GRIP 1 Hulpverlening (vermiste kite surfers) 2e Slag - Rockanje 14-04-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Hulpverlening (vermiste kite surfers) 2e Slag - Rockanje 14-04-2014  (gelezen 16721 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Citaat van: Thor link=msg=1258675 date=1397588171
Vanuit de melding door die andere kitesurfer kun je wel enigszins opmaken waar de vermiste surfer het meest waarschijnlijk drijft of is beland. Kennelijk lag het in deze situatie voor de hand om aan zee te denken en dan wordt de coordinatie door het KWC gedaan.

Uit het radio verkeer was op te maken dat het KWC vrij snel, nadat de reddingboten ter plaatse waren, redenen (stroming, wind etc) vond om verder de zee op te zoeken.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Citaat van: Doruz link=msg=1258399 date=1397509922
GRIP 1 en een COPI bij vermiste kitesurfers? De kustwacht heeft de operationele leiding en stuurt de eenheden aan en er is geen opvang voor grote groepen slachtoffers benodigd.
Wat is de meerwaarde van een COPI bij een klein SAR incident als deze? ::)

Ik ben nog steeds steeds benieuwd naar het nut van een COPI bij dit incident.
Ieder jaar zijn er tientallen SAR incidenten met 'kwijtsurfers' (bijna 200 in 2013) waar de reddingboten voor uitvaren, kusthulpvoertuigen voor rijden en waar soms een heli voor wordt ingezet maar daar komt normaliter geen COPI aan te pas.

http://www.knrm.nl/_sitefiles/file/jaarverslagen/KNRM%20Jaarcijfers%202013.pdf


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Twee kitesurfers gevonden na uitgebreide zoektocht

http://www.politie.nl/nieuws/2014/april/14/07-twee-kitesurfers-gevonden-na-uitgebreide-zoektocht.html
Laatste update: 14-04-2014 | 23:30

Rockanje - De kustwacht heeft maandagavond 14 april twee kitesurfers gevonden nadat zij uren eerder als vermist waren opgegeven.

Rond 17.45 uur kwam de melding van de vermissing van één kitesurfer. Een vriend had hem als vermist opgegeven nadat hij hem enige tijd uit het oog verloren was bij het strand van Rockanje. Hulpdiensten rukten massaal uit. De kustwacht zocht samen met de brandweer en politie zowel het water als de kust af. Met grote en kleine reddingsboten werd het water vakkundig uitgekamd. Zelfs het kustwachtvliegtuig zocht mee vanuit de lucht. Bij de zoekactie werd wel een kiteboard aangetroffen. Dit bleek niet van de vemiste surfer te zijn.

Onderkoeld
De zoektocht werd voortgezet. Om 21.00 uur zagen inzittenden van een reddingsboot twee mannen drijven in het water. Zij waren ernstig onderkoeld. Het bleek te gaan om de vermiste kitesurfer. De tweede man is vermoedelijk de eigenaar van het eerder aangetoffen kiteboard. De vijftigers, afkomstig uit Leiden en Maastricht zijn direct met een helikopter naar het Erasmus medisch centrum gebracht.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reddingrapporten KNRM

Surfers ternauwernood gered, foto-video

Hoek van Holland, 14 april 2014

KNRM reddingboten gepaged om 17.50 uur, surfer bijna bewusteloos aangetroffen door reddingboot Baron van Linden om 20.20 uur. Tijdens hoisten van de drenkeling werd door de Baron van Linden nog een surfer gevonden.

Beiden mannen zijn per helikopter naar het Erasmus Medisch Centrum gebracht.

Zij hadden vermoedelijk 4 en half uur in het koude water gelegen. De alarmering kwam op gang omdat een van de surfers om 16.00 uur een afspraak had en niet kwam opdagen. Nadat een en ander was geïnformeerd werd de conclusie getrokken dat de surfer nog op zee moest zijn.

Het Kustwachtcentrum alarmeerde om 17.50 uur de KNRM reddingstations Hoek van Holland en Stellendam. Vermoedelijk is de surfer aan de zuidkant van de Maasvlakte overvallen door een windvlaag, waardoor hij de controle over zijn kite verloor. De surfer heeft zeker 2 en half uur in het water gelegen en mogelijk 4 en half uur. De surfer werd aangetroffen in positie 51°.52.38 Noord en 003°56.52 Oost circa 9 km uit de kust voor Voorne.

Bij toeval, tijdens het hoisten van de drenkeling naar de NHV helikopter werd door de Baron van Linden van KNRM reddingstation Ouddorp een tweede surfer gespot. Spoedig is deze met het drenkelingenplatform aan boord gebracht. Ook deze surfer is met dezelfde helikopter naar het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam gebracht.

Tijdens de zoekactie namen ook vaartuigen van de reddingsbrigades mee, het kustwachtvliegtuig en de reddingshelikopter van NHV. Aan land werd ook uitkijk gehouden.


http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/hoek-van-holland/reddingrapporten/?contentID=6CADADB1

Stellendam, 14 april 2014

Bij een grote zoekactie naar een vermiste surfer op de Noordzee, nabij de Maasvlakte, werden twee sufers uit het water gehaald en per heli overgebracht naar het EMC.
Maandagmiddag om 17.50 werd groot alarm geslagen voor een kitesurfer die om 16.00 nog niet op een afspraak verschenen was. Conclusie was dat hij zich nog in het water moest bevinden, door de melder werd eerst zelf nog gezocht, maar dat mocht niet baten.

Reddingboten Antoinette en Neeltje Struijs van Stellendam werden opgeroepen, maar ook de Jeanine Parqui van Hoek van Holland; de SAR helicopter van NHV, Kustwachtvliegtuig Pedro 1, twee vletten van de Reddingsbrigade Rockanje, diverse (brandweer)manschappen op het strand en later ook het Kusthulpverleningsvoertuig (KHV) en reddingboot Baron van Lynden van Ouddorp

Als eerste werd al snel de kite zelf gevonden en een surfboard. Alleen voldeed deze laatste niet aan de kleur omschrijving, later werd door de Neeltje Struijs op een zandbank (Ribben) een tweede kite gevonden waardoor rekening gehouden moest worden met een tweede vermiste, waar geen melding van was.

Deze onbekende man werd als eerste opgemerkt door de Baron van Lynden, zo'n 9 km uit de kust van Voorne nabij de Hinder zandbank. Met veel moeite, door de zware zeegang, is deze man door de heli van boord gehaald. Kort daarna werd de tweede man opgemerkt, niet veel verder van de plaats van de eerste drenkeling. Deze man is aan boord genomen van de Antoinette via de kantelklep(drenkelingenplatform) en ook door de heli gehoist.

Beide mannen waren totaal uitgeput, onderkoeld en nauwelijks meer aanspreekbaar. Ze zijn met spoed naar het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam (EMC) gevlogen waar ze verder behandeld zijn.

Hieruit blijkt weer hoe belangrijk het is om nooit alleen te gaan surfen zodat iemand alarm kan slaan als het misgaat. Ook het doorgeven van vermoedelijke tijden dat je weer thuis of aan de wal bent kan levensreddend zijn.

Op de kite stond helaas ook geen adres of telefoonnummer vermeld, dit is ook erg belangrijk, want hiermee kunnen bepaalde zaken snel uitgesloten worden. De KNRM heeft hiervoor speciaal de Be Traceable sticker laten ontwikkelen die gratis aangevraagd kunnen worden.

Zie ook het verslag met foto's en video van station Hoek van Holland.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Het eigen verhaal van een van de opgepikte surfers die door heel veel mazzel is gered:

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=48106.125

 :o


Leon!!

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Citaat van: Doruz link=msg=1258715 date=1397595688
Ik ben nog steeds steeds benieuwd naar het nut van een COPI bij dit incident.
Ieder jaar zijn er tientallen SAR incidenten met 'kwijtsurfers' (bijna 200 in 2013) waar de reddingboten voor uitvaren, kusthulpvoertuigen voor rijden en waar soms een heli voor wordt ingezet maar daar komt normaliter geen COPI aan te pas.

http://www.knrm.nl/_sitefiles/file/jaarverslagen/KNRM%20Jaarcijfers%202013.pdf

volgens mij werkt het in RDAM iets anders dan andere kustgebieden omdat we de Rotterdamse haven hebben. Dus zodra er wat gebeurd in de buurt van de haven wordt heel snel de veiligheidsregio meegenomen in alarmeringen met alle gevolgen incl COPI(S) vandien. Geregeld wordt het hele circus opgeroepen bij vermiste kiter bij bijvoorbeeld autostrand. Wordt je 2x opgeroepen, 1x door kustwacht en 1x meldkamer VRR


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Citaat van: Leon!! link=msg=1258899 date=1397655150
volgens mij werkt het in RDAM iets anders dan andere kustgebieden omdat we de Rotterdamse haven hebben. Dus zodra er wat gebeurd in de buurt van de haven wordt heel snel de veiligheidsregio meegenomen in alarmeringen met alle gevolgen incl COPI(S) vandien. Geregeld wordt het hele circus opgeroepen bij vermiste kiter bij bijvoorbeeld autostrand. Wordt je 2x opgeroepen, 1x door kustwacht en 1x meldkamer VRR

Dat geeft nog steeds geen antwoord op de vraag wat de meerwaarde van het COPI is...... ::)


Leon!!

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Copi is toch aanspreekpunt en leidinggevend voor zijn/haar team hulpverleners? Deze regelt alles, maar aangezien dit incident binnen de VRR grenzen afspeelt en dit bijna zeker in het inzetprotocol staat van een GRIP 1 situatie wat hiervoor afgegeven was, komen de COPI politie/brandweer/kustwacht/ambulance bij elkaar om de situatie beheersbaar te maken, waarbij de KNRM boot Antoinette op het water leidinggevende was voor de zoekende(varende) eenheden, is op het land de COPI(S) leidinggevende. Ik vind het niet zo vreemde manier van werken eigenlijk


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
De nieuwe definitie voor GRIP 1 vanuit het rapport "Eenheid in verscheidenheid" is: "Behoefte aan multidisciplinaire coordinatie ter plaatse van een incident". Multidisciplinaire coordinatie houdt in: eenhoofdige leiding. Daarvoor is de Leider CoPI.

Tot GRIP 1 kunnen OvD's, of andere leidinggevenden van eenheden (zoals een bevelvoerder of 1e ambulanceverpleegkundige) ook interdisciplinair met elkaar afstemmen. Dat wordt dan vaak een "motorkapoverleg" genoemd.

Mijn vragen zijn: wat zou bij een zoekactie als deze de toegevoegde waarde van eenhoofdige leiding geweest zijn?
Bij een zoekactie welke zich grotendeels op het water afspeelt en door het KWC wordt gecoordineert.
Was een "motorkapoverleg" tussen de leidinggevenden/aanspreekpunten van de betrokken diensten op het land niet voldoende geweest?
Daarbij ook: wat zou de rol van de "Liaison Kustwacht" hierin kunnen betekenen?