1) zo min mogelijk: 1 is al te veel. Veiligheid personeel is eerste prioriteit.
2) juiste conclusie. Inzet vanaf hoogwerker is de enige juiste (=veilige) tactiek. Handstralen hebben weinig tot geen effect.
Van dit soort bijna ongevallen/gevaarlijke situaties moeten we als brandweer leren.
Het is niet mijn bedoeling om met de vinger te wijzen, maar om er samen leering uit te trekken.
Laat ik voorop stellen dat ik de eigen veiligheid ook zeer belangrijk vindt, en inderdaad eerste prio heeft. Maar dat houdt niet in dat je daardoor je zelf in de wielen moet gaan rijden, en je zelf het werk onmogelijk moet maken. Je kunt nu eenmaal geen brand blussen zonder risico's, zeker dit type branden niet. Ik denk, nee ik weet zeker dat je de collega's van Haarlem niets hoeft te vertellen over de gevaarszettingen van deze brand. Dat zal bij hun nog steeds vers in het geheugen liggen.
Alleen zul je de risico's zoveel als mogelijk moeten uitsluiten, en de risico's waar je niet direct vat op kunt hebben, tja wees daarvan bewust en blijf elkaar daarop attenderen. En hou elkaar scherp tijdens de inzet.