Hallo iedereen,
Ik ben Mick, een Texelse student Urbanism aan de TU Delft. Ik heb mij voor dit forum aangemeld omdat ik een specifieke vraag heb waar ik het antwoord niet zo snel op kan vinden. Voor een project zijn wij aan het onderzoeken hoe je de regio IJssel-vecht kunt verbeteren. Onze insteek is om dat te doen door middel van watermanagement, en met name hoe je naast het veiliger maken van een regio ook andere aspecten (vergrijzing, wegtrekken jongeren) kunt aanpakken. Een belangrijk onderdeel van dit project is dat we willen onderzoeken hoe en waar je bepaalde verzamelpunten moet plaatsen ten opzichte van de bebouwing (mensen opvangen in een laag gelegen gymzaal is misschien niet zo handig als de reden daarvoor is "overstroming").
Nu loop ik echter tegen een probleem aan. Ik ben al een tijdje op zoek naar informatie over het opvangen van evacués, en dan met name hoeveel mensen er in een "standaard" gymzaal passen. Echter, dit is door de wirwar aan informatie niet altijd even goed te vinden, zeker niet omdat grootschalige evacuaties (in geval van bv overstromingen) niet zo vaak voorkomen in ons land. Mijn vraag aan jullie is dan ook waar de betrokken instanties van uit gaan. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je, als er ook sprake is van overnachten, uitgaat van bijvoorbeeld 4 to 8 m2 per persoon, terwijl je misschien met minder toe kunt als mensen niet hoeven te overnachten. Ook ben ik wel benieuwd hoeveel evacués er worden verwacht in geval van een ramp. In een draadje over de brand in de discotheek op Texel las ik dat iemand zei dat er vanuit wordt gegaan dat 10% van de mensen naar de opvang gaat. Klopt dat? Zou je dan 100 mensen verwachten als een dorp van 1000 inwoners wordt ontruimd?
Als iemand hier meer over weet dan zou ik dat graag willen weten. Mijn excuses alvast als ik dit in het verkeerde draadje heb gepost: ik ben al verschillende draadjes doorgespit, maar kon niet echt vinden wat ik zocht.
Alvast heel erg bedank! Groetjes, Mick