GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014  (gelezen 199986 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Grote natuurbrand op de Veluwe

http://www.brandweer.nl/gelderland-midden/item--1/item--0/@38816/grote-natuurbrand/

Op de Veluwe bij Hoenderloo woedt sinds zondagochtend negen uur een natuurbrand. 350 hectare natuur is al verwoest door de brand. Bijna 300 brandweerlieden bestrijden het vuur. Brandweer Gelderland-Midden en Noord- en Oost-Gederland worden ondersteunt door ploegen uit onder meer Twente, Brabant en Limburg. Een blushelocopter van Defensie is ook ingezet.

Het park Hoge Veluwe is nog voor het middaguur afgesloten. Alle bezoekers zijn bij de ingangen tegengehouden en diegenen die al in het park waren, werden verzocht het park te verlaten. Dit verliep rustig.

Even leek het dat het vuur richting het Kröller-Müllermuseum ging, maar de wind draaide op tijd naar het Zuid-Westen. De Arnhemseweg (N310) is door de politie afgezet van Otterlo naar Arnhem. Voralsnog is er geen sprake van slachtoffers of evacuaties.

Advies is, blijf uit de rook en ga niet kijken, zodat de hulpdiensten hun werk kunnen doen. Voor de grootschalige inzet is een publieksnummer geopend voor vragen 026-3775460. Verder volg op twitter @crisisGM



Ruim 300 hectare natuur verbrand

http://www.brandweer.nl/gelderland-midden/item--1/item--0/@38818/ruim-300-hectare/

De grote natuurbrand op de Veluwe op het Deeler Veld bij Hoenderloo heeft zondag 20 april ruim 300 hectare natuur vernield. De brandweer heeft maandag voor twaalf uur geheel afgeschaald. Om kwart voor negen zondagavond werd het sein brandmeester al gegeven. Ongeveer 12 uur zijn tientallen brandweerlieden actief geweest om de brand te bestrijden. Hoofdzakelijk buntgras is verbrand. De brand woedde over een oppervlakte van ruim 500 hectare, maar uiteindelijk is ruim 300 hectare gepakt door het vuur.

In de nacht van zondag op maandag zijn 50 brandweerlieden actief geweest voor inspectie en nabluswerkzaamheden. Maandagochtend zijn ook alle wegen in en rondom het park de Hoge Veluwe weer opengesteld. De politie laat na onderzoek weten dat er geen aanwijzigingen zijn voor brandstichting.

Zondagochtend rond negen uur is de brand begonnen op de rand van het Deeler Veld. De wind speelde de brandweer parten. Bijna 300 brandweerlieden zijn ingezet om het vuur onder controle te krijgen. Brandweer Gelderland-Midden en Noord- en Oost-Gelderland kregen steun van ploegen uit onder meer Twente, Limburg en Brabant. Twee helicopters van Defensie hebben vanuit de lucht de onbegaanbare gebieden geblust.

Bij de inzet zijn geen slachtoffers gevallen en hoefde -naast de ontruiming van het Park Hoge Veluwe- niemand te evacueren. Bij Brandweer Gelderland-Midden raakte 1 tankautospuit zwaar beschadigd door de brand, maar deze bleef wel inzetbaar. Het park Hoge Veluwe werd nog voor het middaguur afgesloten. Alle bezoekers zijn bij de ingangen tegengehouden en diegenen die al in het park waren, werden verzocht het park te verlaten. Dit verliep rustig.

Even leek het dat het vuur richting het Kröller-Müllermuseum ging, maar de wind draaide op tijd naar het zuid-westen. De Arnhemseweg (N310) was door de politie afgezet van Otterlo naar Arnhem. Deze is zondagavond rond acht uur weer opengegaan. Maandagochtend waren nog vier brandweerauto's in het veld voor extra controle.

Park de Hoge Veluwe is maandagochtend weer opengegaan voor publiek evenals het Kröller Müller museum.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: RAdeR link=msg=1261511 date=1398169922

https://www.youtube.com/watch?v=fDddk7Z1dTI
Brand Hoge Veluwe laait weer op
TVGelderland
Gepubliceerd op 22 apr. 2014
Samen sterk in de hulpverlening!




Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Gilles link=msg=1261531 date=1398173669
Hoezo? Die andere was gewoon een paasvuur?

En hoe wil je in hemelsnaam een brand aansteken daar? Daarvoor moet je van erg goeie huize komen.
Hoezo? Die andere was gewoon een paasvuur?

En hoe wil je in hemelsnaam een brand aansteken daar? Daarvoor moet je van erg goeie huize komen.Even nog een  vraag. Als die P2000 melding van 8 uur een paasvuur was, was dat een controle vooraf of een nacontrole van eerder paasvuur of was deze echt aangestoken (al dan niet gepland). In dat laatste geval, zou het kunnen dat vliegvuur van die plek de oorzaak is van de brand later?

Dat paasvuur was door een foutje al aangestoken. Het fijne weet ik er niet van. De kans op overslag door vliegvuur acht ik klein. (Tussen de 0 - 5%)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Ik mag graag quoten. En dan vooral mezelf.   >:D

Luke Beens ‏@LukeBNV  1 u
Op park hoge veluwe bij het nablussen langs de wildbaanweg



Luke Beens ‏@LukeBNV  45 min.
De brand is minder ver gekomen dan gedacht. Alleen bij de zandverstuiving is t vuur tot de Wildbaanweg gekomen.



Luke Beens ‏@LukeBNV  6 min.
Voor de liefhebbers. Brandweer Otterlo heeft de oude 4x4 van Hoevelaken in de uitruk. Lunteren de oude mercedes (2730) van Ede
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: PaulW link=msg=1261482 date=1398164498
Blijkbaar valt de schade erg mee aan de 2741. Hij rijd nu dus blijkbaar weer rond op de veluwe.  ^-^

Is gewoon op eigen kracht retour standplaats gegaan, en aangezien bij brandweer Ede een goed geoutilleerde werkplaats aanwezig is met bij behorende mensen is daar zondag direct begonnen met het repareren van de schade aan de 2741   O0
Moest ook wel omdat 3 van de 5 natuurbrandbestrijdingsvoertuigen in de gemeente Ede redelijk tot zwaar beschadigd uit de strijd zijn gekomen.

Ook is de 2141 direct nagekeken nadat ze uit de inzet huiswaarts zijn gekeerd, de 2141 had ook een aantal kleine schades opgelopen dus de chauffeur van die dag is vanaf alarmering tot bijna middernacht in touw geweest eerst vanaf 9 tot ongeveer 19 uur blussen en daarna nog een paar uur naar Ede voor onderhoud.  O0

Waarschijnlijk zal de 2341 deze week weer inzet gereed zijn en zal de nieuwe 2441 versneld afgebouwd worden aangezien de planning al was dat  dit voertuig nog deze maand in Ede zou worden afgeleverd om uitruk gereed gemaakt te worden.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het voertuig in de weken rond 1 juni op de uitruk zou komen te staan.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1261609 date=1398184646
Ik mag graag quoten. En dan vooral mezelf.   >:D

Luke Beens ‏@LukeBNV  1 u
Op park hoge veluwe bij het nablussen langs de wildbaanweg



Luke Beens ‏@LukeBNV  45 min.
De brand is minder ver gekomen dan gedacht. Alleen bij de zandverstuiving is t vuur tot de Wildbaanweg gekomen.



Luke Beens ‏@LukeBNV  6 min.
Voor de liefhebbers. Brandweer Otterlo heeft de oude 4x4 van Hoevelaken in de uitruk. Lunteren de oude mercedes (2730) van Ede

De 07-1232 is gewoon het 2e uitrukvoertuig van Hoevelaken welke tijdelijk in Otterlo gestald is en daarna gewoon weer de 2e uitrukfunctie in Hoevelaken zal gaan vervullen.
De 07-2730 is gewoon het reserve voertuig van VGGM Cluster West voor als een voertuig om wat voor reden buiten dienst is.
Dus oud in de vorm zoals jij het woord gebruikt zijn deze voertuigen niet, aangezien ze tijdelijk van standplaats zijn veranderd en niet oud in de zin van dat ze op de eigen standplaats zijn afgedankt.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1261617 date=1398185443
De 07-1232 is gewoon het 2e uitrukvoertuig van Hoevelaken welke tijdelijk in Otterlo gestald is en daarna gewoon weer de 2e uitrukfunctie in Hoevelaken zal gaan vervullen.
De 07-2730 is gewoon het reserve voertuig van VGGM Cluster West voor als een voertuig om wat voor reden buiten dienst is.
Dus oud in de vorm zoals jij het woord gebruikt zijn deze voertuigen niet, aangezien ze tijdelijk van standplaats zijn veranderd en niet oud in de zin van dat ze op de eigen standplaats zijn afgedankt.


Nee klopt. Op die manier moet je het niet zien. Hoewel de 1232 wel het 'afgedankte' voertuig is van Nijkerk, welke als reserve (en soms 2de) uitruk dienst doet in Hoevelaken. De 2730 van Ede is inderdaad een gewoon standaard reservevoertuig. Hij is wel redelijk op leeftijd maar nog niet afgedankt. Voor Lunteren zal het misschien wat langer duren. Kan Ede zo lang zonder ander reservevoertuig?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Citaat van: André Welten link=msg=1261508 date=1398169426
Ik gok erop dat deze in de 6-serie gaat komen (bijzonder blusmaterieel), dus 20-xx6x (1e 2 x-en afhankelijk van de post waar deze gestationeerd wordt.

Was gisteren nog niet helemaal wakker geloof ik. Zo duf met mijn 21.
De container krijgt denk ik de Breda code 20-316* of de MWB code 20-306*.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Vandaag wezen kijken bij het nablussen. Nog een korte video gemaakt over het gebied aan de kopse kant. Beelden allemaal gemaakt bij de Wildbaanweg. Op 1 van de shots zie je hoe dichtbij het vuur daar geweest is. Overigens is mijn kaartje ook geupdate. WIP Vaassen toegevoegd, stoplijn toegevoegd, en de randen van het gebied beter gemaakt. Het gebied is daarmee iets van vorm veranderd.

https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=zCzf26b1yV5c.kPR6jh3Jloh0

En de video:

Brandweer nog steeds druk met nablussen in 't Deelense Was op NP Hoge Veluwe 22 04 2014
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens