GRIP 1 Lekkage olieleiding (Rotterdam Rijn pijpleiding) Manegeweg - Venlo 16-04-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Lekkage olieleiding (Rotterdam Rijn pijpleiding) Manegeweg - Venlo 16-04-2013  (gelezen 8971 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Peter71 link=msg=1258931 date=1397659908
Ik denk dat men dagelijks stoffen inademt zonder dat me enig besef daarvan heeft. ::)Hoe duidelijk wil je het hebben? Je moet een burger niet vermoeien met termen, als er komen geen gevaarlijke concentraties vrij. De concentratie aan gevaarlijke stoffen is alleen interessant voor de hulpverleners. Is het gevaarlijk voor de bevolking wordt er echt wel geallarmeerd. De burger wil enkel weten of het gevaarlijk is ja of nee.
Dat klopt dat burgers vaak niet weten wat ze inademen. Zeker als de overheid daar (net zoals bij de smog) informatie achter houd en niet over alle risico's communiceerd. Maar ja mensen met astma of copd mogen weer creperen.


groundopsLEY

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Als ex-stuurman van olietankers die ruwe olie vervoerden, kan ik zeggen dat het helemaal afhangt van welke ruwe olie dit is geweest. Er zijn soorten die zo licht zijn dat je er een diesel zo op kan laten rijden. Andere zijn veel zwaarder en hebben dan ook een andere toxische waarde. Er zijn ook nog soorten die een hoog Zwaveldioxine gehalte hebben wat in hoge concentraties dodelijk kan zijn. Dus eerst maar eens afwachten welke soort olie er is gelekt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: groundopsLEY link=msg=1258950 date=1397662940
Als ex-stuurman van olietankers die ruwe olie vervoerden, kan ik zeggen dat het helemaal afhangt van welke ruwe olie dit is geweest. Er zijn soorten die zo licht zijn dat je er een diesel zo op kan laten rijden. Andere zijn veel zwaarder en hebben dan ook een andere toxische waarde. Er zijn ook nog soorten die een hoog Zwaveldioxine gehalte hebben wat in hoge concentraties dodelijk kan zijn. Dus eerst maar eens afwachten welke soort olie er is gelekt.

Eens. Crude wordt buiten de oliewereld, qua gevaren nogal eens (zwaar) onderschat.
Altijd eerst precies nagaan welke crude de lekkage heeft veroorzaakt, pas daarna kun je eventueel veilig overgaan tot een of andere vorm van opruiming.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Benzine is ook giftig... we tanken het wel wekelijks


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Info van een veiligheidsblad benzine. Raakt of topic dus ik hou het verder hierbij.
4.2 Inademen
In het geval dat er damp word ingeademd, de persoon uit de gevarenzone brengen en warm en rustig
houden. Indien noodzakelijk zuurstof toedienen of mond op mond beademing toepassen. Bij grote
ingeademde hoeveelheden een dokter raadplegen.
4.3 Huidkontakt
De verontreinigde kleding uittrekken indien mogelijk na een “veiligheids douche” (het verdunnen van de
vloeistof kan vuurgevaarlijk zijn). De huid met voldoende water en zeep wassen. Bij aanhoudende
huidirritatie een arts raadplegen.
4.4 Oogkontakt
Onmiddellijk met veel water spoelen, ook onder de oogleden. Dit spoelen diverse minuten volhouden
daarbij de ogen in alle uiterste posities draaien. Een arts waarschuwen. Er dreigt gevaar voor hoornvlies
beschadiging .
4.5 Inslikken
Geen braken veroorzaken maar onmiddellijk 2 eetlepels room of roomijs innemen om het product af te
dekken.Een arts raadplegen. (gevaar voor dampconcentraties in de longen vooral bij misselijkheid of
paniek)
4.6 Advies aan een arts of andere gediplomeerde eerste hulp medewerkers
Inademing in de longen kan een dodelijke chemische longontsteking veroorzaken. In het geval er na de
Inname geen misselijkheid of pijn optreed, 50 – 100 gram aktive koolsuspensie toedienen.