GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014  (gelezen 199978 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Thor link=msg=1289556 date=1408081059
Welke kunnen de ingedrienten zijn voor het op natuurlijke wijze ontstaan van een natuurbrand in een dergelijke vegetatie ? Broei, zonneschijn of een combinatie etc. (Er stond bovendien een behoorlijke wind.)

Waarschijnlijk nauwelijks tot niets. Er is bijna altijd menselijk handelen. De kans dat 't komt door Glasscherven oid. Is echter klein omdat het stiltegebied is. Wat wel mogelijk is, is het ontploffen van een oude fosfor granaat. Op die manier zijn al diverse natuurbranden ontstaan.

ondanks dat de politie in de eerste uren meldde dat brandstichting niet aannemelijk was is dat nooit bewezen. Ik heb zelfs andere verhalen gehoord over een alarmpistool of Romeinse kaarsen. Zo is de brand de dag erna in Beekbergen, een paar kilometer verder op in ieder geval xeker ontstaan
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: Thor link=msg=1289556 date=1408081059
Gelet op de harde wind lijkt het vrij eenvoudig vast te stellen waar de brand ongeveer moet zijn begonnen. Ik neem aan dat boven een bepaalde windkracht het vuur zich niet of nauwelijks tegen de wind in zal ontwikkelen. Een snelheid van ca 10 meter/minuut lijkt een redelijke aanname.
Daarbij komt de waarneming van die dame om acht uur, dat geeft in ieder geval een ondergrens vwb het mogelijke tijdstip ontstaan brand.
Vuistregel voor verplaatsing  was:  windsnelheid in m/s is aantal 100 meter per uur aan verplaatsing maar ik meen dat onderzoek  op het ASK heeft aangetoond dat het met  hoog en droog gras veel sneller kan. Vegetatie was niet echt  droog. Meteo was  in de ochtend meen ik iets van 5-6 m/s dus dat zou wel kunnen kloppen met die 10 m/s (6 m/s = 600 meter per uur brandverplaatsing  10 meter per minuut) maar niet met de aanname dat het veel sneller kan gaan. Aan de andere kant is de brand kennelijk vrij dicht op de bosrand aan de oostzijde (windkant) ontstaan dus zal het daar allicht  niet meteen zoveel wind hebben gevangen.

Iets na de middag zie ik op meteogegevens een windsnelheid van  pakweg 10 m/s windstoten zelf nog  harder. Dat zou dan een verplaatsing van 20 meter per minuut moeten betekenen volgens het klassieke uitgangspunt, veel meer als  het nog lopende onderzoek klopt.   Kan iemand  die er was daar wat meer over zeggen?
(Als het eenmaal brand dan is de hittestraling zo groot dat het  niet meer zo heel veel uit maakt of het gras een beetje droger  of natter is (relatief dan, natuurlijk wel een verschil tussen droog  of fris groen) en  bij veel wind (eigen waarneming bij een  grasbrand elders, windkracht 4, vergraste Heide) kant een vuur zo fel worden dat de hittestraling  ook bovenwinds gras kan doen ontbranden).


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1289621 date=1408107931
Waarschijnlijk nauwelijks tot niets. Er is bijna altijd menselijk handelen. De kans dat 't komt door Glasscherven oid. Is echter klein omdat het stiltegebied is.
Nouww, niet te snel, ik ben een tijd  boswachter geweest en je vind op de gekste, meest afgelegen plaatsen troep die niet aan is komen waaien. Wij hebben ooit eens in het bos een  fles met een bodem water gevonden, dat was precies een brandglas.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: PBees link=msg=1300796 date=1412769576
Vuistregel voor verplaatsing  was:  windsnelheid in m/s is aantal 100 meter per uur aan verplaatsing maar ik meen dat onderzoek  op het ASK heeft aangetoond dat het met  hoog en droog gras veel sneller kan. Vegetatie was niet echt  droog. Meteo was  in de ochtend meen ik iets van 5-6 m/s dus dat zou wel kunnen kloppen met die 10 m/s (6 m/s = 600 meter per uur brandverplaatsing  10 meter per minuut) maar niet met de aanname dat het veel sneller kan gaan. Aan de andere kant is de brand kennelijk vrij dicht op de bosrand aan de oostzijde (windkant) ontstaan dus zal het daar allicht  niet meteen zoveel wind hebben gevangen.

Iets na de middag zie ik op meteogegevens een windsnelheid van  pakweg 10 m/s windstoten zelf nog  harder. Dat zou dan een verplaatsing van 20 meter per minuut moeten betekenen volgens het klassieke uitgangspunt, veel meer als  het nog lopende onderzoek klopt.   Kan iemand  die er was daar wat meer over zeggen?
(Als het eenmaal brand dan is de hittestraling zo groot dat het  niet meer zo heel veel uit maakt of het gras een beetje droger  of natter is (relatief dan, natuurlijk wel een verschil tussen droog  of fris groen) en  bij veel wind (eigen waarneming bij een  grasbrand elders, windkracht 4, vergraste Heide) kant een vuur zo fel worden dat de hittestraling  ook bovenwinds gras kan doen ontbranden).

De wind lag op ongeveer 6 á 7 m/s ten tijde van de brand. De verspreiding lag dus zo rond de 700 meter per uur. Verder in het midden van het veld was de wind duidelijk sterker. Dat kan zijn omdat de wind sterker werd, maar ook omdat het meer open veld was. De wind was echter erg wisselend. Het ene moment was het echt een Oosterwind, Maar op bepaalde momenten is er wel even sprake geweest van een NNO wind, bijvoorbeeld op het moment dat het blusvoertuig van Ede bijna ingesloten raakte.

Citaat van: PBees link=msg=1300840 date=1412784861
Nouww, niet te snel, ik ben een tijd  boswachter geweest en je vind op de gekste, meest afgelegen plaatsen troep die niet aan is komen waaien. Wij hebben ooit eens in het bos een  fles met een bodem water gevonden, dat was precies een brandglas.

Maar een bos of een stilte gebied is wel weer anders. Hier staat een 2,5 meter hoog hek omheen en via de ingang van het Nationaal park is het een grote afstand om hier te komen. De ene mogelijkheid om vanaf de Delenseweg in het veld te komen is door 1 van de crashhekken heen te rijden. Dat wordt wel gezien.

Dit is een gebied waar echt bijna tot nooit iemand komt. Een BOA heeft op 1 van de paden op 20 april zelfs een explosief uit de oorlog aangetroffen. Leek er al jaren te liggen maar was nog nooit ontdekt.

Ik zeg niet dat er nooit iemand komt. Maar de kans dat er menselijke sporen zijn is heel erg klein.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1300842 date=1412785519
Ik zeg niet dat er nooit iemand komt. Maar de kans dat er menselijke sporen zijn is heel erg klein.
Ja als je het zo zegt dan wil ik dat wel geloven. Ik ben altijd erg voorzichtig met het zeggen van wat een natuurbrand wel of niet kan veroorzaken, je weet nooit welke gek er mee luistert.
Of zoals mijn oude baas altijd zei "ik heb de konijnen nog niet zien barbecuen".


pascal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 371
Rapport: bestrijding natuurbrand geslaagd, maar communicatie kan beter
HOENDERLOO - De bestrijding van de zeer grote natuurbrand in april in het Nationale Park De Hoge Veluwe is goed verlopen. Dat kwam door de enorme inzet van de brandweer uit meerdere regio's, blushelikopters van Defensie en de samenwerking tussen de hulpdiensten en het park.
Dat staat in het donderdag gepresenteerde evaluatierapport van de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden. Wel moet de communicatie voortaan beter. De korpsen gebruiken verschillende crisismanagementsystemen. Er wordt aangeraden om de mobiele versie van het landelijke systeem LCMS bij alle regio's met een natuurbrandrisico te introduceren. Ook moet worden gekeken naar andere manieren van brandbestrijding. Diverse brandweerwagens kwamen namelijk vast te zitten.
De brand op eerste paasdag verwoestte ruim 527 hectare heide en bos. Het park, zo'n 5400 hectare groot, moest worden ontruimd. Er waren zo'n 2000 mensen in het park.

Bron: Omroep Gelderland.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Evaluatie natuurbrand verdient kritische evaluatie....

Op Eerste Paasdag (20 april 2014) vond op de Veluwe één van de grootste natuurbranden uit de Nederlandse geschiedenis plaats. Hierbij viel zo’n 350 hectare natuurgebied ten prooi aan de vlammen.
De VBV heeft diep respect en waardering voor de intensieve inzet die de honderden hulpverleners onder moeilijke en soms zeer gevaarlijke omstandigheden, hebben gepleegd. Sommigen waren erg blij dat ze ’s avonds heelhuids en ongeschonden met hun materieel & middelen konden terugkeren naar hun kazernes.

Evaluatie
Donderdag 9 oktober 2014 komt de veiligheidsregio Gelderland Midden met het evaluatierapport en het begeleidende persbericht “Door goede samenwerking bestrijding bijzondere brand geslaagd” en sluit daarmee aan bij eerdere berichten van Brandweer Nederland en minister Opstelten. Deze verklaarden kort na de brand al dat de samenwerking “ontzettend goed is verlopen” en het vuur “buitengewoon effectief en met een buitengewoon overzicht en rust is bestreden”.

“Bezijden de waarheid” en “Waarom evalueren we eigenlijk nog?” zo beluisterden wij de eerste reacties van leden die direct betrokken waren bij de bestrijding van deze zeer grote brand. Uit hun berichten maken we op dat de coördinatie, de samenwerking en daarmee een effectieve brandbestrijding, allerminst goed, overzichtelijk en rustig is verlopen. “Het was een complete chaos en er was sprake van paniek”, zo luidt het relaas van een betrokken functionaris en dwingt ons tot een nadere beschouwing en het stellen van een aantal essentiële vragen:

Citaat
Hoe is het mogelijk dat tientallen blusvoertuigen een drassig gebied inrijden waarvan bekend was dat dit onbegaanbaar is en dit ook als zodanig op het beschikbare kaartmateriaal “rood” was gearceerd?

Wanneer en met welk resultaat hebben beide 'expertregio's' voor het laatst gezamenlijk geoefend voor het scenario 'natuurbrand op de Hoge Veluwe'?

Citaat
Verschillende systemen
Volgens onze leden was er nauwelijks sprake van een eenduidige aansturing van eenheden in het veld. Beschikbare systemen communiceerden niet met elkaar, werkten niet of gaven een verkeerde weergave van de situatie. Noodgedwongen werd soms weer gebruik gemaakt van het handmatig invoeren van coördinaten in navigatieapparatuur of werd wegens het ontbreken van coördinatie op eigen initiatief en naar eigen inzicht gehandeld.

Als je dit zo allemaal leest is er nogal wat mis gegaan. ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
VBV_voorzitter @marcel_dokter
Waarom evalueert en rapporteert de brandweer? Om lessen te trekken en te leren? Of om eigen optreden op te poetsen?#brandweervrijwilligers


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Evaluatie natuurbrand in het Nationale Park de Hoge Veluwe
Door goede samenwerking bestrijding bijzondere brand geslaagd


De bestrijding van de zeer grote natuurbrand in het Nationale Park De Hoge Veluwe op 20 april 2014 is geslaagd door de enorme inzet van de brandweer uit meerdere regio’s, de blushelikopters van Defensie en de samenwerking tussen de hulpdiensten en het Park De Hoge Veluwe. Dat staat in het vandaag gepresenteerde evaluatierapport van de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM). De evaluatie geeft inzicht in de manier waarop het incident is aangepakt en de wijze waarop de verschillende betrokkenen met elkaar hebben samengewerkt.
Via deze site ook de link naar het rapport


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Citaat van: Peter71 link=msg=1301441 date=1413097223
Als je dit zo allemaal leest is er nogal wat mis gegaan. ::)
Ik denk dat je ook hier,  net als in het  rapport van de regio, wat slagen om de arm moet houden.
Waarom vragen stellen bij een model dat nog in ontwikkeling is? Kun je  niet beter vragen waarom dat is ingezet? En heeft dat invloed gehad?
Waarom je afvragen waarom het zo lang duurde voor Defensie met de heli's ter plaatse  kwam? Daarin klinkt een beetje "moet je defensie nou eens zien" door. Het was gewoon fase groen, niks aan de hand,
Als ze ook al niet voor het paasontbijt thuis mogen zijn bij fase  groen, dan zal het met de bereidheid  tot bijstand snel ophouden. Of fase groen terecht was wordt ook wel daar worden ook  vraagtekens bij gesteld maar de vraag waarom de heli's zo lang wegbleven is gewoon beantwoord met de vraag van de fase op dat moment.

De brand is geblust, kon  snel uitbreiden vanwege de wind maar die snelle uitbreiding heeft de schade voor natuur wel beperkt. Natuurlijk heb je bij snelle verplaatsing veel meer kans op  slachtoffers maar er is al in een vroeg stadium besloten het Nationale Park te ontruimen. Dus die hoge meneren waar de VBV steeds op in lijkt te willen hakken hebben denk ik het belangrijkste besluit wel degelijk, en op tijd, genomen.