Ik vermoed dat de algehele leiding bij beide regio's zal hebben gelegen. Zeker vanwege de grote en complexe inzet van de diverse brandweercompagnieen.
De gripstructuur is juist hiervoor ingericht. In dit geval is het incident in NOG gestart met een uitruk, maar bleek het incident later in GM te liggen. GM heeft daarna de leiding overgenomen. De leiding ligt in GRIP 2 bij een Operationeel Leider, in dit geval de OL van GM.
De OL heeft de leiding over Regionaal Operationeel Team (ROT). In het ROT wordt gestuurd op hoofdlijnen en wordt vooral gekeken naar het effectgebied.
In het veld heeft de compagniescommandant de leiding over een brandweercompagnie en de te volgen strategie. Ik neem aan dat de eerste compagniescommandant (de Alpha) de overall coördinatie verzorgt tussen de verschillende compagnieën.
Duidelijk, maar wie had de leiding over het ROT? Dat is volgens mij de Operationeel Leider en dat hoeft, na me wat ingelezen te hebben, niet per definitie iemand van de brandweer te zijn. Hoe nauw de samenwerking ook is, volgens mij is het niet gebruikelijk dat er meer dan 1 Operationeel Leider is, net zo goed dat er geen 2 bevelvoerders op een TS zitten (tenzij de 2e in opleiding is).
Correct, er is er maar 1. Maar... als NOG ook in grip 2 gezeten had dan hadden ook zij een OL. In dat geval zou opschaling naar grip 5 eerder voor de hand liggen, waarbij in deze situatie GM de leiding zou hebben. Je hebt dan nog steeds wel 2 operationeel leiders, waarvan één de coördinatie doet.
De brand was geheel op het gemeentelijk grondgebied van de gemeente Ede, dus operationeel gezien zou de leiding van de operatie bij VGGM moeten liggen.
Correct.