roep om hulp

Auteur Topic: roep om hulp  (gelezen 11322 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 26 juni 2005, 21:30:49
Ik weet, omdat ik geen medische achtergrond heb, niet of de tong van deze persoon weer makkelijk terug te halen is door verplegend personeel. Vandaar dat ik, uit mijn eigen gedachtengang/ervaring aan dit potentiele gevaar zou denken.......

Bij ons (lees Brandweer-levensreddende handelingen) is er geleerd dat niemand dood is totdat het tegendeel is bewezen door de hiervoor bevoegde personen.

"Als hij het niet meer doet", vind ik heel kort door de bocht, en knap dat jij dat zo durft te stellen, Gerard........ik heb veel dodelijke slachtoffers gezien, maar je zult het mij nooit horen zeggen........omdat ik mij daartoe niet bevoegd vind, en het mijn taak ook niet is......Mijn taak is om, hoe dan ook, levens te redden. Als er daarna bevoegd personeel is, mag die tegen mij zeggen dat hetgeen wat ik doe, zinloos is, en kan stoppen......Maar goed, dat is mijn optiek.


stafje

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 26 juni 2005, 21:40:45
Dit is wat je noemt nog eens een pittige discussie. Mijn inzicht er wat door bijgesteld maar zolang het nergens beschreven staat ga ik er maar vanuit dat het niet verplicht is om het slachtoffer eerst stabiel te leggen. Maar eerste hulp doe je met gevoel en verstand dus het helemaal zwart wit zien lijkt me ook niet de goede weg

groetjes. ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #52 Gepost op: 26 juni 2005, 21:48:05
Zoals ger@rd zijn betoog hield,laat hij iemand liggen.En vindt hij dat als iemand geen ademhaling en circulatie heeft,dat dat persoon dood is.
Rene, iemand die geen circulatie heeft en geen ademhaling is per definitie klinisch dood.
Een dood iemand is dood ook al is dat nog niet wettelijk vastgesteld. Een dood iemand kan dus nooit levend zijn omdat de dood nog niet vastgesteld is.
Je kunt wel net doen alsof en dat bedoel je misschien ?

Waarom is iedereen zo panisch over het woord dood ?
Klinisch dood is iets heel anders als biologisch dood, het eerste is soms behandelbaar het tweede niet.
Dood betekent dus zeker niet einde verhaal en einde hulpverlening, al staat magere Hein wel om de hoek te loeren.
Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Gast48368

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 26 juni 2005, 21:51:30
Rene, iemand die geen circulatie heeft en geen ademhaling is per definitie klinisch dood.
Een dood iemand is dood ook al is dat nog niet wettelijk vastgesteld. Een dood iemand kan dus nooit levend zijn omdat de dood nog niet vastgesteld is.
Je kunt wel net doen alsof en dat bedoel je misschien ?

Waarom is iedereen zo panisch over het woord dood ?
het is gewoon een toestand die als je maar snel genoeg bent soms kunt omkeren in levend.

Jacques

Hoezo panisch????? Ik voel mij daar gewoon niet toe geroepen om dit vast te stellen, is dit nog niet vastgesteld, dan gaan wij Brandweerpersoneel door totdat dit wel vastgesteld kan worden door BEVOEGDEN.....panisch word ik niet hoor


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #54 Gepost op: 26 juni 2005, 21:58:26
Rene, iemand die geen circulatie heeft en geen ademhaling is per definitie klinisch dood.
Een dood iemand is dood ook al is dat nog niet wettelijk vastgesteld. Een dood iemand kan dus nooit levend zijn omdat de dood nog niet vastgesteld is.
Je kunt wel net doen alsof en dat bedoel je misschien ?

Waarom is iedereen zo panisch over het woord dood ?
Klinisch dood is iets heel anders als biologisch dood, het eerste is soms behandelbaar het tweede niet.
Dood betekent dus zeker niet einde verhaal en einde hulpverlening, al staat magere Hein wel om de hoek te loeren.
Jacques
bij de brandweer is iemand pas dood als een bevoegt iemand dat constateerd,en eerder niet.ja als kop en romp een meter van elkaar gescheiden zijn.ja dan  is iemand dood.

maar wat Firefamke ook al diverse malen probeert te vertellen is,tot de tijd dat er een oficieel bericht van overlijden is,is een SO voor ons levend.En moet je die alle eerste hulp verlenen die er nodig is.
Wij gaan daar niet panisch mee om,wij gaan met de zaken om zoals die op dat moment zijn niks meer niks minder.
Verder kan ik niet,en wil ik niet en mag ik niet vast gaan stellen hoe dood iemand is


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #55 Gepost op: 26 juni 2005, 22:47:11
..... Verder kan ik niet,en wil ik niet en mag ik niet vast gaan stellen hoe dood iemand is

Sorry maar die laatste zinsnede vond ik wel wat hebben. Die hou ik erin  :P ;D ;D ;D ;D


helm

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 26 juni 2005, 23:15:49
Rene, iemand die geen circulatie heeft en geen ademhaling is per definitie klinisch dood.
Een dood iemand is dood ook al is dat nog niet wettelijk vastgesteld. Een dood iemand kan dus nooit levend zijn omdat de dood nog niet vastgesteld is.
Je kunt wel net doen alsof en dat bedoel je misschien ?

Waarom is iedereen zo panisch over het woord dood ?
Klinisch dood is iets heel anders als biologisch dood, het eerste is soms behandelbaar het tweede niet.
Dood betekent dus zeker niet einde verhaal en einde hulpverlening, al staat magere Hein wel om de hoek te loeren.
Jacques

Hebbu het tegen mij?
Vast niet, want ik ben het volledig met je eens.  :D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #57 Gepost op: 26 juni 2005, 23:54:33
Hebbu het tegen mij?
Vast niet, want ik ben het volledig met je eens.  :D
Sorry rene, verkeerde naam moest Peter(71) zijn.....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #58 Gepost op: 26 juni 2005, 23:56:22
Waar hebben we het over ?
een slachtoffer zonder ademhaling en voelbare pulsaties. Die kan nog altijd een zeer trage hartslag hebben. We zijn alleen en moeten het slachtoffer alleen laten om hulp te gaan halen.

Als hard loopt, en een km vwerder op kun je hulp vinden, dan ben je zeker tien minuten onderweg en al die tijd gebeurd er niets met het s.o.

Als ik hem op de rug laat liggen weet ik zeker dat het fout gaat, als ik hem in de stabiele zijligging leg, dan heeft hij misschien nog een kans (erg klein, misschien zelfs theoretisch, maar die gun ik hem)

In deze situatie ga je door met reanimeren in de hoop dat er binnen een kwarier iemand voorbij komt. Zo niet, dan wordt het een hopeloze, c.q. zinloze, zaak, maar dat wil niet zeggen dat je niet door mag gaan.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #59 Gepost op: 27 juni 2005, 00:24:49
Waar hebben we het over ?
een slachtoffer zonder ademhaling en voelbare pulsaties. Die kan nog altijd een zeer trage hartslag hebben. We zijn alleen en moeten het slachtoffer alleen laten om hulp te gaan halen.

Mee,eens, het is de vraag waar het omslag punt ligt, bij hele korte allarmeringstijden, zoals even naar je eigen telefoon lopen kun je het (in mijn beleveing) beter achterwegen laten en die paar seconden eerder allarmeren, als het 20 minuten heen en weer is, dan is het mogelijk een ander verhaal.
Maar waar dat omslagpunt ligt, 30 seconden, 1 minuut, 10 minuten ?

Zonder gefundeerde gegevens blijft het gissen
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources