GRIP 1 Grote brand (woning) Kleine Houtstraat - Haarlem 19-04-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (woning) Kleine Houtstraat - Haarlem 19-04-2014  (gelezen 18222 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #40 Gepost op: 19 april 2014, 20:40:25
Citaat van: Thor link=msg=1259962 date=1397932742

Waar kun je als buren terecht bijv. met bezwaren tegen die kennelijk grote opslag van houten pallets en wat kan er in de praktijk aan worden gedaan ?
Is het verboden om pallets op te slaan in je woning?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #41 Gepost op: 19 april 2014, 20:53:21
Citaat van: Peter71 link=msg=1259963 date=1397932825
Is het verboden om pallets op te slaan in je woning?

Wij zijn wel eens bij woningen binnengeweest die helemaal vol staan met boekenkasten, echt metershoog. Of een stapeltje matrassen, de caravan van de buurman onder de carport of het rieten dak van de andere buurman. Het zijn allemaal zaken die niet verboden zijn, maar in geval van brand voor een behoorlijke vuurlast zullen zorgen...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #42 Gepost op: 19 april 2014, 20:57:10
Citaat van: Danny722 link=msg=1259967 date=1397933601
Wij zijn wel eens bij woningen binnengeweest die helemaal vol staan met boekenkasten, echt metershoog. Of een stapeltje matrassen, de caravan van de buurman onder de carport of het rieten dak van de andere buurman. Het zijn allemaal zaken die niet verboden zijn, maar in geval van brand voor een behoorlijke vuurlast zullen zorgen...
Precies, inprincipe kan een ieder net zo gek doen met zijn of haar woning als men wil. De ene heeft grote boekenkasten, weer een ander heeft een obsessieve verzamelwoede. En kun je dit dus niet verbieden aangezien het niet illegaal is.
Het rechtvaardigt in ieder geval een buitenaanval, want met zo'n vuurlast hoef je ook niet meer naar binnen te gaan. ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #43 Gepost op: 19 april 2014, 21:03:41
Citaat van: Peter71 link=msg=1259963 date=1397932825
Is het verboden om pallets op te slaan in je woning?

En grote hoeveelheden pallets en kerstbomen in een woning ?

En meer dan X literflessen Bioethanol om zo maar een dwarsstraat te noemen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 19 april 2014, 21:10:30
Citaat van: Thor link=msg=1259970 date=1397934221
En grote hoeveelheden pallets en kerstbomen in een woning ?

En meer dan X literflessen Bioethanol om zo maar een dwarsstraat te noemen.
Als iemand zijn woning vol wil stouwen met pallets en kerstbomen.....Mijn zegen hebben ze.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een pallet of kerstboom spontaan ontploft of vlam vat.
Bio-ethanol, pff geen idee. Ik weet ook niet wat mijn buren aan gevaarlijke stoffen in huis of in de schuur hebben, en in welke hoeveelheden. Daar wordt ook geheel niet op gecontroleerd. Ik denk dat je nog gaat schrikken wat mensen aan gevaarlijke stoffen gewoon in huis hebben. En er is niemand die daar wat van zegt. Ik denk dan even aan dat incidentje met dat Mosterdgas in Ede bv. ::)


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #45 Gepost op: 19 april 2014, 23:18:44
Citaat van: Thor link=msg=1259962 date=1397932742
Waar kun je als buren terecht bijv. met bezwaren tegen die kennelijk grote opslag van houten pallets en wat kan er in de praktijk aan worden gedaan ?
Ligt er aan. Als het een koopwoning is kan er niet zo heel veel aan gedaan worden, hooguit kan de gemeente (?) verzoeken om die weg te halen. Bij een huurwoning kan de woningbouwvereniging optreden. Ik weet dat een ex-buurman van mijn moeder zijn huis vol had staan met lege dozen en houten kratten. Die heeft hij op last van de woningbouwvereniging weg moeten halen. Zou hij dat niet doen dan zou van ontbinding van het huurcontract volgen...
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 20 april 2014, 08:54:27
Citaat van: gilles link=msg=1260006 date=1397942324
Zou hij dat niet doen dan zou van ontbinding van het huurcontract volgen...
Stond het vermeld dan in dat huurcontract? Dat hij geen lege dozen en houten kratten mocht opslaan?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #47 Gepost op: 20 april 2014, 11:35:47
Citaat van: Peter71 link=msg=1260031 date=1397976867
Stond het vermeld dan in dat huurcontract? Dat hij geen lege dozen en houten kratten mocht opslaan?

Ik denk dat dergelijke zaken niet genoemd hoeven worden in een huurcontract, er staat tegenwoordig in elk contract dat je je als goed huurder dient te gedragen. Het opslaan van allerhande zaken die brandgevaarlijk zijn en dan ook nog in grote hoeveelheden kun je m.i. niet scharen onder goed huurderschap....en zou een reden kunnen zijn om het contract te ontbinden. Dat je daarmee een behoorlijk lange weg te gaan hebt is een ander verhaal want een huurcontract heb je zonder tussen komst van een rechter niet zomaar ontbonden.

Ik denk dat je de regel: "gedragen als een goed huurder" kunt vergelijken met artikel vijf van de wegenverkeerswet, je kunt er van alles aan hangen waarvan je als verhuurder meent dat het je eigendom schade kan toebrengen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #48 Gepost op: 20 april 2014, 11:39:01
Nee, dat stond niet in het huurcontract. Maar wel een passage dat je geen gevaar mag veroorzaken voor het pand en/of de buren. Mooi kapstokartikel waarmee je mensen kunt dwingen om op te ruimen. Overigens hetzelfde artikel dat de meeste woningbouwverenigingen gebruiken om mensen met een wietplantage uit huis te kunnen zetten ;)
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #49 Gepost op: 20 april 2014, 13:31:51
Er zijn mischien nog meer kapstokken. Bijvoorbeeld regels uit het bestemmingsplan en milieuwetgeving. (kappotte) pallets en kerstbomen zouden misschien gezien kunnen worden als afval en dat mag je niet zomaar opslaan zonder vergunning.