Vorige week bij een ongeval geweest, zie
http://www.hvzeeland.nl/actueel/nieuws/2005/juli/01/01_1.htmlIk kwam aan en heb 2 overzichtsfoto's gemaakt. Komt er een agent naar me toe. Hij zei: 'Dag heer'. Dan heb ik al zoiets van: kan het nog neerbuigender, maar goed. Daarna zei hij wat dreigend: 'Het maakt me niet uit waar je foto's van maakt, als het slachtoffer er maar niet op komt'. Op zich heel logisch als je zoiets vraagt, maar ik vind het niet echt prettig dat zoiets zo aan je wordt gevraagd. Slachtoffers komen in principe nooit herkenbaar in beeld en als ze er per ongeluk wel op staan, dan komen die zeker niet op internet!
Oké, ik ben ook ramptoerist, dat kan ik niet ontkennen, maar ik ben van mening dat je ramptoeristen en ramptoeristen heb, nette en niet-nette. Wat professioneler, wat prutseriger. Als ik wegloop bij een incident en een hulpverlener vraagt aan mij: wil je de foto's ook ff naar mij mailen? of ik krijg dat per mail door, dan is dat als het ware toch iets van waardering.
Dat agenten of omstanders ('moet je zien, die maakt er foto's van!'
) wel eens wat mindere opmerkingen maken neem je dan maar op de koop toe.
Kortom: gedraag je, dan kom je ver. Behalve bij een klein percentage hulpverleners die zoiets absoluut niet kunnen uitstaan. Vaak hebben die ook al een bepaalde leeftijd overschreden, zeg maar >50 jr.
Zo, dat moest er ff uit.
Christian