GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014  (gelezen 202223 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Hunter link=msg=1261127 date=1398088792
Als volgens GMS de 7142 (al dan niet tijdelijk) aan de kazerne Hoenderloo staat, dan wordt deze gealarmeerd. Is dat echt zo onrealistisch?

Ja behoorlijk. In de kazerne Hoenderloo staat de 7747, en de 7142 is gewoon terug naar Nunspeet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1261129 date=1398088852
Ja behoorlijk. In de kazerne Hoenderloo staat de 7747, en de 7142 is gewoon terug naar Nunspeet.

Op basis van jouw reacties zou je bijna moeten vrezen dat de brandweer helemaal niet uitrukt :) Ik zie het probleem niet zo, als er geen voertuignummer bij had gestaan dan was er geen haan die ernaar had gekraaid. Of verwacht je dat de gealarmeerde ploeg denkt "dat voertuig staat hier niet, dus we rukken niet uit"?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Hunter link=msg=1261130 date=1398088964
Op basis van jouw reacties zou je bijna moeten vrezen dat de brandweer helemaal niet uitrukt :) Ik zie het probleem niet zo, als er geen voertuignummer bij had gestaan dan was er geen haan die ernaar had gekraaid. Of verwacht je dat de gealarmeerde ploeg denkt "dat voertuig staat hier niet, dus we rukken niet uit"?

Volgens mij heb ik dat nergens gezegd.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Citaat van: Hunter link=msg=1261130 date=1398088964
Op basis van jouw reacties zou je bijna moeten vrezen dat de brandweer helemaal niet uitrukt :) Ik zie het probleem niet zo, als er geen voertuignummer bij had gestaan dan was er geen haan die ernaar had gekraaid. Of verwacht je dat de gealarmeerde ploeg denkt "dat voertuig staat hier niet, dus we rukken niet uit"?
voor nu maakt het geen verschil omdat beide voertuigen een TS-BT zijn.
Mocht het nu zo geweest zijn dat er gisteren een TS had gestaan dan was nu Hoenderloo niet gealarmeerd maar het eerst opvolgende korps met een TS-BT vandaar dat het wel belangrijk is dat deze voertuigen dus goed geplaatst worden


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Peter71 link=msg=1261067 date=1398080530
Ik vermoed dat de algehele leiding bij beide regio's zal hebben gelegen. Zeker vanwege de grote en complexe inzet van de diverse brandweercompagnieen.
De gripstructuur is juist hiervoor ingericht. In dit geval is het incident in NOG gestart met een uitruk, maar bleek het incident later in GM te liggen. GM heeft daarna de leiding overgenomen. De leiding ligt in GRIP 2 bij een Operationeel Leider, in dit geval de OL van GM.
De OL heeft de leiding over Regionaal Operationeel Team (ROT). In het ROT wordt gestuurd op hoofdlijnen en wordt vooral gekeken naar het effectgebied.

In het veld heeft de compagniescommandant de leiding over een brandweercompagnie en de te volgen strategie. Ik neem aan dat de eerste compagniescommandant (de Alpha) de overall coördinatie verzorgt tussen de verschillende compagnieën.
Citaat van: Hunter link=msg=1261079 date=1398081813
Duidelijk, maar wie had de leiding over het ROT? Dat is volgens mij de Operationeel Leider en dat hoeft, na me wat ingelezen te hebben, niet per definitie iemand van de brandweer te zijn. Hoe nauw de samenwerking ook is, volgens mij is het niet gebruikelijk dat er meer dan 1 Operationeel Leider is, net zo goed dat er geen 2 bevelvoerders op een TS zitten (tenzij de 2e in opleiding is).
Correct, er is er maar 1. Maar... als NOG ook in grip 2 gezeten had dan hadden ook zij een OL. In dat geval zou opschaling naar grip 5 eerder voor de hand liggen, waarbij in deze situatie GM de leiding zou hebben. Je hebt dan nog steeds wel 2 operationeel leiders, waarvan één de coördinatie doet.

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1261103 date=1398085310
De brand was geheel op het gemeentelijk grondgebied van de gemeente Ede, dus operationeel gezien zou de leiding van de operatie bij VGGM moeten liggen.
Correct.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: GLZ link=msg=1261147 date=1398091346
De gripstructuur is juist hiervoor ingericht. In dit geval is het incident in NOG gestart met een uitruk, maar bleek het incident later in GM te liggen. GM heeft daarna de leiding overgenomen. De leiding ligt in GRIP 2 bij een Operationeel Leider, in dit geval de OL van GM.
De OL heeft de leiding over Regionaal Operationeel Team (ROT). In het ROT wordt gestuurd op hoofdlijnen en wordt vooral gekeken naar het effectgebied.

In het veld heeft de compagniescommandant de leiding over een brandweercompagnie en de te volgen strategie. Ik neem aan dat de eerste compagniescommandant (de Alpha) de overall coördinatie verzorgt tussen de verschillende compagnieën. Correct, er is er maar 1. Maar... als NOG ook in grip 2 gezeten had dan hadden ook zij een OL. In dat geval zou opschaling naar grip 5 eerder voor de hand liggen, waarbij in deze situatie GM de leiding zou hebben. Je hebt dan nog steeds wel 2 operationeel leiders, waarvan één de coördinatie doet.
Correct.
Kijk, en zo krijgen we ook hier helderheid in. O0


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Luke, complimenten voor de voertuiglijst, overzichtskaart, beeldmateriaal maar vooral ook jou steun aan de brandweer.


Citaat van: Luke_BNV link=msg=1260941 date=1398041837
Voertuiglijst

20-6893 is OvD Tilburg
23-1491 is OvD Venray
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265


Vraagje, waarvoor zitten er luchtslangen aangesloten op de ventielen ? (Kan in de gehele topic hier niets over terugvinden, tenzij ik er overheen heb gekeken)
Dat men lucht laat weglopen zodat je een beter dragend vlak krijgt op slechte/zachte grond dat begrijp ik, ook dat er dan weer lucht bij moet (al zal dat niet rijdend gebeuren).
Iets anders wat ik mij kan bedenken is koelen, maar lijkt mij dat je dan toch beter de banden via sproeiers onder chassis kunt nathouden...?
Ben benieuwd naar uitleg (al zal die wel heel voor de hand liggend zijn  ::) ) ?
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Lijkt me een beetje spartaans banden aflaat systeem.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: warhamstr link=msg=1261166 date=1398096314
Lijkt me een beetje spartaans banden aflaat systeem.
Standaard op alle natuurbrandbestrijdingsvoertuigen van Defensie en bij bijna alle Veluwse korpsen.
Goedkoop en toch effectief en minder storingsgevoelig als het automatische systeem zoals bij de nieuwe MAN TST voertuigen van Haaglanden en Kennemerland met een slang buitenom.