In hoeverre worden brandweerchauffeurs getraint in het terreinrijden, en het eventueel rijden buiten de paden? Ik zie hier veel mooie gedachtegangen over types voertuigen, maar als de man aan het stuur niet goed geschoold is heb je eigenlijk nog niets.
Hier heb je het grootste probleem betreffende brandweerchauffeurs aangestipt.
De training in VGGM bestaat uit een paar dagdelen per jaar op het Stroese zand of vergelijkbaar terrein rijden en één of een paar keer per jaar een brandinzet thats it.
Dan kun je niet verwachten dat mensen werkelijk ervaring op doen.
Je ziet ook bij korpsen, zoals Harskamp, waar mensen op het voertuig rijden die regelmatig op zandauto's rijden of bijvoorbeeld bij defensie op natuurbrandbestrijdingsvoertuigen rijden veel beter in staat zijn om het terrein te "lezen" of het begaanbaar is of niet.
En zich daardoor niet in de nesten werken.
Aan allen die roepen dat de voertuigen op de Veluwe niet geschikt zijn waarom heeft het dan 38 jaar geduurd dat er een voertuig Total loss is gegaan door natuurbrand terwijl er jaarlijks diverse grote branden zijn in moeilijk terrein.
En was een Franse CCF zoveel nuttiger geweest, ik denk het niet aangezien een CCF dezelfde beperking heeft als 70% van de TST die in Nederland voor natuurbrandbestrijdingsvoertuig moeten doorgaan hebben.
Een CCF kan niet al rijdend blussend ingezet worden, en het grootste probleem bij deze brand was dat het vuur hard over het terrein liep
In Frankrijk vallen deze voertuigen geen brand aan maar word dit door blusvoertuigen gedaan, maar zijn ze er in principe om het werk van blusvliegtuigen af te maken.