Ik denk dat deze foto's veel eerder een positieve dan negatieve invloed zal hebben.
Het zijn goede illustratieve foto's die zeker goed bruikbaar zijn als lesmateriaal.
Ik heb o.a. gelet of het slachtoffer nergens in beeld kwam. Ik heb geen stukje slachtoffer kunnen ontdekken en dat verdiend ook nog eens een compliment
Ik heb ondertussen contact gehad met de des betreffende fotograaf en heb alle door hem en anderen gemaakte foto´s hiervan in bezit gekregen. Deze wordt als casus besproken op zowel het medische als brandweer technische vlak en gaat mogelijk gebruikt worden als opleidingscasus.
Primair is dus wel belangrijk voor de fotograven in spé, dat zij kennis hebben van hulpverlening. Hierdoor is het voor een ieder de hulpverlening inzichtelijk te maken. Want iedereen kan een foto maken van een landende life-line, maar waar gaat dit dan om?
Medische gezien blijven de handeling hetzelfde, alleen de omgeving maakt het anders, maar brandweer technisch zijn de hulpverleningen verschillend en vergt improvisatie van de bemensing van de brandweer voertuigen. Als je dat vast kan leggen op een digitale plaat, ben je als fotograaf goed bezig.
Daarbij de hulpverleners niet in de weg lopen en uiteraard letten op de privicy van personen.
Ook hier wilde een goedbedoelde kennis van het slachtoffer even naar huis bellen. Dit is op aan raden van politie niet gebeurt, omdat de mevrouw werd geconfronteerd met de vraag: "Wat wilt U gaan zeggen?" Misschien bedoelen ze het goed, maar is men eigenlijk te onbekend met alle facetten van de hulpverlening en alle gevolgen hiervan.