Maar toch is het wel een interessante opmerking van PaulW. Ik vroeg me ook al af, wat op "Natuurbrandgevaar" te zien is is geen "droogteindex", maar zoals de naam het al gezegd, het risico op natuurbranden. De brand in/bij Breda een paar dagen geleden was ook opvallend groot en de sterke wind van gisteren heeft het risico ook significant verhoogd. Prompt zag je gisteren hier en daar wat fasewisselingen, wellicht ingegeven door de grote brand op de Veluwe. Als er plotseling een flinke wind opsteekt (het regende niet voor niets meldingen van stormschade gisteren, van tijd tot tijd waaide ik zelf ook bijna van het balkon af) dan zou de gevarenindex mee moeten gaan. Er is immers een acute verhoging van het risico. De vraag is echter hoe flexibel zo'n systeem is en hoe snel dat op- en af kan schalen. Gisteren had men mijns inziens direct met een peloton (code rood?) uit moeten rukken. In hoeverre dat dan weer de brand had kunnen beperken is weer een andere discussie, dat is koffiedik kijken
Het is inderdaad een systeem dat bij lange na niet waterdicht is, helemaal mee eens!
Maar toch is het wel een interessante opmerking van PaulW. Ik vroeg me ook al af, wat op "Natuurbrandgevaar" te zien is is geen "droogteindex", maar zoals de naam het al gezegd, het risico op natuurbranden.
Het is vrijwel altijd wél de droogte-index, af en toe een niveau naar boven of beneden 'overruled'. Geloof het of niet, maar momenteel ligt de gemiddelde DI in het midden van het land ook net onder of rond de 45, de ondergrens voor code geel. Aan de DI zit een kleurcode gekoppeld (<45 is groen, 45<>55 is geel, 55<>75 oranje en >75 is rood) en dat is wat je ziet op natuurbrandgevaar.
Als er plotseling een flinke wind opsteekt (het regende niet voor niets meldingen van stormschade gisteren, van tijd tot tijd waaide ik zelf ook bijna van het balkon af) dan zou de gevarenindex mee moeten gaan. Er is immers een acute verhoging van het risico. De vraag is echter hoe flexibel zo'n systeem is en hoe snel dat op- en af kan schalen. Gisteren had men mijns inziens direct met een peloton (code rood?) uit moeten rukken.
Dat is een beetje het mankement van het systeem, want de toplaag is verschrikkelijk droog, terwijl de grond op zich nog aardig wat vocht bevat (veel regen in winter gehad + nauwelijks vorst). Dat er een forse wind staat is slechts één van de factoren, maar zeker gisteren de meest bepalende. Er zou dus wellicht een zwaardere waardering aan de windsnelheid gegeven moeten worden, bijvoorbeeld alleen gebaseerd op de hoeveelheid dagen zonder neerslag (dan kan je een beetje de droogte van de toplaag inschatten)
Sowieso gebeurt het nauwelijks dat aan de hand van actuele omstandigheden de DI verhoogd of verlaagd wordt. Dat proces zou ook vrij chaotisch worden, want dan was gisteren wellicht code oranje van kracht geweest en vandaag weer groen.....met alle zaken die geregeld moeten worden vanaf code oranje vergt dat dan wel heel veel inzet en tijd.
Maar goed, misschien wel noodzakelijk!