GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014  (gelezen 200023 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: ColinC link=msg=1261012 date=1398075232
https://twitter.com/Telenieuws/status/458185003755896832

Weet iemand meer? Kan dat?
Kan altijd, er ligt nog wel wat spul in dat gebied. De vraag is of dit een mogelijkheid is of DE oorzaak is. Ik kan me waarschijnlijkere oorzaken bedenken.


KeesZ

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Citaat van: ColinC link=msg=1261012 date=1398075232
https://twitter.com/Telenieuws/status/458185003755896832

Weet iemand meer? Kan dat?

Dat kan ja. Door corrosie ontstaan er gaten in de mantel van de granaat en kan er zuurstof bij het fosfor komen. Fosfor ontbrandt spontaan in aanraking met zuurstof ;)
Nikon :-)


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Citaat van: ColinC link=msg=1261012 date=1398075232
https://twitter.com/Telenieuws/status/458185003755896832

Weet iemand meer? Kan dat?

Citaat
Boswachter Johan Wensink van Nationaal Park De Hoge Veluwe zegt dat er ook een andere mogelijkheid is. De oorzaak zou een oude granaat uit de Tweede Wereldoorlog kunnen zijn, zei hij in het NOS Radio 1 Journaal.

"Ik heb hier één keer meegemaakt dat een granaat met fosfor, die door roest opengebarsten was, spontaan begon te branden. Als dat zo is, en dat wordt wel uitgezocht, dan denk ik dat je dat granaatje wel weer kunt vinden."
bron NOS

Niets is duidelijk het zou kunnen zijn... "speculaas" tintje dit twitter bericht
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
Citaat van: André Welten link=msg=1260988 date=1398069627
Heeft de natuurbrandbestrijdingsploeg uit Twente die ook in Breda actief was nog iets kunnen betekenen?

Verslaggie:

UITRUK 20 APRIL, DEDEMSVAART NAAR VELUWE
Melding: Prio 1 Heidebrand Delenseweg Hoenderloo (Bijstand)

Zondag 20 april, eerste paasdag. De dag dat het natuurbrandbestrijdingsteam van Twente-IJsselland in korte tijd voor de tweede keer in actie kwam. Rond 14:15 uur werd het team gealarmeerd om bijstand te verlenen aan de regio Gelderland-Midden bij de zeer grote heidebrand op het Nationale Park De Hoge Veluwe. Waar in Breda twee dagen eerder werd gekozen voor een defensieve inzet (nablussen) werd in Hoenderloo gekozen voor een offensieve inzet (aanval).

Posten Dedemsvaart, Den-Ham en Nijverdal rukten daarom met spoed uit zoals werd verzocht. Eerst verzamelde de club zich weer bij de uitgangsstelling langs de A1 bij Holten om in kolonne richting Hoenderloo te rijden. Ter plaatse werd eerst weer een verkenning uitgevoerd door de OvD. Intussen konden de manschappen zich lichamelijk en mentaal voorbereiden op de zware inzet die hen te wachten stond. Bij de verzorgingsunit werd even de rust genomen en werd voldoende vocht ingeslagen. Na de verkenning werd de offensieve aanval voorbereid aan de flank en de kop van de brand, aan de zuidkant, op de Delenseweg. Met vuurzwepen, waterrugzakken, polaski's en McClouds ging men het vuur te lijf.

Later ondersteund door enkele 4x4 tankautospuiten en een blushelikopter van Defensie. Ook in Hoenderloo heeft het team zijn nut bewezen. Wederom met relatief weinig water konden de grootste vlammen bedwongen worden om vervolgens met de vuurzweep het vuur definitief het hoofd te bieden. Een aantal honderden meters vuurzee werd door het team bestreden en onder controle gebracht. Tegen de avond was het grootste gedeelte van de enorme brand onder controle en kon het team inpakken. Rond 21:00 uur waren de drie voertuigen van Dedemsvaart weer terug op de kazerne. Het tijdstip, dat in Hoenderloo het sein 'brand meester' werd gegeven.

Foto's op bronsite.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Resume:

Als ik de voorgaande bijdragen allemaal even de revue laten passeren is het dus volslagen onzinnig geweest om deze brand op die plek te gaan bestrijden en is het totaal onverantwoord geweest de mensen met daartoe niet geschikt materieel naar die plekken toe te sturen.

Er waren kennelijk rond het bewuste gebied voldoende stoplijnen in de vorm van brede zandpaden vanwaar ook de nodige inzet effectief en veilig had kunnen worden gepleegd.

Vraag mij af wat er tzt uit de evaluatie naar voren zal gaan komen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
NOS ‏@NOS
7 min.
Hoe groot was de Veluwe-brand? We legden de omtrek op het centrum van Amsterdam... http://content.nos.nl/data/image/xxl/2014/04/21/638437.jpg


Brainscrewer

  • Gast
Een vraagje van wat meer administratieve aard: Welke officier had nou de leiding over deze hele operatie? Of was het een groep? Lijkt me toch dat er één iemand de belissingen moet nemen..


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Citaat van: Brainscrewer link=msg=1261052 date=1398079137
Een vraagje van wat meer administratieve aard: Welke officier had nou de leiding over deze hele operatie? Of was het een groep? Lijkt me toch dat er één iemand de belissingen moet nemen..
Dat is in een bedrijf ook zo? Dat één iemand alle beslissingen neemt?  :D


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: rsc link=msg=1261057 date=1398079810
Dat is in een bedrijf ook zo? Dat één iemand alle beslissingen neemt?  :D

Hij vraagt toch ook wie de leiding had? Niet hoeveel het er waren :)
Ik had wel een sneller antwoord verwacht, maar mijns inziens is dit de Regionaal Commandant van Dienst. Van welke regio weet ik, gezien het grensgebied, niet helemaal zeker...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
13:38:43 21-04-14GROUP-1A.u.b. opkomen om watervoorziening Hoge Veluwe op te halen.
0901730BRW Gelderland-Midden (Huissen) (Besturing Kazerne)
0901720BRW Gelderland-Midden (Huissen) (Blusploeg 1)
0901722BRW Gelderland-Midden (Huissen) (Blusploeg 2)
0901727BRW Gelderland-Midden (Huissen) (Postcommandant)