Ik vraag met af of de TTR een late vervanger is van de EMS, die er uit is gegaan wegens te weinig gebruik volgens de ANWB zelf, of dat deze gaat dienen als vervanger van een van de oudere heli's en dat er in de toekomst meer nieuwe gaan komen.
Weet iemand uberhaupt hoelang de ANWB van plan is een heli te gebruiken voor deze vervangen wordt?
Daar is geen tijd voor. Wat we zien is een toename van het aantal oproepen en daarmee het aantal starts- en landingen. Dit natuurlijk gekoppeld aan het aantal vlieguren. De kist moet iedere 100 vlieguren worden geïnspecteerd. Dat betekent dat technici vanuit Duitsland naar Nederland toekomen voor dit werk. De inspecties volgen elkaar steeds sneller op.
Verder wordt de kist technisch voortdurend ontwikkeld. Dus op enig moment zijn bepaalde onderdelen niet meer heel makkelijk te krijgen. Momenteel hebben de kisten een redelijk analoge cockpit. De nieuwe kist heeft een zogenaamde 'glass cockpit'. Verder worden de motoren steeds beter qua endurance, waardoor je range of oprations groter wordt.
Het is eigenlijk gewoon een ordinair 'verdienmodel' van de fabrikant. Bij hun moet de kachel ook branden.