geldt dit dan ook voor de sirene?
Dus door de regelgeving worden de voertuigen er in dit soort gevallen eigenlijk onveilig op?
Onveilig is een groot begrip, maar in ieder geval ietsje minder veilig. Verschil is dat men zonder water zsm het veld uit gaat, dus dan is het alweer minder gevaarlijk. De voertuigen die nog alles tegelijk kunnen voeren doen dat.
Natuurlijk is dat logisch, maar omdat je daar in bosgebied rijd zou het niet onlogisch klinken dat ze blauw blauw uit zouden zetten... Iets van geen verkeer kunnen tegenkomen. Maar nu ik het filmpje bekeek en zag hoe blauw mooi opviel in de rook ipv dat je de brandweerwagen zelf zag.. niet of nauwelijks... Had ik eigenlijk gelijk zoiets van dat zou een zeer goede verklaring kunnen zijn dat ze blauw blauw aan hebben staan... Al zijn er ook wagens die geen verlichting aan hebben staan... waarvan ik dan zoiets heb van doe het allemaal of doe het allemaal niet... maar dat is meer het vreemde eend verhaal..
Verkeer kom je inderdaad niet tegen. Maar met de inzet van 60 TS'sen die blussend rondrijden heb je misschien wel meer verkeer om je heen dan in de gemiddelde woonwijk. De afspraak is dat iedereen blauw gebruikt. In VGGM en VNOG gebeurd dat ook vrij trouw geloof ik, maar bij een inzet met zoveel mensen zijn er altijd mensen die dat stukje misschien net gemist hebben.
Welk lawaai, welke sirene? Onder het filmpje zit muziek gemonteerd, dus ik vraag me af waar jij geluid hoort (of ziet)?
Sirenegebruik is in principe niet de afspraak in de natuur. Volgens mij wordt de sirene alleen gebruikt voor personeel buiten het voertuig. Wanneer men met spoed in moet pakken voor wat voor reden dan ook drukt men soms kort de sirene in. Voorbeeldje hiervan te zien op 4:30 van deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=Du8g1ImKYXELet op! Betreft niet dezelfde brand!