Is de brandweer in Nederland voldoende toegerust voor het bestrijden grootschalige natuurbranden?

Auteur Topic: Is de brandweer in Nederland voldoende toegerust voor het bestrijden grootschalige natuurbranden?  (gelezen 65719 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: GLZ link=msg=1260848 date=1398022390
Wat is de schade van zo'n bosbrand en wat zijn de kosten van al die spullen? Laat dat bos dan maar affikken. Laat Staatsbosbeheer maar nadenken over manieren om het bosbrandgevaar te beperken. Zorg bijvoorbeeld ook voor een goede afscherming van bewoonde gebieden zodat je een bosperceel kunt laten gaan en de bebouwing kunt behouden.
Sterker, een brand kan helemaal geen kwaad voor de natuur, verrijking van de natuur. Vroeger gebeurde dit ook en brandde hele bospercelen af. ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Dat zou heel erg vreemd zijn als de uitlaat de brand heeft veroorzaakt, aangezien die bij de Grote IVECO's rechts achter de manschappencabine omhoog gaan en niet naar beneden uitmonden.
Uitlaat loopt vanaf de motor onder het chassis naar achteren, en pas bij het einde van de manschappen cabine gaat hij omhoog. Nadeel van een voertuig wat alles moet kunnen, is net niet geschikt voor stadsbrandweer werk en niet voor terrein rijden en blussen. De nieuw Iveco en Renault met CFF opbouw zien er veel meer toegerust uit voor de taak bij natuurbrandbestrijding. Zou mij niet verbazen als alle TS-BT's die nu brand schade hebben opgelopen van het zelfde type cahssis/opbouw zijn. Ik weet dat er bij de laatse levering 4x4 Volvo's  ook problemen waren zijn met hete motoronderdelen onder het chassis. Kijk naar de banden, allemaal een compromis type, geschikt voor verhardde weg, en ook een beetje voor het terrein. En dubbel lucht achter, ipv enkel lucht. Geen portaal assen (zoals o.a. Unimog) één flinke kuil en je cardan ligt vast op de bodem en dan kan je geen kant meer op.
Evaluatie Stabrechste heide stond al vermeld dat de 4x4 gecombineeerde TS'n geen goede tererin eigenschappen hadden.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: tower-ladder link=msg=1260998 date=1398072856
Uitlaat loopt vanaf de motor onder het chassis naar achteren, en pas bij het einde van de manschappen cabine gaat hij omhoog. Nadeel van een voertuig wat alles moet kunnen, is net niet geschikt voor stadsbrandweer werk en niet voor terrein rijden en blussen. De nieuw Iveco en Renault met CFF opbouw zien er veel meer toegerust uit voor de taak bij natuurbrandbestrijding. Zou mij niet verbazen als alle TS-BT's die nu brand schade hebben opgelopen van het zelfde type cahssis/opbouw zijn. Ik weet dat er bij de laatse levering 4x4 Volvo's  ook problemen waren zijn met hete motoronderdelen onder het chassis. Kijk naar de banden, allemaal een compromis type, geschikt voor verhardde weg, en ook een beetje voor het terrein. En dubbel lucht achter, ipv enkel lucht. Geen portaal assen (zoals o.a. Unimog) één flinke kuil en je cardan ligt vast op de bodem en dan kan je geen kant meer op.
Evaluatie Stabrechste heide stond al vermeld dat de 4x4 gecombineeerde TS'n geen goede tererin eigenschappen hadden.
Eigenlijk zou je dus TSen moeten hebben waarvan de onderzijde dicht gemaakt is met beplating. Die A hete onderdelen gescheiden houden van brandbare grassen en derg, en B ervoor zorgen dat een voertuig makkelijker over pollen en dergelijke kan rijden.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Nee je moet zorgen vor zo'n groot mogelijke bodem vrijheid. Dus enkele banden, grof profiel, automatische banden aflaat, oftewel helemaal gebouwd om in zwaar terrein te rijden. Die nieuwe Reanult van Ommen? is een goed voorbeeld. Kijk maar naar de oude vier tonners van DAF 4x4 van Defensie.
Ik denk dat onze Franse en zelfs Belgische collega's medelijde met ons hebben. Een brandje van enkele honderden hectares heide en we verliezen bijna 5 TS-n en zonder hulp van tractoren was bijna geen enkele brandweerwagen meer weg gekomen. Ik heb al gezocht naar video's van onze 4x4 OVD voertuigen die de heide in rijden. Dat zou helemaal toppie zijn >:D
Zoek de verschillen:

Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Martin63

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Ik weet dat het niet te doen is, of onlogisch zou klinken, maar je zou in elke regio een aantal unimogs of soortgelijke voertuigen moeten neerzetten die alleen maar geschikt zouden zijn om natuurbranden te blussen.
met een tank van pakweg 5000 liter water en een blusinrichting om rijdend te kunnen spuiten. niet meer dan 5000 liter anders wordt het allemaal te zwaar.
Het zal wel nooit gebeuren wegens het feit dat er teveel bezuinigd moet worden op de brandweer, en waar je anders 2 voertuigen in een kazerne zou hebben en er met de huidige voertuigen er maar 1tje in een kazerne hebt staan, tel uit je winst.
Maar toch is het vreemd, dat waar een heleboel duitse, franse en belgische korpsen wel een bosbrandweerwagen tot hun beschikking hebben, lees een echte 4x4 terreinbluswagen, doen we het in ons land wel zonder.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
http://www.youtube.com/watch?v=z74K0NXtRI0
http://www.youtube.com/watch?v=-x5aBR45L9Y
Dit zijn terrein vaardige blusvoertuigen, speciaal ontwikkeld om dat te doen waar ze gisteren hun nut hadden kunnen bewijzen.
En niet  4x4 of 6x6 huis tuin en keuken TS'n die wij er naar toe sturen. Maar misschien de belangrijkste schakel; Mens en machine.
Een bedrijf/ woning etc laten we gecontroleerd uit/af branden(defensief buiten heten dat) . Maar bij een heide brand moeten we ineens het terrein in om een "buitenbrand' te gaan blussen. ::) Er was toch geen gevaar voor mensen, of gebouwen, en wat is nu de schade, die overigens zichzelf weer herstelt, muv de verbrande voertuigen?
Je had ook gewoon op de paden kunnen blijven en wachten tot het de brand uit zich zelf dooft of daar een stoplijn maken.
Dat wordt weer een hele discussie  098uo
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: tower-ladder link=msg=1261005 date=1398074317
Nee je moet zorgen vor zo'n groot mogelijke bodem vrijheid. Dus enkele banden, grof profiel, automatische banden aflaat, oftewel helemaal gebouwd om in zwaar terrein te rijden. Die nieuwe Reanult van Ommen? is een goed voorbeeld. Kijk maar naar de oude vier tonners van DAF 4x4 van Defensie.
Ik denk dat onze Franse en zelfs Belgische collega's medelijde met ons hebben. . Ik heb al gezocht naar video's van onze 4x4 OVD voertuigen die de heide in rijden. Dat zou helemaal toppie zijn >:DEen brandje van enkele honderden hectares heide en we verliezen bijna 5 TS-n en zonder hulp van tractoren was bijna geen enkele brandweerwagen meer weg gekomen
Zoek de verschillen:



Naast brandweerervaringen in het buitenland kun je ook van aanliggende activiteiten een hoop leren.

Zandtransport vaak over moeilijk begaanbare gebieden maakt tegenwoordig een enorme ontwikkeling door. Tegenwoordig zijn 6 en 8 assers schering en inslag. De doorlooptijd bij kiepwagens is betrekkelijk kort (ca 1 jaar als ik het bij onze buurman zo even inschat en hij heeft er rond de dertig rijden), dus men is in staat om de nieuwste ontwikkelingen toe te passen. Een praatje met chauffeurs levert een heleboel praktische en dus bruikbare informatie.

Een brandje van enkele honderden hectares heide en we verliezen bijna 5 TS-n en zonder hulp van tractoren was bijna geen enkele brandweerwagen meer weg gekomen Inderdaad zeg dat wel !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Ik zou gewoon helemaal niet met zo'n 'stads' TS het open veld in gaan. Onverharde wegen en niet verder. Dan kom je aaleen wel heel veel materiel te kort denk ik...


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Toevallig enige dagen geleden in een ander topic ook al een dergelijke discussie gehad, toen nog niet wetende dat wel erg snel benadrukt werd dat de huidige combi-voertuigen soms (te) snel vastzitten...

Citaat van: Danny722 link=msg=1256973 date=1396952924
Sterker nog, dit voertuig is gebaseerd op de (o.a.) Franse voertuigen. Het is een zogenaamde "camion citerne feux de forêts" (CCF), die in Frankrijk en België specifiek als natuurbrandbestrijdingsvoertuig ingezet worden.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Camion_citerne_feux_de_for%C3%AAts

Ik heb het een tijdje geleden al aangegeven: er gaat naar mijn idee echt nog een omslag aankomen in het type natuurbrandbestrijdingsvoertuigen in Nederland en dit is het voorzichtige begin. Bij écht complexe en grote branden (o.a. Schoorl, Strabrecht) is wel gebleken dat specifieke natuurbrandbestrijdingsvoertuigen nodig zijn. Niet alleen omdat de zwaardere en grotere "combi-TS'en" (met veel 'onnodig' gewicht zoals HV-gereedschap en veel slangen) lang niet overal kunnen komen, maar ook omdat er een paar keer sprake is geweest van een bijna-ongeval waarin brandweervoertuigen bijna werden ingesloten door het vuur. Zo'n CCF is uitgerust met volledige zelfbescherming en houdt het in gevaarlijke omstandigheden in ieder geval beter uit dan de reguliere TS-NBB.

In onze regio stonden er twee specifieke natuurbrandbestrijdingsvoertuigen: de 610 Bilthoven (6000 liter tank en geen redgereedschap e.d.) en de 717 Zeist (unimog). De 610 is inmiddels buiten dienst, maar beide voertuigen hebben een enorm bereik in moeilijk begaanbaar terrein.

Als we het specialisme natuurbrand dan toch echt vorm aan het geven zijn: alle drie de 'expertregio's' (GM/VNOG/VRU) één of twee specialistische natuurbrandbestrijdingspelotons geven en je hebt bij complexe branden je slagkracht met ideale voertuigen. En natuurlijk zijn deze auto's ook buiten de natuurbrand in te zetten als waterwagens, aanjager of voor kleine buitenbrandjes.......

Bij deze brand is duidelijk dat zelfs de nieuwste en modernste TS-NBB vast komen te zitten in het terrein. Dat is een combinatie van specifiek materieel en terreinkennis, die natuurlijk bij de meeste posten ontbreekt. In de VRU staan op de natuurbrandkaarten onberijdbare delen aangegeven, zoals moerasachtig terrein. Ik neem aan dat dit in de VNOG/VGGM ook zo geregeld is?
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding