Passagiersschip gekapseisd in Zuid-Korea 16-04-2014

Auteur Topic: Passagiersschip gekapseisd in Zuid-Korea 16-04-2014  (gelezen 29768 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #40 Gepost op: 28 april 2014, 19:21:30
Citaat van: AVN link=msg=1263163 date=1398703304
Nu ben ik in het algemeen echt geen aanhanger van het principe "eigen veiligheid eerst". Het is me te zwart/wit.
Maar 7 slachtoffers van de decompressieziekte, in een situatie waar men geen levende vermisten meer kan verwachten, is naar mijn mening ook geen gezonde situatie. In deze situatie zou juist kunnen gelden "eigen veiligheid eerst". Men kan toch niemand meer redden ...
Een verduidelijking in de gevaarsetting werd in het artikel direct aansluitend op je citaat gegeven:
Citaat
Volunteer Divers
The briefing was interrupted by a volunteer diver protesting Ko’s comments from April 24 that the government would begin limiting access to volunteers because they were hampering rescue efforts. Most couldn’t handle strong currents and low visibility and some left after only taking photos, Ko said at the time.
Lijkt net zoiets als "help maar mee met blussen, als je maar een slang kan vasthouden."
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #41 Gepost op: 28 april 2014, 22:56:45
Zoeken in een groot schip dat op haar zijde ligt in troebel water is niet iedere duiker gegeven, daar heb je zeer ervaren duikers voor nodig.
Dat er duikers zijn die last krijgen van caisson ziekte kan worden voorkomen door voldoende decompressie tanks ter plekke in te zetten.

Overigens op de eerste foto's zag ik een grote drijvende bok ter plaatse waardoor je het idee kreeg dat men het schip wilde gaan lichten.
In Korea is ruim voldoende hijscapaciteit aan drijvende bokken aanwezig om dit schip boven water te krijgen. Je moet dan wel stroppen om het schip aanbrengen en kennelijk heeft men daar tot heden vanaf gezien.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #42 Gepost op: 28 april 2014, 23:12:16
Phone Recovered from Deceased Child Reveals Shocking Error by Sewol Crew

http://gcaptain.com/phone-deceased-ferry-passenger-hard-evidence-serious-errors-judgement

Het is schier onbegrijpelijk dat de passagiers niet naar de dekken zijn gestuurd.
Op het filmpje zie je dat er veertien reddingsvlotten aan BB liggen die makkelijk overboord konden worden gezet als de bemanning zou hebben meegewerkt bij de evacuatie van de passagiers.
Volgens de eerdere berichten is ook het overgrote deel van de vlotten aan SB niet gebruikt.
Ook dat had makkelijk gekund toen het schip nog niet zoveel slagzij maakte,


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #43 Gepost op: 28 april 2014, 23:31:34
Citaat van: Thor link=msg=1263257 date=1398718605
Zoeken in een groot schip dat op haar zijde ligt in troebel water is niet iedere duiker gegeven, daar heb je zeer ervaren duikers voor nodig.
Dat er duikers zijn die last krijgen van caisson ziekte kan worden voorkomen door voldoende decompressie tanks ter plekke in te zetten.
Caisson ziekte betekent kortweg dat wanneer een duiker op "diepte duikt" er door de verhoogde druk meer gassen in het bloed kunnen worden opgelost. Bij drukverlaging (door opstijgen) komt dit extra gas weer vrij ( gasbellen in de bloedbaan !!! )
Om dit te voorkomen wordt gewerkt met tabellen, die bepalen hoe lang je op welke diepte moet verblijven om de gassen ( met name stikstof) uit de bloedbaan te laten.
Caisson-ziekte treed in het algemeen op bij het niet naleven van deze tabellen. Een decompressie-tank is dan een (levensreddend) hulpmiddel bij een niet gewenste situatie.
Beroepsduikers die lang op grote diepte moeten werken doen deze getrapte decompressie niet onder water maar in een decompressie-tank. ( Voor hen zou de decompressie tijd zeer lang zijn en meerdere ademluchtflessen betekenen )

Decompressietanks zijn er niet in grote getalen, dus niet haalbaar in deze situatie.

zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Caissonziekte
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #44 Gepost op: 28 april 2014, 23:42:42
Citaat van: Thor link=msg=1263257 date=1398718605
Overigens op de eerste foto's zag ik een grote drijvende bok ter plaatse waardoor je het idee kreeg dat men het schip wilde gaan lichten.
In Korea is ruim voldoende hijscapaciteit aan drijvende bokken aanwezig om dit schip boven water te krijgen. Je moet dan wel stroppen om het schip aanbrengen en kennelijk heeft men daar tot heden vanaf gezien.
Die plannen werden in de eerste dagen ook duidelijk uitgesproken ( bronnen weet ik niet zo snel te vinden )
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #45 Gepost op: 29 april 2014, 00:01:13
Citaat van: bart007 link=msg=1263261 date=1398720694


Decompressietanks zijn er niet in grote getalen, dus niet haalbaar in deze situatie.

zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Caissonziekte

Er zijn vast wel voldoende mobiele decompressie tanks te vinden in Korea, de marine, particuliere bedrijven en onderzoeksinstituten en deze tanks kunnen snel naar de locatie worden gebracht.
Bovendien Japan en de aldaar gestationeerde Amerikaanse marine hebben ook de nodige mobile decompressie tanks en door de lucht ben je binnen de kortste keren vanuit Japan in Korea.

Het wrak ligt op dertig meter, het wrak is 22 meter breed, dus er wordt behoorlijk diep gedoken maar niet extreem diep, dus het aantal gevallen per duikronde zal niet aanzienlijk zijn.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #46 Gepost op: 29 april 2014, 10:22:45
Als je gehele gang van zaken na de calamiteit de revue laat passeren kun je aan de hand van de diverse verhalen het volgende vaststellen :

- na de calamiteit is er gedurende het steeds meer slagzij maken van het schip voldoende tijd geweest om het eigen reddingmaterieel,o.a. de vlotten te gaan gebruiken voor een geordende evacuatie van de passagiers
- de kapitein heeft geen opdracht gegeven om het eigen reddingmaterieel van het schip te gebruiken en somt daartoe een aantal drogredenen op zoals watertemperatuur en de kustwacht die onderweg was
-een groot gedeelte van de passagiers heeft gedwee de instructies, bevelen, van de kapitein opgevolgd, dat is niet vreemd in dit soort landen en culturen.  Die passagiers die wel hun eigen weg zijn gegaan lijken dan ook grotendeels te zijn gered door vaartuigen die redelijk snel in de buurt waren en onmiddellijk met de eerste reddingsoperatie zijn begonnen.

N.B. Het lanceren van de vlotten is redelijk eenvoudig en dat zou je als passagier ook zonder bemanning kunnen doen, de instructies bij de vlotten zijn over het algemeen voldoende duidelijk en als er touwladders in de buurt zijn kun je nog droog overkomen ook en is het niet noodzakelijk om eerst te water te springen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #48 Gepost op: 30 april 2014, 10:52:10
Lifeboats, Liferafts and the Sunken Ferry M/V SEWOL

http://gcaptain.com/lifeboats-liferafts-sunken-ferry-mv-sewol/

Een zeer interessant stuk


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #49 Gepost op: 30 april 2014, 21:03:38
Gelet op de diverse verhalen lijkt er op vrijwel al fronten het een en ander mis te zijn met de Sewol, de bemanning, de rederij, het toezicht door de Koreaanse overheid, de klasse, de reddingwerkzaamheden o.a. de weigering door de Koreaanse overheid om gebruik te maken van de Amerikaanse aanbieding om te assisteren met o.a. helikopters.
Eigenlijk teveel om op te noemen/

Als een dergelijke calamiteit zich zou voordoen in de West Europese wateren zal er ongetwijfeld het een en ander mis kunnen gaan.
Bij een onderzoek van een dergelijke ramp zullen er ook zaken boven water gaan komen die beter hadden gekund of niet kloppen etc.

Van een zaak kunnen we hopelijk uitgaan de passagiers zullen zich, ook als er onjuiste instructies door de scheepsleiding etc. zouden worden gegeven, op eigen initiatief en naar eigen inzicht zo snel mogelijk in veiligheid trachten te brengen.