouwbedrijf en vertel je dat je zand nodig hebt dus aan zand is er altijd te komen