Middelbrand (vrachtschip) Cargill Multiseed Oceanenweg - Amsterdam 04-04-2014

Auteur Topic: Middelbrand (vrachtschip) Cargill Multiseed Oceanenweg - Amsterdam 04-04-2014  (gelezen 10953 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Praktische vraag: zijn de TSsen in de regio's met zeehavens (Kennemerland, Amsterdam, Rotterdam, Groningen, Zeeland) uitgerust met verloopstukken voor de verschillende blusleidingkoppelingen die er a/b te vinden zijn?
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Highfield link=msg=1256326 date=1396695978
Praktische vraag: zijn de TSsen in de regio's met zeehavens (Kennemerland, Amsterdam, Rotterdam, Groningen, Zeeland) uitgerust met verloopstukken voor de verschillende blusleidingkoppelingen die er a/b te vinden zijn?

Er is op ieder schip onder klasse en NSI en de equivalenten in het buitenland hebben een universele walaansluiting waarop ook de autospuiten eenvoudig kunnen worden gekoppeld.
Alle schepen hebben zelf brandslangen die kunnen worden gekoppeld op deze aansluitingen.
Vrijwel alle schepen hebben intern en extern "Storz" koppelingen.
De autospuiten hebben in de regel wel verloopringen van Storz x naar y.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Citaat van: Thor link=msg=1256222 date=1396641952
N.B. Willem bedoel je de Jan van Ransdorp of  heeft Willem tegenwoordig weer een vaartuig anders dan het bootje voor de duikers.

Wat er bedoeld wordt is (het enige) vaartuig gestationeerd op Willem, en dat betreft het vaartuig tbv de duikers.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: 7131 link=msg=1256370 date=1396701591
Wat er bedoeld wordt is (het enige) vaartuig gestationeerd op Willem, en dat betreft het vaartuig tbv de duikers.

Dank je. Dat vermoeden had ik eigenlijk al.
Zoals jij nog wel beter zult weten dan ik lag de Jan vroeger bij Willen (1 en 2) voor de deur vandaar mijn vraag of die soms weer terug was van de Oranjesluizen (Ransdorp) naar Willem.

Tja het "Brandweervaartuig" ,een Parker 630,op een aanhanger naar een boeienboot in de Amerikahaven.Terwijl daar al in de buurt zijn een Douanevaartuig, een Politieboot, een Havendienst/Brandweervaartuig meerdere particuliere vaartuigen waaronder drie sleepboten van Iskes.
Maar ja het uitrukvoorstel vereist nu eenmaal dat er tenminste een vaartuig van de Brandweer gealarmeerd wordt. Dan is het simpel op het juiste knopje drukken en dan gaat het bootje naar een zeeschip van 181 meter lang en 33000 ton.

Is dat apparaat daar nog te water geweest ?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Thor link=msg=1256375 date=1396702947
Dank je. Dat vermoeden had ik eigenlijk al.
Zoals jij nog wel beter zult weten dan ik lag de Jan vroeger bij Willen (1 en 2) voor de deur vandaar mijn vraag of die soms weer terug was van de Oranjesluizen (Ransdorp) naar Willem.

Tja het "Brandweervaartuig" ,een Parker 630,op een aanhanger naar een boeienboot in de Amerikahaven.Terwijl daar al in de buurt zijn een Douanevaartuig, een Politieboot, een Havendienst/Brandweervaartuig meerdere particuliere vaartuigen waaronder drie sleepboten van Iskes.
Maar ja het uitrukvoorstel vereist nu eenmaal dat er tenminste een vaartuig van de Brandweer gealarmeerd wordt. Dan is het simpel op het juiste knopje drukken en dan gaat het bootje naar een zeeschip van 181 meter lang en 33000 ton.

Is dat apparaat daar nog te water geweest ?

Het enige wat ik kan verzinnen is dat het bootje als MOB boot kan fungeren. Als die andere eenheden niet op dezelfde comms zitten kan ik me ergens voorstellen dat je als brandweercommandant t.p. gewoon een bootje + 2 pax direct onder de knop wil hebben om je makkers uit het water te kunnen trekken mochten ze vallen. Dat die andere niet-brandweer eenheden ook meekijken en zullen handelen hoop je (en verwacht ik eigenlijk ook) maar daar kan je niet vanuitgaan.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De andere niet-brandweer eenheden hebben vrijwel zeker de brandweerlieden met al hun spullen overgezet van de kade naar het zeeschip op de boeien.
Zo gaat het namelijk in de regel bij de inzetten in het havengebied.

Ik vraag mij  af of dat brandweervaartuig ook echt in het water is geweest.
Voor een bootje op een trailer heb namelijk je een geschikte lanceerplek in de buurt nodig en die zijn daar niet al te dik gezaaid. Anders moet je een kraan hebben.


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Citaat van: Thor link=msg=1256380 date=1396704835
De andere niet-brandweer eenheden hebben vrijwel zeker de brandweerlieden met al hun spullen overgezet van de kade naar het zeeschip op de boeien.
Zo gaat het namelijk in de regel bij de inzetten in het havengebied.

Ik vraag mij  af of dat brandweervaartuig ook echt in het water is geweest.
Voor een bootje op een trailer heb namelijk je een geschikte lanceerplek in de buurt nodig en die zijn daar niet al te dik gezaaid. Anders moet je een kraan hebben.

Het BRV van Aalsmeer is niet ter plaatse geweest, de havendienst is wel ter plaatse geweest met een blusboot.


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Citaat van: Highfield link=msg=1256326 date=1396695978
Praktische vraag: zijn de TSsen in de regio's met zeehavens (Kennemerland, Amsterdam, Rotterdam, Groningen, Zeeland) uitgerust met verloopstukken voor de verschillende blusleidingkoppelingen die er a/b te vinden zijn?

Ik heb in ieder geval in mijn systeem zitten de walaansluiting nooit te gebruiken ivm onbetrouwbaarheid door slecht onderhoud, corrosie etc. En volgens mij gaat alle operationele voorbereiding binnen de brandweer er van uit om de waterwinning op te bouwen met eigen materiaal vanaf land of een blusboot. Maar ik hoor graag of dit inzicht achterhaald is door nieuwe ontwikkelingen;-)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Markoio link=msg=1256384 date=1396705546
1.Ik heb in ieder geval in mijn systeem zitten de walaansluiting nooit te gebruiken ivm onbetrouwbaarheid door slecht onderhoud, corrosie etc.2. En volgens mij gaat alle operationele voorbereiding binnen de brandweer er van uit om de waterwinning op te bouwen met eigen materiaal vanaf land of een blusboot. Maar ik hoor graag of dit inzicht achterhaald is door nieuwe ontwikkelingen;-)

1.De walaansluiting wordt altijd gebruikt als een vaartuig in dok staat (verplicht) en soms als het aan een kade licht. De leidingen kunnen er in de loop der jaren niet beter op worden.
Nooit gebruiken is wel wat zwaar gesteld. Er kunnen zich situaties voordoen waarbij je het wel even moet.
2. Dat is inderdaad meestal de gang van zaken, dus dat inzicht is echt niet achterhaald.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Ik heb in ieder geval in mijn systeem zitten de walaansluiting nooit te gebruiken ivm onbetrouwbaarheid door slecht onderhoud, corrosie etc. En volgens mij gaat alle operationele voorbereiding binnen de brandweer er van uit om de waterwinning op te bouwen met eigen materiaal vanaf land of een blusboot. Maar ik hoor graag of dit inzicht achterhaald is door nieuwe ontwikkelingen;-)

Ja dat heb ik ook zo her en der gelezen. Die blusleidingen a/b moeten eigenlijk gewoon op orde zijn; er is geen verzekeraar of klassebureau dat een schip zonder deugdelijk brandblusinstallatie van een stempel voorziet. Maarja, praktijk/theorie...
Bijdragen op persoonlijke titel.