gsm's bij ongeval

Auteur Topic: gsm's bij ongeval  (gelezen 6636 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 6 juli 2005, 14:52:38
Vorige week bij een ongeval geweest, zie http://www.hvzeeland.nl/actueel/nieuws/2005/juli/01/01_1.html
Ik kwam aan en heb 2 overzichtsfoto's gemaakt. Komt er een agent naar me toe. Hij zei: 'Dag heer'. Dan heb ik al zoiets van: kan het nog neerbuigender, maar goed. Daarna zei hij wat dreigend: 'Het maakt me niet uit waar je foto's van maakt, als het slachtoffer er maar niet op komt'. Op zich heel logisch als je zoiets vraagt, maar ik vind het niet echt prettig dat zoiets zo aan je wordt gevraagd. Slachtoffers komen in principe nooit herkenbaar in beeld en als ze er per ongeluk wel op staan, dan komen die zeker niet op internet!
Oké, ik ben ook ramptoerist, dat kan ik niet ontkennen, maar ik ben van mening dat je ramptoeristen en ramptoeristen heb, nette en niet-nette. Wat professioneler, wat prutseriger. Als ik wegloop bij een incident en een hulpverlener vraagt aan mij: wil je de foto's ook ff naar mij mailen? of ik krijg dat per mail door, dan is dat als het ware toch iets van waardering.
Dat agenten of omstanders ('moet je zien, die maakt er foto's van!' :o) wel eens wat mindere opmerkingen maken neem je dan maar op de koop toe.

Kortom: gedraag je, dan kom je ver. Behalve bij een klein percentage hulpverleners die zoiets absoluut niet kunnen uitstaan. Vaak hebben die ook al een bepaalde leeftijd overschreden, zeg maar >50 jr.

Zo, dat moest er ff uit. ;D

Christian

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #31 Gepost op: 6 juli 2005, 15:07:46
ik vind het inderdaad fasinerend om te kijken naar de hulpdiensten, kom ik openlijk voor uit, vind het nog steeds mooi om te zien hoe de voertuigen met toeters en bellen rijden, samenwerking tussen personen  om alles zo snel en zo goed mogelijk te laten verlopen,

ja ik ga wel eens bij een ongeval kijken of bij een brand, zeker weten

maar ik ga niet zo dicht bij staan dat ik mensen in de weg sta, mensen recht in het gezicht sta te kijken die een ongeval hebben gehad! Der zijn hier mensen die het lieftste op de schouders van een hulpverlener zitten, dat doe ik echt niet!

ik ken gelukkig wel mijn grenzen ook qua foto's, k maak niet van mensen op een brancard een foto omdat dat niet het gene is waarom ik mijn camera mee neem
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

ArieScanner

• Senior gebruiker
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #32 Gepost op: 6 juli 2005, 15:15:53
Ik heb precies hetzelfde als Jeroen, ik vind het ook spannend te kijken naar ambu's en bepaald soort meldingen, niet huiselijk geweld of vechtpartijen, maar branden, ongevallen enz.

Ik ga ook wel eens naar het politiebureau en brandweerkazerne. Gewoon leuk, foto-tjes maken. Ik sta er wel vaker en vaak vraag ik aan voorbijkomende agenten of ik een foto-tje mag maken en altijd mag dat. Vooral bij de wat jongere agenten. Laatst kwam er echt zo'n strenge politie-agente naar me toe en vroeg waar ik foto's van maak en waarom en of ik dat wel gevraagd had. Vind ik toch wel gek, want ik mag op de openbare weg (dat geld toch ook bij het politiebureau) van alles foto's maken...
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl

FireRobin

• Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #33 Gepost op: 6 juli 2005, 15:35:56
Ik ga ook altijd kijken bij een brand of ongeval, maak er ook foto's van, en vind het ook altijd leuk dat ik op de gemaakte foto's leuke reacties krijg, maar je hebt soms van die zeurpieten rondlopen, maar zolang je niet in de weg staat en geen slachtoffers zichtbaar op internet zet is er geen probleem lijkt me..  ;)
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #34 Gepost op: 6 juli 2005, 15:54:34
idd, ik heb ook geen interesse in ongevallen zonder, vechtpartijen, alcholcontroles vind ik dan wel weer leuk
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Robin Hundman

• Gast
Reactie #35 Gepost op: 6 juli 2005, 17:31:11
Ik ga ook altijd kijken bij de hulpverleners. Altijd leuke reacties van oh, mooie film weer, of mooie foto van die nieuwe ambulance. Maar idd zoals al gezegt is die oudere mensen die worden wat chagrijnig. Ik heb nooit problemen gehad met ambulancemedewerkers dat ik in de weg stond ofzo. Maar laatst kreeg ik een bericht van een ambulancechauffeur die ik goed kan (hele aardige man), omdat hij dacht dat Terry (onze 112Medemblik.nl man) en nog een jongen op de rotonde stonden waar ik stond. De chauffeur dacht dat hun mijn vrienden waren en vondt het een beetje te gek worden dat er 3 jongens op de rotonde stonden. Vond het wel jammer want ik kwam als eerste aan bij de rotonde en hun gaan erbij staan en ik wou wel ergens anders gaan staan maar hij kwam alleen langs de ingang van Medemblik. Later heb ik het op de mail uitgelegd en hij weet nu hoe of wat! Gelukkig maar!  :P Maar ik ga ook niet heen meer voor A2 meldingen, vaak ga ik niet eens meer kijken bij een huis waar de ambulance moet zijn, dat zit me wel gebakken hoe hij voor dat huis staat. Vaak probeer ik ook alleen maar overzichtfoto's te maken! Waar ik heel blij mee ben is de grote lens waar ik mee kan inzoomen. Dan hoef je niet zo dicht bij te komen maar heb je toch mooie foto's!  ;D

Martijn Slotboom

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #36 Gepost op: 6 juli 2005, 17:36:03
ik heb precies het zelfde ik vind het ook facinerend ( sorry voor tekst fouten ) om bij branden en ongevallen te kijken , maar net zoals een ieder ga ik ook niet in de weg staan de hulpverleners moeten ook hun werk snel en goed kunnen doen zonder dat er mensen bij lopen die er niks te zoeken hebben , ik mail mijn foto''s naar mensen die zelf een website hebben zoals www.ploeg4.nl & www.achans.nl ik als er een huisnummer opstaat bewerk ik eerst de foto zodat het huisnummer ontzichtbaar is net zo als er b.v een slachtoffer op staat eerst de foto bewerken dan pas plaatsen !!! ik maak de foto's met een sony DSC P-41
ik zou zeggen kijk eens op genoemde site's mijn naam staat in de foto's "Martijn Slotboom"

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #37 Gepost op: 6 juli 2005, 20:05:20
Christian, Jeroen en andere fotograven.

Wat is jullie meerwaarde van het maken van foto's? Als je overzichtfoto's maakt doe je dat voor de journalistieke waarde van deze foto's. Op die manier kan je ze plaatsen op een site voor nieuwsvergaring. Om foto's te plaatsen zijn er reglementen. Denk er alvast aan voordat je een foto maakt. Of je moet foto's maken met een speciale doelstelling, bijvoorbeeld voertuigen in actie. Dan heb je helemaal geen slachtoffer nodig.

Citaat
Oke ieder z'n ding, dus ook foto's verzamelen van ongelukken. Maar doe dat verstandig. Als je dat als hobby wilt doen, doe dat dan in overleg met politie, brandweer en ambulance. Laat je in elk geval scholen in, wat wel en niet mag, volgens de Wet. Zodat er een wederzijds werkbare situatie gecreeërd kan worden en je als fotograaf andere hulpverleners niet in de weg staat.

De brandweer fotograven van de brandweer in Kennemerland kunnen zich allemaal indentificeren en dragen blauwe kantoniersvesten over hun kleding en zijn zo herkenbaar voor zowel het toegestroomde publiek als voor de politie. Hierdoor ontstaat snel een werkbare situatie. En als ik weet waar ze staan dan kan je als het kan ook nog zorg dragen voor mooie foto's.

Chistian, ik denk dat jullie je beter moeten profileren als fotograaf. Bijvoorbeeld door hele simpele kantoniersvesten en zorg voor indentificatie kaarten zoals afgegeven worden door de politie. Dat werkt een stuk makkelijker.
Elke hulpverlening start met communicatie.

FireRobin

• Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #38 Gepost op: 6 juli 2005, 20:12:17
Ik heb dus ook een t-shirt met brandweer fotograaf erop vanachter, hoe kijken jullie daar tegenaan??

Ik doe deze niet zo snel aan, omdat in feitelijk geen officieel brandweer fotograaf ben.  :-\
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen

ArieScanner

• Senior gebruiker
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #39 Gepost op: 6 juli 2005, 20:14:30
Ik heb dus ook een t-shirt met brandweer fotograaf erop vanachter, hoe kijken jullie daar tegenaan??

Ik doe deze niet zo snel aan, omdat in feitelijk geen officieel brandweer fotograaf ben.  :-\

Ik denk dat het toegestroomde publiek je misschien wel ziet als officieel iemand, maar de hulpdiensten niet. Dus dan heb je er nog niet zoveel aan.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl