Is de brandweer in Nederland voldoende toegerust voor het bestrijden grootschalige natuurbranden?

Auteur Topic: Is de brandweer in Nederland voldoende toegerust voor het bestrijden grootschalige natuurbranden?  (gelezen 65704 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Berichten afgesplitst uit topic 'natuurbrand bestrijdingsvoertuigen'


Citaat van: Wouter link=msg=1256744 date=1396868544
Opvallende verschijning die voor Ommen is bestemd.


Op woensdag 2 april 2014 heeft Ziegler Brandweertechniek een nieuwe TS-BT afgeleverd aan brandweer Ijsselland post Ommen.

Het voertuig is opgebouwd op een Renault 4x4 chassis, type Midlum CCF 300.14.

De voertuigspecificaties zijn als volgt:

- Dubbele cabine af fabriek;

- Elek. lier af fabriek

- Bullbar af fabriek

- Bumpermonitor;

- Ziegler Ultra Power bluspomp;

- 3500 mm wielbasis;

- Ziegler watertank 3800 liter;

- Zelfbeschermingstank 400 liter;

- Zelfbeschermingsysteem;

- 2 middeldruk haspels aan de achterzijde van het voertuig;

- Uitklapbare opstapplateau aan de achterzijde van het voertuig;

- 2x kastruimte met bosbrandbestrijding bepakking ingebouwd op sledes.

http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/voertuigen/archief-voertuigen/02-04-2014-ommen.html
Ik zeg, prima keuze mooi voertuig. O0




Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Deze zullen we de komende jaren wel meer gaan tegen komen denk ik.
Brandweer Nederland zal zich ook anders gaan bepakken om incidenten op heide en bossen beter te kunnen bestrijden.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1256877 date=1396896648
Deze zullen we de komende jaren wel meer gaan tegen komen denk ik.
Brandweer Nederland zal zich ook anders gaan bepakken om incidenten op heide en bossen beter te kunnen bestrijden.

Ik denk dat het 1 van de weinige zal blijven, en dat er meer TST-NB zullen gaan komen binnen brandweer Nederland als vervanging van de TST die nu in 3 van de 4 veiligheidsregio's voor natuurbrandbestrijdingsvoertuig moet doorgaan.
Er zal inderdaad een omslag plaats vinden naar meer geschikt natuurbrandbestrijdingsmaterieel, maar ik zie niet zitten dat dat in de vorm van hoog gespecialiseerd natuurbrandbestrijdingsmaterieel zoals dit voertuig.

In regio 07 VGGM, één van de traditionele natuurbrandbestrijdingsregio's, zal in de loop van het jaar het laatste grote puur voor natuurbrandbestrijding opgebouwd voertuig vervangen worden door een TST-NB.


WHVE

  • Geinteresseerd
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Weer zo'n duur specialistisch voertuig wat maar enkele keren per jaar gebruikt wordt en de meeste tijd wachtend doorbrengt.

Wat vinden jullie van het volgende idee:
Bouw een aanhangwagen voor achter een traktor met een grote watertank van ca 10.000-15.000 liter. Voorzie de blusaanhangwagen van enkele slangenhaspels, een blusplatform, voldoende werkverlichting en wat overig bosbrandmaterieel.
Positioneer deze aanhangwagen op een strategische plek nabij het bos. Maak gebruik van een grote landbouwtraktor van een boer of een loonwerker om deze wagen naar de brandhaarden te rijden. De (evt hydraulische) bluspomp wordt aangedreven via de PTO van een traktor. Sluit een beschikbaarheidscontract af met zo'n boer of loonwerker en leg daarin de responstijden vast. Bedenk daarbij dat een moderne landbouwtraktor een behoorlijke snelheid op de openbare weg kan ontwikkelen.

Voordelen:
-Zo'n blusaanhangwagen kost relatief weinig geld in vergelijking met elk ander zelfrijdend voertuig
-Het gaat veel langer mee omdat er weinig slijtagegevoelige onderdelen aan zitten.
-Zo'n traktor is vele malen sterker en tereinvaardiger dan elk ander brandweervoertuig
-Het heeft een enorme bluscapaciteit in vergelijking met de andere natuurbrandbestrijdingsvoertuigen en vraagt veel minder pendelbewegingen om water te halen.

Ik ben maar een leek op dit gebied, maar daardoor ook niet gehinderd door tradities. Wie wil er meedenken om zo'n alternatief concept verder te doordenken?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: WHVE link=msg=1256928 date=1396911149
Weer zo'n duur specialistisch voertuig wat maar enkele keren per jaar gebruikt wordt en de meeste tijd wachtend doorbrengt.

Wat vinden jullie van het volgende idee:
Bouw een aanhangwagen voor achter een traktor met een grote watertank van ca 10.000-15.000 liter. Voorzie de blusaanhangwagen van enkele slangenhaspels, een blusplatform, voldoende werkverlichting en wat overig bosbrandmaterieel.
Positioneer deze aanhangwagen op een strategische plek nabij het bos. Maak gebruik van een grote landbouwtraktor van een boer of een loonwerker om deze wagen naar de brandhaarden te rijden. De (evt hydraulische) bluspomp wordt aangedreven via de PTO van een traktor. Sluit een beschikbaarheidscontract af met zo'n boer of loonwerker en leg daarin de responstijden vast. Bedenk daarbij dat een moderne landbouwtraktor een behoorlijke snelheid op de openbare weg kan ontwikkelen.

Voordelen:
-Zo'n blusaanhangwagen kost relatief weinig geld in vergelijking met elk ander zelfrijdend voertuig
-Het gaat veel langer mee omdat er weinig slijtagegevoelige onderdelen aan zitten.
-Zo'n traktor is vele malen sterker en tereinvaardiger dan elk ander brandweervoertuig
-Het heeft een enorme bluscapaciteit in vergelijking met de andere natuurbrandbestrijdingsvoertuigen en vraagt veel minder pendelbewegingen om water te halen.

Ik ben maar een leek op dit gebied, maar daardoor ook niet gehinderd door tradities. Wie wil er meedenken om zo'n alternatief concept verder te doordenken?

Simpel: geld. Die loonwerker moet een nieuwe tractor aanschaffen en personeel beschikbaar houden om aan die beschikbaarheidsplicht te voldoen. Responstijden idem. Wie gaat dat betalen? Op de lange termijn is een relatief simpel voertuig zoals dat ding in Ommen gewoon goedkoper. Let wel, dat ding is ook prima inzetbaar bij andere branden waar gewoon bluskracht nodig is (vergelijk SB).
Bijdragen op persoonlijke titel.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,387
Lijkt op de voertuigen die de Franse Brandweer gebruikt voor natuurbrandbestrijding; tijdens een vakantie in de Var heb ik ze vaak genoeg zien (en horen) rijden.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Highfield link=msg=1256953 date=1396946415
Simpel: geld. Die loonwerker moet een nieuwe tractor aanschaffen en personeel beschikbaar houden om aan die beschikbaarheidsplicht te voldoen. Responstijden idem. Wie gaat dat betalen? Op de lange termijn is een relatief simpel voertuig zoals dat ding in Ommen gewoon goedkoper. Let wel, dat ding is ook prima inzetbaar bij andere branden waar gewoon bluskracht nodig is (vergelijk SB).
Trekkers hebben ze al staan/rijden, die hoeven juist helemaal niet speciaal gekocht te worden. Dacht dat ook in deze regio ook samengewerkt wordt met loonwerkers die bij natuurbranden mesttanken met vaste spuit beschikbaar stellen. Wat trekkers niet hebben en dit voertuig wel is snelheid en bescherming bemanning. Daarnaast is dit voertuig inzetbaar bij gebouwbranden achteraf die slecht bereikbaar zijn.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: JJ75 link=msg=1256962 date=1396949997
Trekkers hebben ze al staan/rijden, die hoeven juist helemaal niet speciaal gekocht te worden. Dacht dat ook in deze regio ook samengewerkt wordt met loonwerkers die bij natuurbranden mesttanken met vaste spuit beschikbaar stellen. Wat trekkers niet hebben en dit voertuig wel is snelheid en bescherming bemanning. Daarnaast is dit voertuig inzetbaar bij gebouwbranden achteraf die slecht bereikbaar zijn.

Wel als ze een verplichting aangaan om beschikbaar te zijn. Die loonwerker wil zijn materieel zoveel mogelijk aan de gang houden, ook in droge periodes. Als ze dus standaard 1 trekker beschikbaar moeten houden voor de brandweer dan kost dit ze geld. Dan is de keuze a) een extra trekker of b) misgelopen inkomsten in rekening brengen. Linksom of rechtsom moet er een rekening komen.

Als je op basis van hulp-indien-mogelijk werkt dan is het een ander verhaal denk ik, dan is er geen verplicht karakter.
Bijdragen op persoonlijke titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Highfield link=msg=1256965 date=1396950409
Wel als ze een verplichting aangaan om beschikbaar te zijn. Die loonwerker wil zijn materieel zoveel mogelijk aan de gang houden, ook in droge periodes. Als ze dus standaard 1 trekker beschikbaar moeten houden voor de brandweer dan kost dit ze geld. Dan is de keuze a) een extra trekker of b) misgelopen inkomsten in rekening brengen. Linksom of rechtsom moet er een rekening komen.

Als je op basis van hulp-indien-mogelijk werkt dan is het een ander verhaal denk ik, dan is er geen verplicht karakter.
Nu zijn loonbedrijven niet het gehele jaar erg druk. Het zijn vooral piekmomenten aan begin en einde groeiseizoen. Tussendoor grasmaaien en kuilen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: André Welten link=msg=1256959 date=1396947701
Lijkt op de voertuigen die de Franse Brandweer gebruikt voor natuurbrandbestrijding; tijdens een vakantie in de Var heb ik ze vaak genoeg zien (en horen) rijden.

Sterker nog, dit voertuig is gebaseerd op de (o.a.) Franse voertuigen. Het is een zogenaamde "camion citerne feux de forêts" (CCF), die in Frankrijk en België specifiek als natuurbrandbestrijdingsvoertuig ingezet worden.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Camion_citerne_feux_de_for%C3%AAts

Ik heb het een tijdje geleden al aangegeven: er gaat naar mijn idee echt nog een omslag aankomen in het type natuurbrandbestrijdingsvoertuigen in Nederland en dit is het voorzichtige begin. Bij écht complexe en grote branden (o.a. Schoorl, Strabrecht) is wel gebleken dat specifieke natuurbrandbestrijdingsvoertuigen nodig zijn. Niet alleen omdat de zwaardere en grotere "combi-TS'en" (met veel 'onnodig' gewicht zoals HV-gereedschap en veel slangen) lang niet overal kunnen komen, maar ook omdat er een paar keer sprake is geweest van een bijna-ongeval waarin brandweervoertuigen bijna werden ingesloten door het vuur. Zo'n CCF is uitgerust met volledige zelfbescherming en houdt het in gevaarlijke omstandigheden in ieder geval beter uit dan de reguliere TS-NBB.

In onze regio stonden er twee specifieke natuurbrandbestrijdingsvoertuigen: de 610 Bilthoven (6000 liter tank en geen redgereedschap e.d.) en de 717 Zeist (unimog). De 610 is inmiddels buiten dienst, maar beide voertuigen hebben een enorm bereik in moeilijk begaanbaar terrein.

Als we het specialisme natuurbrand dan toch echt vorm aan het geven zijn: alle drie de 'expertregio's' (GM/VNOG/VRU) één of twee specialistische natuurbrandbestrijdingspelotons geven en je hebt bij complexe branden je slagkracht met ideale voertuigen. En natuurlijk zijn deze auto's ook buiten de natuurbrand in te zetten als waterwagens, aanjager of voor kleine buitenbrandjes.......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding