Ik bedoelde meer de slachtkracht die je voor een (zeer groot) incident nodig hebt. Die is nog in ruime mate aanwezig.
Klopt, dit is ook het standpunt van Brandweer Hollands Midden, gelijktijdigheid bestaat niet. Opgelost......
Bij iedere post die je sluit lever je slagkracht in. Bij iedere post die je sluit worden opkomsttijden verruimd, hoe mooi men het ook in cijfertjes en statistieken wil vatten. Op Leiden-Noord staat straks één TS en dat ding heeft momenteel gemiddeld ongeveer 2 uitrukken per dag. De posten Leiderdorp en Oegstgeest staan momenteel beide op 33 uitrukken volgens de statistieken van de 'huismonitor'.
Concreet betekent het niet alleen dat de kans 'aanzienlijk' is dat Leiden-Noord is ingezet als er een melding in de omliggende dorpen komt, maar ook dat de auto niet inzetbaar is voor de "middelbrandprocedure" in de binnenstand als ie in Leiderdorp of Oegstgeest ingezet is.
Ik weet niet of de eerste TS er heel gelukkig van wordt als het bijna een kwartier duurt voordat de tweede TS er is in de oude binnenstad...
Maar goed: als veiligheidsregio kan je dat probleem simpel elimineren door gewoon te zeggen dat er niet wordt uitgegaan van gelijktijdige incidenten. Opgelost!
Daar is nog geen sprake van Thor in Hollands Midden. TSen en personeel genoeg. Sterker nog er gaan vermoedelijk heel wat 2e TSen inclusief personeel weg op een aantal posten zonder dat de slagkracht voor een (zeer groot) incident in het geding komt.
Ik heb het niet over de normale brandweer inzetten en zeker niet in Hollands Midden maar over de landelijk inzet tijdens grotere calamiteiten.
Landelijk is er een tendens van (aanmerkelijk) minder brandweerpersoneel en minder brandweermaterieel. Waarschijnlijk blijven personeel en materieel tbv de normale brandweerinzetten toereikend, mogelijk op enige uitzonderingen na, de tijd zal het leren.
Maar er zullen vwb grotere calamiteiten aanvullingen op personeel en materieel gebied moeten komen. Binnen tien jaar zal er dan een BB achtige organisatie zijn ontstaan die het gat op de "calamiteitenmarkt" gaat opvullen waarschijnlijk betaald vanuit een ander potje(groen/blauw ?wit) dan het huidige brandweerpotje (rood).
Laat ik zo zeggen, er wordt niet van gelijktijdigheid uitgegaan en rekening gehouden. Als je dat trouwens doet moet je in elk gehucht 2 TSen hebben staan en dan nog.
Tja als er dan in LDP een melding komt, komt gewoon de snelste TS volgens KVT.
Ik heb het afgelopen jaar al diverse malen mee mogen maken dat er wel degelijk diverse incidenten tegelijkertijd speelden. Op het moment dat er straks een OMS is in Oegstgeest, bijvoorbeeld De Vaart, er is niks aan de hand en er komt een vervolgmelding achter in leiderdorp. De aanrijtijd word dan wel ernstig lang..
Slagkracht lever je wel degelijk in. Dat heeft zelfs brandweer Hollands Midden bij een presentatie toegegeven, om dit te behouden willen ze ons als vrijwilligers van de posten Oegstgeest en Leiderdorp in gaan zetten in leiden, maar daar zit 99% niet op te wachten.