GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014  (gelezen 200041 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

thspbrwk

  • HBM, BBW, Preventie, BM, Instructeur, Onderzoeker, Gaspakdrager, Voormalig Chemelot Brw.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
    • EMS Born
Gelukkig is het een lang weekeinde, wat als dit tijdens  de normale werkweek plaatsvind? Heb je dan ook 7x Compagnie zo makkelijk op de been, zonder de brandweer basiszorg weg te nemen? Goed dat de trainingen voor dit jaar al grotendeels klaar waren voor natuurbrand bestrijding. Je ziet de krijgsmacht is een volwaardige partner in de bestrijding van natuurbranden.
(Brandweer)kunde een gebied waar nog te weinig mensen echt iets van weten! Mijn werk, mijn uitdaging, mijn passie. Brandweerkundig vakmanschap in alle


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Citaat van: thspbrwk link=msg=1260815 date=1398018876
Je ziet de krijgsmacht is een volwaardige partner in de bestrijding van natuurbranden.

Ligt het aan mij of is een opkomsttijd van 5 uur en 30 minuten wat aan de lange kant voor één helikopter?
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


guest12562

  • Gast
Ik denk dat er dan idd een stuk minder vrijwilligers beschikbaar zullen zijn.


thspbrwk

  • HBM, BBW, Preventie, BM, Instructeur, Onderzoeker, Gaspakdrager, Voormalig Chemelot Brw.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
    • EMS Born
Defensie heeft niet altijd mensen onder piket staan dat verklaart de lange opkomsttijd
(Brandweer)kunde een gebied waar nog te weinig mensen echt iets van weten! Mijn werk, mijn uitdaging, mijn passie. Brandweerkundig vakmanschap in alle


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Thor link=msg=1260813 date=1398018747
Hoe zit het met de verlichting bij het werken in een natuurgebied ? Het werken in het donker neemt zonder adequate verlichting de nodige risico's met zich mee. Zijn hiertoe speciale mobiele voorzieningen in Nederland beschikbaar.
Ik neem aan dat brandweer Nederland daar niet zoveel van heeft maar er zijn zat bedrijven die mobiel spul hebben voor tijdelijke verlichting zoals bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden etc.
N.B.In Japan heb je bijvoorbeeld bij de brandweer speciale voertuigen met een verlichting, een batterij lampen, zoals in een stadion.
We hebben containers met rampterreinverlichting, maar een heel bos verlichten gaat niet lukken. Dat hoeft ook niet, want vuur geeft licht in het donker...

Citaat van: thspbrwk link=msg=1260815 date=1398018876
Gelukkig is het een lang weekeinde, wat als dit tijdens  de normale werkweek plaatsvind? Heb je dan ook 7x Compagnie zo makkelijk op de been, zonder de brandweer basiszorg weg te nemen? Goed dat de trainingen voor dit jaar al grotendeels klaar waren voor natuurbrand bestrijding. Je ziet de krijgsmacht is een volwaardige partner in de bestrijding van natuurbranden.
Geen enkel probleem. We zijn 24/7 beschikbaar en hebben genoeg mensen om de wagens te vullen. Je hebt misschien iets minder mensen vrij beschikbaar, maar voor elke uitgerukte manschap staan er nog 2-3 op de achterwacht.

Citaat van: arjenhva link=msg=1260816 date=1398019149
Ligt het aan mij of is een opkomsttijd van 5 uur en 30 minuten wat aan de lange kant voor één helikopter?
Dat ligt er aan welke tijden jij hanteert... En ja het klinkt lang, maar het is code groen, op een feestdag/zondag buiten het bosbrandseizoen. Als we alle tanks weg bezuinigen dan kunnen we niet verklaren dat er mensen klaar gaan staan om brandweertaken te verzorgen.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Gelukkig zijn we in Nederland erg goed in het nabespreken van incidenten dus ook uit deze zullen tippers en toppers gehaald worden waar wat mee gedaan kan worden.
I.i.g. hulde voor iedere hulpverlener die vandaag in touw is geweest die vaak onder moeilijke omstandigeheden hun werk hebben gedaan.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: arjenhva link=msg=1260816 date=1398019149
Ligt het aan mij of is een opkomsttijd van 5 uur en 30 minuten wat aan de lange kant voor één helikopter?

Dat wordt mede bepaald door :

Om hoe laat is door de brandweer verzocht om assistentie en hoe lang heeft het vervolgens genomen om de boel te mobiliseren zowel vwb het lucht gedeelte als het grond gedeelte.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Thor link=msg=1260813 date=1398018747
Hoe zit het met de verlichting bij het werken in een natuurgebied ? Het werken in het donker neemt zonder adequate verlichting de nodige risico's met zich mee. Zijn hiertoe speciale mobiele voorzieningen in Nederland beschikbaar.
Ik neem aan dat brandweer Nederland daar niet zoveel van heeft maar er zijn zat bedrijven die mobiel spul hebben voor tijdelijke verlichting zoals bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden etc.
N.B.In Japan heb je bijvoorbeeld bij de brandweer speciale voertuigen met een verlichting, een batterij lampen, zoals in een stadion.
Tja, een dikke 500 hectare zet je niet zomaar even in het licht. Dus zal het veelal behelpen zijn met de voertuigverlichting en rondomverlichting van de TS, en uiteraard met handlampen, en laat de containers met verlichtingsets maar opdraven. Daarnaast zou het mij niet verbazen als ze gaande weg vandaag mobiele verlichtingssets hebben geregeld bij bedrijven. Je hebt tegenwoordig mooie mobiele lichtmasten, die je op strategische plaatsen neer kunt zetten.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: GLZ link=msg=1260819 date=1398019440
Dat ligt er aan welke tijden jij hanteert... En ja het klinkt lang, maar het is code groen, op een feestdag/zondag buiten het bosbrandseizoen. Als we alle tanks weg bezuinigen dan kunnen we niet verklaren dat er mensen klaar gaan staan om brandweertaken te verzorgen.

In aanvuling: ja het kan veel sneller (zie code "rood") maar het is echt een centenkwestie. Die heli kan binnen 15 minuten airborne zijn als het moet, en als er echt stront aan de knikker is (oorlogsomstandigheden) nog wel sneller. Dat vereist wel een berg personeel op post, zowel in de vliegende als in de ondersteunende tak.

Los van de blussende taken met de heli's, wellicht CTs (zie Mastbos Breda) en een paar TSsen van ISK/ASK kan de krijgsmacht met name poppetjes en zwaar materieel leveren voor ondersteunende taken. Denk aan BOS, geniematerieel voor het maken van brandgangen en gewoon paxen voor whatever ze moeten doen. Er zwerft ergens een brochure rond waar alles instaat wat defensie kan leveren aan civiele partners, leuk om een keer in te kijken en er gaat een wereld voor je open.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Brandweer MWB ‏@BrandweerMWB 5 min
BrandweerMWB wordt van 21:00 tot 02:00 op de #hogeveluwe ingezet om de flanken van het gebied te bewaken.