GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014  (gelezen 200042 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Ik heb begrepen dat een Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module ingezet is of wordt. Ergens van internet geplukt: een Mercedes Benz met liaison, een wiellaadschop, een YBZ (om gestrande voertuigen te bergen) en een Brandstof Distributie Middel met 12.000 liter brandstof.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Highfield link=msg=1260824 date=1398019673
In aanvuling: ja het kan veel sneller (zie code "rood") maar het is echt een centenkwestie. Die heli kan binnen 15 minuten airborne zijn als het moet, en als er echt stront aan de knikker is (oorlogsomstandigheden) nog wel sneller. Dat vereist wel een berg personeel op post, zowel in de vliegende als in de ondersteunende tak.

Los van de blussende taken met de heli's, wellicht CTs (zie Mastbos Breda) en een paar TSsen van ISK/ASK kan de krijgsmacht met name poppetjes en zwaar materieel leveren voor ondersteunende taken. Denk aan BOS, geniematerieel voor het maken van brandgangen en gewoon paxen voor whatever ze moeten doen. Er zwerft ergens een brochure rond waar alles instaat wat defensie kan leveren aan civiele partners, leuk om een keer in te kijken en er gaat een wereld voor je open.
Ik denk dat deze brand vandaag het nut van de inzet van defensie weer heeft bewezen, en dat defensie hiermee toch een onmisbare partner in de hulpverlening is. Met name met dit soort grootschalige incidenten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
crisisGM ‏@crisisGM 1 min
Sein #brandmeester is gegeven voor #natuurbrand #Veluwe. Controle van brandweer blijft komende nacht. ^jm


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Peter71 link=msg=1260829 date=1398020005
Ik denk dat deze brand vandaag het nut van de inzet van defensie weer heeft bewezen, en dat defensie hiermee toch een onmisbare partner in de hulpverlening is. Met name met dit soort grootschalige incidenten.
Absoluut, al denk ik dat we ook nog wel kunnen bereiken door als brandweer wat meer gezamenlijk op te trekken en te investeren in kennis en materieel voor natuurbrandbestrijding. Dat materieel moet ook landelijk ingezet kunnen worden. Ik denk wel dat een aantal recente incidenten de interregionale samenwerking verbeterd en aangetoond heeft.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Peter71 link=msg=1260829 date=1398020005
Ik denk dat deze brand vandaag het nut van de inzet van defensie weer heeft bewezen, en dat defensie hiermee toch een onmisbare partner in de hulpverlening is. Met name met dit soort grootschalige incidenten.

Dat trek ik toch ook niet in twijfel ;) ? Die bijstandsconstructie is er niet voor niets.

Zie hier (http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2010/09/30/nationale-operaties-en-inter-nationale-noodhulp/10pd2010g204.pdf) voor de eerdergenoemde brochure. Lees met name hoofdstuk 10, waarin de capaciteiten van defensie voor bijstand genoemd worden incl. aantallen en opkomsttijden. Het is een boekwerk uit 2010 dus er kan een en ander gewijzigd zijn maar de essentie blijft.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Highfield link=msg=1260832 date=1398020291
Dat trek ik toch ook niet in twijfel ;) ? Die bijstandsconstructie is er niet voor niets.
Zeker niet, ik ben het dan ook geheel met je eens ;)
En dat haakt dan meteen in op het bericht van GLZ
Citaat van: GLZ link=msg=1260831 date=1398020209
Absoluut, al denk ik dat we ook nog wel kunnen bereiken door als brandweer wat meer gezamenlijk op te trekken en te investeren in kennis en materieel voor natuurbrandbestrijding. Dat materieel moet ook landelijk ingezet kunnen worden. Ik denk wel dat een aantal recente incidenten de interregionale samenwerking verbeterd en aangetoond heeft.
Er is nog een slag te maken in de natuurbrandbestrijding, en ik denk dat defensie er zeer zeker nauwer in betrokken moet gaan worden. ;)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Peter71 link=msg=1260834 date=1398020439
Zeker niet, ik ben het dan ook geheel met je eens ;)

Er is nog een slag te maken in de natuurbrandbestrijding, en ik denk dat defensie er zeer zeker nauwer in betrokken moet gaan worden. ;)

Mja daar heb ik wisselende gedachtes bij. Klein beetje off topic, maar natuurbrandbestrijding is een brandweertaak. Defensie heeft wat materieel en capaciteit wat toevallig geschikt is voor civiel medegebruik waardoor in sommige gevallen ondersteund kan worden. Defensie is geen brandbestrijdingsorganisatie maar een vechtmachine. De brandweer moet natuurbrandbestrijding planmatig dus zelf verder inrichten. Sterker nog, die blushelikopters zijn er indien beschikbaar en dus niet gegarandeerd!
Bijdragen op persoonlijke titel.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
[tweet]‏@LukeBNV
Ondertussen is ook @43MechBrig  terplaatse met een shovel en een bergingtank. Onbekend wat hun inzet gaat worden.[/tweet]
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Highfield link=msg=1260835 date=1398020737
Mja daar heb ik wisselende gedachtes bij. Klein beetje off topic, maar natuurbrandbestrijding is een brandweertaak. Defensie heeft wat materieel en capaciteit wat toevallig geschikt is voor civiel medegebruik waardoor in sommige gevallen ondersteund kan worden. Defensie is geen brandbestrijdingsorganisatie maar een vechtmachine. De brandweer moet natuurbrandbestrijding planmatig dus zelf verder inrichten.
Ik doel met de inzet van defensie meer voor dit soort grootschalige inzetten. ;)
Anders moeten we maar eens een ander boompje opzetten over de samenwerking tussen defensie en de brandweer, wat we van elkaar kunnen verwachten. ;)


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Voor de voertuigenlijst
Op Twitter in elk geval 2x ts en tankwagen van ASK t harde gezien.

Herbezetting
07-1131 nijkerk
07-1531 Zwartbroek naar Barneveld
07-1731 Barneveld naar ede
07-2831 stadspoort naar ede
07-9101 Barneveld touringcar voor aflossing naar Hoenderloo voor vervanging personeel