wat moeten het nu zijn slagen of stoten

Auteur Topic: wat moeten het nu zijn slagen of stoten  (gelezen 2910 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hein

  • Gast
Gepost op: 26 juni 2005, 12:27:53
ik lees bij het oranje kruis dat bij een verslikking stoten moeten worden gegeven tussen de schouder bladen maar bij elders lees ik weer geef 5 slagen.

wat moeten het nu zijn 5 stoten tussen de schouderbladen of 5 slagen tussen de schouderbladen.

wie heeft hier een onderbouwd antwoord op?




Kanarie

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2005, 12:58:50
Wat is volgens jou dan precies het verschil tussen stoten en slagen? ???


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2005, 13:17:23
gevoelsmatig zeg ik dat een slag wat ongecontroleerder is. Met meer doorzwaai zeg maar, je ziet wel waar het eindigt, als je zou misslaan schiet je een eind door, mis je niet dan loop je kans dat je slachtoffer een meter of wat naar voren vliegt. ( beetje overdreven wellicht...)

Een stoot (net als een karatestoot) is veel gecontroleerder. zo wel qua kracht als reikwijidte, je hebt niet dat doorschiet effect, hand stopt al een paar cm voorbij je doel.
Bij een slag legt je hand over het algemeen een langere weg af waarbij er weinig versnelling is.
Bij een stoot heb je een verplaatsing over korte afstend met veel versnelling, wat venijniger zeg maar.
Maar of ze dat ik hier bedoelen ?
Of er veel verschil in effect zal zitten ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


hein

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2005, 13:19:14
Wat is volgens jou dan precies het verschil tussen stoten en slagen? ???

als je een baby hebt dan stoot je met je handmuis (dus er blijft dan nog contact met de baby.

bij een volwassen persoon zou ik een holle hand maken en het er uit kunnen slaan. klappen geven van een afstand van 20 cm. (dan komt de hand dus wel los) stoten is meer een duw je houd dus bijna contact met de huid. m.a.w. het heeft iets met de kracht te maken.


rea

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2005, 21:28:54
ook bij een gestoorde hersenfunctie praten ze over een slag of stoot er wordt dus duidelijk onderscheid gemaakt.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2005, 00:02:19
ook bij een gestoorde hersenfunctie praten ze over een slag of stoot er wordt dus duidelijk onderscheid gemaakt.
een slag is een zwaaiende beweging, een stoot een lineaire beweging (door het strekken van de arm waarbij de hand in een rechte lijn verplaatst wordt)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2005, 00:20:21
een slag is een zwaaiende beweging, een stoot een lineaire beweging (door het strekken van de arm waarbij de hand in een rechte lijn verplaatst wordt)
Klinkt goed !
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2005, 22:30:22
Klinkt goed !
Bescheiden als ik ben vond ik dat ook  ::)