Lijkt op de voertuigen die de Franse Brandweer gebruikt voor natuurbrandbestrijding; tijdens een vakantie in de Var heb ik ze vaak genoeg zien (en horen) rijden.
Sterker nog, dit voertuig is gebaseerd op de (o.a.) Franse voertuigen. Het is een zogenaamde "camion citerne feux de forêts" (CCF), die in Frankrijk en België specifiek als natuurbrandbestrijdingsvoertuig ingezet worden.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Camion_citerne_feux_de_for%C3%AAtsIk heb het een tijdje geleden al aangegeven: er gaat naar mijn idee echt nog een omslag aankomen in het type natuurbrandbestrijdingsvoertuigen in Nederland en dit is het voorzichtige begin. Bij écht complexe en grote branden (o.a. Schoorl, Strabrecht) is wel gebleken dat specifieke natuurbrandbestrijdingsvoertuigen nodig zijn. Niet alleen omdat de zwaardere en grotere "combi-TS'en" (met veel 'onnodig' gewicht zoals HV-gereedschap en veel slangen) lang niet overal kunnen komen, maar ook omdat er een paar keer sprake is geweest van een bijna-ongeval waarin brandweervoertuigen bijna werden ingesloten door het vuur. Zo'n CCF is uitgerust met volledige zelfbescherming en houdt het in gevaarlijke omstandigheden in ieder geval beter uit dan de reguliere TS-NBB.
In onze regio stonden er twee specifieke natuurbrandbestrijdingsvoertuigen: de 610 Bilthoven (6000 liter tank en geen redgereedschap e.d.) en de 717 Zeist (unimog). De 610 is inmiddels buiten dienst, maar beide voertuigen hebben een enorm bereik in moeilijk begaanbaar terrein.
Als we het specialisme natuurbrand dan toch echt vorm aan het geven zijn: alle drie de 'expertregio's' (GM/VNOG/VRU) één of twee specialistische natuurbrandbestrijdingspelotons geven en je hebt bij complexe branden je slagkracht met ideale voertuigen. En natuurlijk zijn deze auto's ook buiten de natuurbrand in te zetten als waterwagens, aanjager of voor kleine buitenbrandjes.......