GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014  (gelezen 202304 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: PaulW link=msg=1262539 date=1398517785
Defensie heeft vanaf 1 april tot 1 oktober heli standby staan, maar straks waarschijnlijk geen personeel standby ivm de kosten. In geval van bijstand wordt dan beroep gedaan op vrijwillig opkomen. Ik denk dat dat ten kosten zal gaan van de inzet snelheid. Bron: ik werk bij 298.
Daar was ik van op de hoogte, maar dan kun je wel een heli standby hebben, maar als er geen perosneel is heb je nog niks. En de heli en personeel zijn in dit geval de duurste zaken om standby te hebben staan.

PaulW

• Defensie
  • Junior gebruiker
  • **
Voor het personeel geld een 1/10 regeling voor standby. Dit betekent voor 48 uur standby in weekend waarbij je binnen 1 uur op Gilze zou moeten zijn, 4,8 uur compensatie. Die heli staat er indien beschikbaar maar dat kost niks.

Gilles

• Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1262514 date=1398512765
De publiciteit pakt Defensie in ieder geval beter op dan de brandweer.............welke spierballen? Ten opzichte van de civiele brandweer stelt dit natuurlijk niet heel veel voor........maar wel een grote mond, dat dan wel!
Ten opzichte van het aantal voertuigen/poppetjes niet nee. Maar ik denk dat we rustig kunnen stellen dat het zonder de inzet van defensie een heel stuk langer had geduurd voor de brand onder controle was geweest.
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...

superfly

• Forum gebruiker
aan de ene kant vindt ik het helemal niet raar dat defensie zo groot uitpakt met hun dadden tis een organisatie die ondanks afspraken al vele jaren onder druk staat tijdens bezuinigingen en nu met deze nieuwe geboden kansen een bestaansrecht denkt te vinden, en eigenlijk ben ik ook van mening dat defensie idd hier een hele grote actieve rol kan spelen, nu nog ff de politici om dan kan ook defensie een flinke civiele jas aan wat mij in de vorm van een goed uitgeruste bosbrandbestrijdings eenheid ook voorzien van eigen heli's, want het heet toch wie schrijft die blijft

guest12562

• Gast
Ja en ja, goede helpende hand en ook goed dat ze dit via de media kanalen in hun voordeel weg zetten. Zou de brandweer ook meer moeten doen.....bezuinigingen eisen daar ook hun tol dus deel je successen!

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat
“Bos- en heidebranden zijn voor ons op de schietterreinen dagelijkse kost”, zegt Dick van Hoorn, commandant van een van de blusploegen op het ASK. “Onze jongens doen niet anders. We brengen hier dus een schat aan ervaring in. En of we die op het ASK inzetten of bij de buren, dat maakt niet uit.”

Vraag me af of dat echt zo is, dagelijkse kost, wie weet meer?

Daarnaast vind ik het nogal klinken alsof zij alle wijsheid in pacht hebben en de brandweer een soort padvinderij is, waar ze het wel even aan zullen leren... Verder een mooi stuk..

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: FF4266 link=msg=1262586 date=1398530945
Vraag me af of dat echt zo is, dagelijkse kost, wie weet meer?
Klopt wel. Tijdens schietsessies op de oefenterreinen is het inderdaad dagelijkse kost, en soms kan dat zelfs meerdere malen per dag gebeuren dat er een stuk bos of heide in brand staat door het schieten. Alleen omdat het daar zo vaak gebeurt en min of meer erbij in wordt gecalculeerd, wordt er hier geen aandacht aanbesteed. Ze lossen het ook negen van de tien keer zelf op.

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Oke, en dat weten ze met 3 ts'en wel in de tang te houden dan?

PaulW

• Defensie
  • Junior gebruiker
  • **
Citaat van: FF4266 link=msg=1262598 date=1398533371
Oke, en dat weten ze met 3 ts'en wel in de tang te houden dan?

Het is hier op het forum vaak de discussie of de brandmeldingen op het ASK nog de moeite van het vermelden waard zijn. Pas als ze het zelf niet meer aankunnen worden omliggende korpsen gewaarschuwd en komt het zonder discussie op het forum.
Ik denk niet dat ze alwetend zijn maar ze hebben veel ervaring. Na de grote brand bij Kootwijk hebben ze een presentatie gehouden over hun ervaring en werkwijze aan de diverse veiligheidsregio's.

Chukkie

• Forum gebruiker
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Stukje over het ASK. Volgens mij rukken ze zelfs met 5 voertuigen uit. 4 nieuwe en 1 oude.

http://www.youtube.com/watch?v=anhla-AkuTg
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)