Ik denk ook dat het met tijd te maken heeft. Als je weet dat het MMT er binnen 5 of 20 minuten is kun je ook beslissen om alvast te gaan rijden. In Duitsland is de 70 km trouwens meer uitzondering dan regel en wordt vaak 50 km aangehouden. Sommige grote steden hebben er zelfs wel 2 helikopter met MMT en soms nog van andere organisaties. Dus of in Duitsland is de ambulance minder professioneel bezet waardoor je vaker een MMT team nodig hebt of de Duitsers zetten deze eerder in. Heb ook vaak de notartz zien voorbij zien rijden met de auto en weet niet of deze vergelijkbaar zijn met het Nederlandse MMT
Het Duitse ambulance systeem is verschillend van onze. Het is best wat werk om uit te leggen maar hier de Duitse wikipedia:
http://de.wikipedia.org/wiki/Rettungsdienst#Rettungsdienst_in_Deutschland (Jup, in het duits, sorry!)
Even in het heel kort:
Deze voertuigen kennen ze op het Duits:
Rettungswagen (RTW), hierop zit een Notfallsanitäter en een sanitäterassistent (of Rettungsassistent)
Notarzteinsatzfahrzeuge (NEF) of Notarzteinsatzwagen (NAW), hierop zit een Notartz (met eventueel Assistent)
Rettungshubschrauber (RTH) Ook een Notarzt, piloot en Notfallsanitäter en eventueel specialistische hulp (bergreddingen moet je aan denken).
Het is ook zo, doordat er particuliere hulpdiensten zijn (Arbeiter-Samariter-Bund (ASB), Deutsche Lebens-Rettungs-Gesellschaft (DLRG), Deutsches Rotes Kreuz (DRK) of Bayerisches Rotes Kreuz (BRK), Johanniter-Unfall-Hilfe, Malteser Hilfsdienst onder andere) dat je bij 1 ongeval de RTW van de Feuerwehr hebt en de Notarzt van de Johanniter. Ook in Duitsland zijn veel heli's van de ADAC (Duitse ANWB). Aansturing gebeurd door gezamelijke meldkamers: Rettungsleitstelle.
Mocht ik iets verkeerd hebben of aanvulling hierop, altijd welkom!