GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014  (gelezen 199989 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #760 Gepost op: 23 april 2014, 11:55:42
20 04 2014 Grote Natuurbrand Hoge Veluwe

Met foto's en tekstverslag ook zichtbaar op website Brandweer Heerde
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #761 Gepost op: 23 april 2014, 16:52:18
Citaat van: zwelgje link=msg=1261752 date=1398246942
20 04 2014 Grote Natuurbrand Hoge Veluwe

Met foto's en tekstverslag ook zichtbaar op website Brandweer Heerde

Eigenlijk had ik een vraag maar wanneer ik de film bekijk heb ik eigenlijk ook het antwoord, tenminste of het nou het juiste antwoord is weet ik niet...

De vraag was, waarom blijven veel brandweerwagens met blauw aanrijden en zelfs met lawaai aan als ze in het veld zijn?

Voor zover ik het filmpje bekeek was het blauw blauw het beste zichtbaar in de rook... Dus kan een andere wagen beter zien waar zijn voorganger zich bevind... zo ook de sirene...

Maar is dit ook het echte antwoord?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #762 Gepost op: 23 april 2014, 16:55:11
Citaat van: thetwin84 link=msg=1261824 date=1398264738
Eigenlijk had ik een vraag maar wanneer ik de film bekijk heb ik eigenlijk ook het antwoord, tenminste of het nou het juiste antwoord is weet ik niet...

De vraag was, waarom blijven veel brandweerwagens met blauw aanrijden en zelfs met lawaai aan als ze in het veld zijn?

Voor zover ik het filmpje bekeek was het blauw blauw het beste zichtbaar in de rook... Dus kan een andere wagen beter zien waar zijn voorganger zich bevind... zo ook de sirene...

Maar is dit ook het echte antwoord?
Je hebt je eigen vraag al beantwoordt. Dit is inderdaad om de zichtbaarheid van de voertuigen te vergroten. Zeker als er veel rook is, is het wel handig om te zien waar een ander voertuig zich bevindt.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
De regel is dat alle voertuigen alle verlichting voeren. Uitgezonderd grootlicht en geel zwaailicht. In de dikke rook kan je daardoor elk voertuig goed zien.

Grootlicht kan verblindend zijn dus wordt alleen gebruikt als de chauffeur dat nodig vind. Het gele zwaailicht wordt alleen gebruikt door voertuigen die leeg zijn en dus water moeten gaan halen. Officieel hoort men dan zowel geel als blauw aan te hebben. Regelgeving maakt dit voor sommige voertuigen echter helaas onmogelijk.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #764 Gepost op: 23 april 2014, 17:03:24
Citaat van: Peter71 link=msg=1261826 date=1398264911
Je hebt je eigen vraag al beantwoordt. Dit is inderdaad om de zichtbaarheid van de voertuigen te vergroten. Zeker als er veel rook is, is het wel handig om te zien waar een ander voertuig zich bevindt.

geldt dit dan ook voor de sirene?

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1261828 date=1398265087
De regel is dat alle voertuigen alle verlichting voeren. Uitgezonderd grootlicht en geel zwaailicht. In de dikke rook kan je daardoor elk voertuig goed zien.

Grootlicht kan verblindend zijn dus wordt alleen gebruikt als de chauffeur dat nodig vind. Het gele zwaailicht wordt alleen gebruikt door voertuigen die leeg zijn en dus water moeten gaan halen. Officieel hoort men dan zowel geel als blauw aan te hebben. Regelgeving maakt dit voor sommige voertuigen echter helaas onmogelijk.

Dus door de regelgeving worden de voertuigen er in dit soort gevallen eigenlijk onveilig op?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Oranje / amber / geel valt natuurlijk veel minder goed op bij vlammen dan blauw/blauw. Is toch vrij logisch? ;)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1261836 date=1398267398
Oranje / amber / geel valt natuurlijk veel minder goed op bij vlammen dan blauw/blauw. Is toch vrij logisch? ;)

Natuurlijk is dat logisch, maar omdat je daar in bosgebied rijd zou het niet onlogisch klinken dat ze blauw blauw uit zouden zetten... Iets van geen verkeer kunnen tegenkomen. Maar nu ik het filmpje bekeek en zag hoe blauw mooi opviel in de rook ipv dat je de brandweerwagen zelf zag.. niet of nauwelijks... Had ik eigenlijk gelijk zoiets van dat zou een zeer goede verklaring kunnen zijn dat ze blauw blauw aan hebben staan... Al zijn er ook wagens die geen verlichting aan hebben staan... waarvan ik dan zoiets heb van doe het allemaal of doe het allemaal niet... maar dat is meer het vreemde eend verhaal..
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: thetwin84 link=msg=1261824 date=1398264738
De vraag was, waarom blijven veel brandweerwagens met blauw aanrijden en zelfs met lawaai aan als ze in het veld zijn?
Citaat van: thetwin84 link=msg=1261829 date=1398265404
geldt dit dan ook voor de sirene?

Welk lawaai, welke sirene? Onder het filmpje zit muziek gemonteerd, dus ik vraag me af waar jij geluid hoort (of ziet)?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #768 Gepost op: 23 april 2014, 18:06:58
Citaat van: thetwin84 link=msg=1261829 date=1398265404
geldt dit dan ook voor de sirene?

Dus door de regelgeving worden de voertuigen er in dit soort gevallen eigenlijk onveilig op?

Onveilig is een groot begrip, maar in ieder geval ietsje minder veilig. Verschil is dat men zonder water zsm het veld uit gaat, dus dan is het alweer minder gevaarlijk. De voertuigen die nog alles tegelijk kunnen voeren doen dat.

Citaat van: thetwin84 link=msg=1261839 date=1398267837
Natuurlijk is dat logisch, maar omdat je daar in bosgebied rijd zou het niet onlogisch klinken dat ze blauw blauw uit zouden zetten... Iets van geen verkeer kunnen tegenkomen. Maar nu ik het filmpje bekeek en zag hoe blauw mooi opviel in de rook ipv dat je de brandweerwagen zelf zag.. niet of nauwelijks... Had ik eigenlijk gelijk zoiets van dat zou een zeer goede verklaring kunnen zijn dat ze blauw blauw aan hebben staan... Al zijn er ook wagens die geen verlichting aan hebben staan... waarvan ik dan zoiets heb van doe het allemaal of doe het allemaal niet... maar dat is meer het vreemde eend verhaal..

Verkeer kom je inderdaad niet tegen. Maar met de inzet van 60 TS'sen die blussend rondrijden heb je misschien wel meer verkeer om je heen dan in de gemiddelde woonwijk. De afspraak is dat iedereen blauw gebruikt. In VGGM en VNOG gebeurd dat ook vrij trouw geloof ik, maar bij een inzet met zoveel mensen zijn er altijd mensen die dat stukje misschien net gemist hebben.

Citaat van: Hunter link=msg=1261842 date=1398268226
Welk lawaai, welke sirene? Onder het filmpje zit muziek gemonteerd, dus ik vraag me af waar jij geluid hoort (of ziet)?

Sirenegebruik is in principe niet de afspraak in de natuur. Volgens mij wordt de sirene alleen gebruikt voor personeel buiten het voertuig. Wanneer men met spoed in moet pakken voor wat voor reden dan ook drukt men soms kort de sirene in. Voorbeeldje hiervan te zien op 4:30 van deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=Du8g1ImKYXE

Let op! Betreft niet dezelfde brand!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Hunter link=msg=1261743 date=1398246188
p2kflex
11:42:09 23-04-14GROUP-1GLM_Prio 1 BR Natuur (groen) WILDBAANWEG OTL ch31 3641

Citaat van: Hunter link=msg=1261745 date=1398246382
p2kflex
11:46:07 23-04-14GROUP-1GLM_Prio 1 BR Natuur (groen) (ch31) WILDBAANWEG OTL 2096

p2kflex
11:50:38 23-04-14-ALPHA-GLM_Prio 1 BR Natuur (groen) (ch31) WILDBAANWEG OTL 2141
0901270BRW Gelderland-Midden (Harskamp) (Blusploeg)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens