GRIP 2 (destillatiekolom dreigt om te vallen) Chemelot Kerenshofweg - Geleen 06-04-2014

Auteur Topic: GRIP 2 (destillatiekolom dreigt om te vallen) Chemelot Kerenshofweg - Geleen 06-04-2014  (gelezen 11191 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Thor link=msg=1256720 date=1396861464
Als het incident werkelijk tot een scheur (tje) in de support constructie beperkt is dan is het gewoon een zaak van een met de materie bekend constructiebedrijf erbij halen en een "noodconstructie" laten bedenken en laten aanbrengen.
Gelet op de summiere informatie en het GRIP 2 verhaal krijg je de indruk dat er toch wel iets meer aan de hand is dan een simpel scheurtje.

Als het ding door de structurele fout kiept, als het gaat om een structurele fout  dan zit die fout er al in vanaf het ontwerp en de bouw van dat apparaat.

Scheurtjes ontstaan niet zonder reden en mogen bij een juist ontwerp niet voorkomen tenzij er in de loop der tijd sprake is geweest van slecht onderhoud of een overbelasting ver boven de aangegeven ontwerpbelastingen of een combinatie van beide.

Ok, ik gebruikte het verkeerde woord. Ik bedoelde met "structurele fout" een probleem in de constructie, zonder in te gaan op de oorzaak hiervan.
Bijdragen op persoonlijke titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Ik denk aan bijvoorbeeld fundering, slecht laswerk, verkeerde staalsoort, afwijken van ontwerp specificaties, overschrijden levensduur.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Highfield link=msg=1256725 date=1396863969
Ok, ik gebruikte het verkeerde woord. Ik bedoelde met "structurele fout" een probleem in de constructie, zonder in te gaan op de oorzaak hiervan.

Duidelijk, begrepen.
Dat wordt een constructiefout genoemd.

Structurele fouten trouwens komen ook best wel voor. Hier zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan het systematisch voorbijgaan aan, niet in de berekeningen en het ontwerp meenemen van, trillingen, vaak een oorzaak van scheuren. Waardoor een scheur is ontstaan, trillingen of overbelasting etc. is door kenners snel te onderscheiden.


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis