Een aantal NAS-sen ondersteunen replicatie. Dus: jij hebt een NAS en familielid/kennis heeft er ook eentje. Dan kan je vaak replicatie instellen. Alles wat je in bepaalde directories/shares zet wordt dan gekopieerd naar die 2e NAS. En die staan dan een paar kilometer verderop, dus ach. Moet het wel een zeer grote brand zijn willen beide NAS-sen affikken.
Replicatie heeft alleen 1 nadeel: als je foto's corrupt raken (denk aan overschrijven, virus, verzin maar wat) wordt dat dan netjes gerepliceerd naar de overkant, en is die versie ook corrupt. Hetzelfde geldt voor het weggooien van bestanden: als die actie wordt gerepliceerd en je gooit per ongeluk al je bestanden weg.... dan zijn ze aan de overkant 1 minuut later ook weg.
Wat m.i. nog veel veiliger is: koop een harddisc dock; bijvoorbeeld
http://www.alternate.nl/Sharkoon/SATA-QuickPort-Duo-USB3-0-v-2-/html/product/146471? en doe daar een losse harde schijf in (4 TB 3,5 inch schijf heb je al voor 150 euri's). Leg die weg, elders in huis, in de schuur, bij je familielid. Maak na een maand een 2de backup op een 2e schijf. Pak een maand later weer schijf 1 en overschrijf die. Na een maand pak je weer 2 enzovoort. Op die manier kan je altijd een maand terug.
En dan kan je tussendoor je spulletjes op een NAS zetten die in een andere kamer staat. Dat helpt je dan als halverwege die maand iets met de recente foto's gebeurt.
Ik werk zelf op Mac's. Die ondersteunen rsync in het operating systeem (dus: zonder optionele software), waarmee je ook heel makkelijk 'incremental backups' kan maken. Dus als je de schijf uit de schuur pakt en in je HD dock zet, worden alleen de wijzigingen weggeschreven. De eerste keer backuppen duurt dus lang, maar de tweede keer ben je dan met een paar minuten klaar en kan de schijf weer de schuur in. Hetzelfde geldt voor die backup naar die NAS; dat doe ik ook met rsync en dus worden alleen de wijzigingen geschreven.
Dat rsyncen is een scriptje, wat in de root van de backup schijf staat. Ik klik de disc het dock en start het script, en klaar is
Kees Peen.
Ik doe heel veel video; en alle foto's sla ik in RAW op. Geloof me; dan ben je blij als je incremental backups kan maken en niet elke keer je hele data directory naar die kopie schijf moet sturen. Alleen de verschillen is dan al 'best de moeite'.
Moet je alleen wel de discipline opbrengen om te backuppen. Maar goed: als je dat niet kan ga je vanzelf 'ooit' op je snuit.
Peen