gsm's bij ongeval

Auteur Topic: gsm's bij ongeval  (gelezen 6638 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

wicher

• Gast
Gepost op: 26 juni 2005, 21:07:40
Beste collega's
Afgelopen donderdag werd ik naar een ongeval gestuurd  op een provinciale weg. Het ging hier om een ongeval auto/auto.Aangekomen bij het ongeval was het een gigantische puinhoop ( afgeknapte voor wielen zijkante uit de auto e.d het leek wel een formule 1 crash). Wonder wel was er maar 1 licht gewonde, en er waren drie kinderen bij betrokken die gelukkig niets mankeerden( duidelijk hadden ze allemaal de gordel omgehad). Echter deze kinderen , broertje zusje en een vriendinnetje waren heel erg geschrokken.
De moeder die licht gewond was hadden we bij ons in de auto en mijn pleeg ging uit voorzorg toch even een waaknaald prikken. De kinderen had ik nu even op de treeplank gezet om even bij te komen van deze traumatische gebeurtenis.

Nu komt het:
van het vriendinnetje is nu ook een tante ter plaatse gekomen, die pakt haar GSM en draait het huisnummer van het meisje, drukt het meisje de gsm in de handen en zegt "vertel je moeder maar dat je een ongeluk hebt gehad" ???. Het meisje krijgt de moeder vrijwel meteen aan de telefoon , barst  hevig in tranen uit en kan bijna niets meer vertellen.
Ik ben op dat moment erg boos geworden op de tante  en heb haar gevraagd of dit nu nodig is!!!! >:(
Kind is nu weer helemaal over de toeren , goed gedaan mevrouw, was mijn reactie op dat moment. >:(

Nu is mijn vraag: zijn er collega's die ook dit soort dingen bij de hand hebben gehad?
Hoe hebben jullie dit op gelost?

ik heb het er met mijn pleeg ook over gehad en die vond dat ik gelijk had om de tante flink terecht te wijzen. :P

collega's ik hoop van julie te horen groetjes Wicher

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2005, 21:49:10
fijn gehandeld door die moeder  :-X :-X :-X

Gast48368

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2005, 21:56:54
Ja, wij hebben dit soort dingen ook wel meegemaakt, en die lossen we op, door slachtoffers die weinig of niets mankeren, "mee te geven" aan politie. Wij hebben menigmaal meegemaakt, dat er op een gegeven moment familie aan komt hollen, tijdens de hulpverlening. Dan pas heb je de poppen aan het dansen.... :-X

paul_hartog

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2005, 23:35:46
heb het ook een keertje gehad bij een aanrijding op een oversteekplaats.
daar was een buitenlandse man aangereden door een auto en we waren bezig die man te behandelen.
op een gegeven moment komt de zoon van de man eraan helemaal over de rooien en duwt ons zo aan de kant.
om ze vader te omhelzen enz.
agenten hebben de man toen aan de kant gehaalt om ons ons werk te kunnen laten doen.
maar ik kan de reactie van die man ook wel begrijpen.
ik denk dat de meeste zo wel zouden reageren

EHBOMAN

• Forum gebruiker
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2005, 08:57:47
Afgelopen weekend bij een treinongeval geweest. Jongen met scooter onder de trein bij een oversteek zonder bomen! Helaas was alle hulp te laat.

Zijn broertje en zijn ouders kwamen daar ook!

Hartverscheurend, maar begrijpelijk dat deze mensen erbij wilde zijn!!!

Best heel moeilijk om in dit soort situaties proffesioneel te blijven omdat het je zelf ook raakt!

Grt Johan
Eerste Hulp verlener Student HBO-V

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2005, 09:17:25
Heel herkennend. De een loopt in geuren en kleuren te vertellen via z'n GSM aan kennissen waarom ze in de file staan. En dat terwijl de Politie hem zojuist vertelt heeft dat hij is aangehouden voor het rijden onder artikel 8 en dat het slachtoffer zwaar gewond naar het VU gaat.

Ze zijn er nog trots op ook dat zij meer weten dan de rest, EIKELS.

Maar datzelfde geldt ook voor de amateur filmers. De heren en dames van de pers lopen je niet in de weg. Die sensatie EIKELS die zo nodig hun vakantie filmpje willen schieten met een reanimatie van een drenkeling op het strand, dat is interressant. En dan de hulpverleners daarmee in de weg lopen. Of zeggen dat je op moet schuiven zodat zijn zoontje van 5 het goed kan zien! En dat moet natuurlijk doorgebeld worden naar iedereen die verderop op het strand zit.

Ja ik heb er nog een aantal woorden voor, maar dan denk ik dat dit bericht verwijdert gaat worden, wat heel normaal zou zijn.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2005, 17:22:53

Ja ik heb er nog een aantal woorden voor, maar dan denk ik dat dit bericht verwijdert gaat worden, wat heel normaal zou zijn.
je mag mij een PMetje sturen hoor,je maakt me wel nieuwschierig  ;D ;)

miv

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2005, 18:05:36
nu ik ook  ;D ::)

je hebt gewoon gelijk, van die ramptoeristen

Gast48368

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2005, 18:19:21
Idd, ramptoeristen, en andere "rampzalige" figuren zullen er altijd blijven, ik heb er geen goed woord voor over..... :-X

Maar het ging even om familie/kennissen/bekenden van familie.....ik vind het een taak van de politie om ook die mensen zo ver mogelijk op afstand te houden tijdens de hulpverlening. Dit ter "bescherming" van de hulpverleners,  familieleden en s.o.'s zelf . Ookal willen ze erbij zijn, ik vind niet dat dit hoort en kan. Je hebt met een hulpverlening echt wel wat anders aan je hoofd dan emotionele familieleden.......t is ook een zaak van de politie om mededelingen te doen over de toestand van de slachtoffers vind ik. Vaak wordt je dat dan ook nog gevraagd. Vind het niet mijn taak om daar antwoord op te geven, vooral met dodelijke slachtoffers. Heb het al menigmaal meegemaakt dat er door de GSM in no-time de halve familie aanwezig is. :-X :-X :-X

Afzetten die zaak, en er niemand doorlaten.

ArieScanner

• Senior gebruiker
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2005, 22:08:06
Mijn vraag is dan aan jullie, wat verstaan jullie onder ramptoeristen? Zijn dat mensen die naar een ongeval blijven kijken uit nieuwsgierigheid? Of Mensen die zo dichtbij willen komen om te kijken? Of mensen die naar een ongeval gaan om foto's te maken, niet voor hun werk maar voor verzameling of hobby?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl