Opzettelijke aanvaringen door Spaanse Marine met Rhibs bij Greenpeace

Auteur Topic: Opzettelijke aanvaringen door Spaanse Marine met Rhibs bij Greenpeace  (gelezen 11129 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest11765

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 22 november 2014, 09:09:39
Het is geen burger die actie voert, het is een bedrijf.
Een bedrijf met gigantische middelen en gelden.

Die hadden het ook anders aan kunnen pakken.

Volgens mij als een marine schip zich aangevallen voelt mogen zij zelfs waarschuwingsschoten lossen, met daarop gericht schieten.

Volgens mij moet Greenpeace blij zijn dat de marine dat niet heeft gedaan (zichzelf tussen Greenpeace en het grote schip in leggen en doen alsof de actie voerders voor hun komen.)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #31 Gepost op: 22 november 2014, 09:36:24
Citaat van: zwelgje link=msg=1309863 date=1416610108
Zonder een waardeoordeel uit te willen spreken, als leek zie ik het "overvaren" vooral als ongewenst gevolg van de gekozen actie door de Spaanse Marine.
Daarmee bedoel ik dat ik er van overtuigd ben dat het geen opzet was om de Rhib te overvaren, maar een wel overwogen risico. Zij nemen een risico waarbij dit kan gebeuren, 99 keer gaat het goed, deze keer niet. Juridisch gezien hadden er ook zwaardere geweldsmiddelen ingezet kunnen worden......

Je kan vraagtekens zetten bij de beslissing om een marineschip in te zetten, maar dat is een heel andere discussie.

Dat is juist dè discussie ;) als het een andere club was geweest had het waarschijnlijk niet de positie gehad in het hele bestel die de marine wel heeft, en was er wellicht wel foutief opgetreden.

Een positieve kanttekening: in de aanvaring die plaatsvind vlak bij het boorschip raakt iemand van Greenpeace te water, die wordt vervolgens direct door een zwemmer van de marine (die dus al uit voorzorg in de RHIB aanwezig was!) uit het water gehaald. Dit is mijns inziens een teken dat de actie wel overdacht is, en dat eventuele risico's in ieder geval onderkend zijn.

Citaat van: JJ75 link=msg=1309896 date=1416637836
Mag je een militaire actie uitvoeren tegen burgers die actievoeren?

Ja, buiten territoriale wateren is "actievoeren" geen term. Wat Greenpeace doet is het wederrechtelijk proberen te enteren van een schip op volle zee. Dat valt uit te leggen als piraterij, en dat is gewoon verboden. Het geweldmonopolie ligt bij de staat, dus buiten territoriale water mag alleen een marine optreden.

Om even terug te komen over je opmerking over de walvisvaart: het probleem is dat zij gesteund worden door de Japanse overheid, die wellicht (ik kan het zo snel niet terugvinden) wel besluiten heeft genomen die het mogelijk maken dat de bemanningen zich eventueel met geweld verdedigen. Dat kan verklaren waarom milieuorganisaties zich redelijk koest houden. Ook bijvoorbeeld Sea Shepard houdt zich alleen bezig met hinderen, niet met enteren. Zelfs die praktijk staat ter discussie, en zelfs SS zelf geeft aan dat ze een stap terug nemen (ECO-TERRORISM AND PIRACY ON THE HIGH SEAS: JAPANESE WHALING AND THE RIGHTS OF PRIVATE GROUPS TO ENFORCE INTERNATIONAL CONSERVATION LAW IN NEUTRAL WATERS - 2009, Joseph Elliott Roeschke, The Villanova Environmental Law Journal, Volume XX, Deel 1, pagina’s  99-136.):

Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1309904 date=1416643779
Het is geen burger die actie voert, het is een bedrijf.
Een bedrijf met gigantische middelen en gelden.

Die hadden het ook anders aan kunnen pakken.

Volgens mij als een marine schip zich aangevallen voelt mogen zij zelfs waarschuwingsschoten lossen, met daarop gericht schieten.

Volgens mij moet Greenpeace blij zijn dat de marine dat niet heeft gedaan (zichzelf tussen Greenpeace en het grote schip in leggen en doen alsof de actie voerders voor hun komen.)

Dat is wel heel kort door de bocht, maar in essentie wel waar. De vraag is of deze uitleg standhoud, want wapeninzet is wel echt een grote stap verder. Het is denk ik niet uit te leggen als er geen (vuur)wapendreiging uitgaat van Greenpeace, zeker aangezien een marineschip veel meer opties heeft. De optie die we hier gezien hebben is er daar een van.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #32 Gepost op: 22 november 2014, 09:39:41
Even een kleine toevoeging: ik weet niet of ik dezelfde optie had gekozen als ik er iets over te zeggen had. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. We weten niet wat er in de uren vooraf aan deze beelden is gebeurd. Wellicht zijn er al een aantal andere prikacties geweest en was nu de maat vol. Interessante discussie, zoals vaker in dit deel van het forum!  O0
Bijdragen op persoonlijke titel.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #33 Gepost op: 22 november 2014, 11:37:54
Citaat van: Highfield link=msg=1309911 date=1416645581
Even een kleine toevoeging: ik weet niet of ik dezelfde optie had gekozen als ik er iets over te zeggen had. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. We weten niet wat er in de uren vooraf aan deze beelden is gebeurd. Wellicht zijn er al een aantal andere prikacties geweest en was nu de maat vol. Interessante discussie, zoals vaker in dit deel van het forum!  O0
Citaat van: HIT link=msg=1309081 date=1416340568
En eigenlijk ook wel vreemd dat dit filmpje wel als waarheid moet worden gezien, terwijl als een agent wordt gefilmd die iemand een tik verkoopt het "een vertekenend beeld is want we kennen de voorgeschiedenis niet".
Daar was ik het in het beginne al eens met je  O0

Maar omdat het hier om GP gaat moet het ineens gelijk worden veroordeeld.

Overigens ik ben geen fan van Sea Shepherd maar :
Citaat van: Highfield link=msg=1309909 date=1416645384
Ook bijvoorbeeld Sea Shepard houdt zich alleen bezig met hinderen, niet met enteren. Zelfs die praktijk staat ter discussie, en zelfs SS zelf geeft aan dat ze een stap terug nemen
Ik denk dat als je het wilt afkorten je beter SeS oid kunt nemen, dit geeft een hele andere lading aan de afkorting.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #34 Gepost op: 25 november 2014, 09:02:37
We weten idd niet wat er voor af gebeurd is en dit zal GP ook bijna nooit in dit soort filmpjes laten zien.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik in dit soort actie's redelijk achter GP sta omdat ik vind dat olie en gas nodig is maar de manier waar op wij het winnen niet de slimste is en dat geld in dit geval ook! GP stelt dit aan de kaak en voeren daar goede actie's voor! Soms gaan ze daar te ver in dat ben ik helemaal met jullie eens maar er wordt nooit wat moedwillig gesloopt of mensen wat aan gedaan!

De manier waarop de marine in deze ingrijpt blijf ik gevaarlijk vinden en dan mag het wel overwogen zijn, maar blijf er bij dat er nettere manieren zijn zonder gevaar voor mensen!
Citaat van: Highfield link=msg=1309909 date=1416645384
Een positieve kanttekening: in de aanvaring die plaatsvind vlak bij het boorschip raakt iemand van Greenpeace te water, die wordt vervolgens direct door een zwemmer van de marine (die dus al uit voorzorg in de RHIB aanwezig was!) uit het water gehaald. Dit is mijns inziens een teken dat de actie wel overdacht is, en dat eventuele risico's in ieder geval onderkend zijn.

Misschien heb ik in deze discussie wel teveel een GP pet op  98uiye maar goed niet iedereen heeft dezelfde mening gelukkig!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!