Is de brandweer in Nederland voldoende toegerust voor het bestrijden grootschalige natuurbranden?

Auteur Topic: Is de brandweer in Nederland voldoende toegerust voor het bestrijden grootschalige natuurbranden?  (gelezen 65707 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Hunter link=msg=1261219 date=1398101930
Jawel, de DI is de basis. Maar zoals op de site van Ekopower te lezen is wordt deze aangevuld met meteogegevens. Ik kan me voorstellen dat de temperatuur (5 graden of 30?) ook een rol speelt en zoals gisteren duidelijk gebleken is, ook de wind. Dus simpel gezegd, natuurbrandgevaar = DI + meteogegevens. Misschien moet die laatste een grotere rol gaan spelen?

http://www.ekopower.nl/brandgevaar-index-monitoring-bosbrand-natuur-heide-nature-wood-fire-index.htm

De DI wordt al bepaald op basis van de meteogegevens. Als er veel wind staat zal de DI dus ook hoger worden, maar doordat er meer parameters gebruikt worden heeft dat geen enorm effect. De DI is dus niet 'iets', maar een combinatie van belangrijke parameters. Aan de hand van de DI én natuurlijk weersverwachtingen kán (!) een regio besluiten een andere kleurcodering in te stellen, maar zoals ik al aangaf gebeurt dat zelden.

Natuurbrandgevaar is daarom misschien niet helemaal het juiste woord: gevaar voor een natuurbrand is er vrijwel altijd. Recentelijk zag ik ook een tweet van een veiligheidsregio:
Brandweer MWB ‏@BrandweerMWB ·21 mrt.
#natuurbrandenmeter naar fase groen klein risico. Meer info http://brandweermwb.nl/Brandveiligheid/Veilig-op-pad/Natuurbrandenmeter.aspx …]

Het gaat feitelijk om de brandbaarheid van de natuur. Als het nat is zal een sigarettenpeuk geen brand veroorzaken, maar een brandende jerrycan benzine nog steeds wel. Bij DI >90 is de heide net zo brandbaar als benzine. Je zou het dus beter de 'ontstekingsmeter' ofzo kunnen noemen...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


jtig

  • B,Bi,BMTD, instr.,OLHLO, wvd,gaspakdrager
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Citaat van: tower-ladder link=msg=1261005 date=1398074317
Nee je moet zorgen vor zo'n groot mogelijke bodem vrijheid. Dus enkele banden, grof profiel, automatische banden aflaat, oftewel helemaal gebouwd om in zwaar terrein te rijden. Die nieuwe Reanult van Ommen? is een goed voorbeeld. Kijk maar naar de oude vier tonners van DAF 4x4 van Defensie.
Ik denk dat onze Franse en zelfs Belgische collega's medelijde met ons hebben. Een brandje van enkele honderden hectares heide en we verliezen bijna 5 TS-n en zonder hulp van tractoren was bijna geen enkele brandweerwagen meer weg gekomen. Ik heb al gezocht naar video's van onze 4x4 OVD voertuigen die de heide in rijden. Dat zou helemaal toppie zijn >:D
Zoek de verschillen:


http://www.dutchrescuevehicles.com/sites/default/files/imagecache/voertuig_groot/SDC13499.JPG


jtig

  • B,Bi,BMTD, instr.,OLHLO, wvd,gaspakdrager
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Citaat van: jtig link=msg=1261264 date=1398107416
http://www.dutchrescuevehicles.com/sites/default/files/imagecache/voertuig_groot/SDC13499.JPG
http://www.dutchrescuevehicles.com/sites/default/files/imagecache/voertuig_groot/SDC13500.JPG
•Type voertuig: MAN TGM type 18.340 4x4 BB(F)
•Soort voertuig: Combi: watertransportwagen & bosbrandbestrijdingsvoertuig.
•Tankinhoudinhoud: 4500 liter
•Pomp: Ritz waterpomp ES 50-250.2
•Opbouw :DRV-Kunststof opbouw
•Eigenaar: VR Midden- en West Brabant
voorzien van bumpernozzles en bandensproeiers
hydraulische lier achterop
volledig vanuit de cabine bedienbaar
seperate pompmotor
vulsnelheid 2000l/min
voorzien van bumpermonitor en 1x 30 slanghaspel


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Kijk we zijn toch geen roepende in de woestijn. Ideale combinatie, watertankwagen als aanvulling op ontbrekende brandkranen bij huis tuin en keuken klusjes, en zo te zien ontworpen om in zwaar terrein te rijden. Heel wat beter als die 6x6 TS NBB´s.
Jammer van die zij kant beplating, die kan lelijk in de weg zitten bij zwaar terrein, en hoeveel fietsers kom je daar nu tegen, of het moet een moutainbiker zijn. ;D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


jtig

  • B,Bi,BMTD, instr.,OLHLO, wvd,gaspakdrager
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Citaat van: tower-ladder link=msg=1261468 date=1398161455
Kijk we zijn toch geen roepende in de woestijn. Ideale combinatie, watertankwagen als aanvulling op ontbrekende brandkranen bij huis tuin en keuken klusjes, en zo te zien ontworpen om in zwaar terrein te rijden. Heel wat beter als die 6x6 TS NBB´s.
Jammer van die zij kant beplating, die kan lelijk in de weg zitten bij zwaar terrein, en hoeveel fietsers kom je daar nu tegen, of het moet een moutainbiker zijn. ;D
zijkantbeplating is een wettelijke eis om met dit voertuig op de openbare weg te mogen rijden. bij inzet in zwaar terrien bestaat inderdaad de mogelijkheid dat het krom gereden wordt


PaulW

  • Defensie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Nee idd geen roepende in de woestijn. Dit soort overwegingen staan ook al in het bronnenboek vermeld met daarbij wat voor en nadelen. Zoals eerder al aangegeven: Kleine TS of SIV bij normale inzet gevolgd door zo'n speciaal blusvoertuig, wat dan voorziet in voldoende mensen en bluswater te plaatse. Kosten zijn dan wel hoger en het zal nog wel wat meer aanpassingen vragen. Daarnaast igv natuurbrand een beter voertuig. Blijft wel staan dat ook die voertuigen hier waarschijnlijk vast hadden gestaan.
Het is een kwestie van afwegen en kiezen wat het beste uitkomt. Ideaal wordt het nooit.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,387
Soms kun je met een voertuig niks beginnen en zul je gewoon lopend met je uitrusting het terrein in moeten ( "ouderwets" handwerk is soms gewoon een betere (en enige) optie voor het beste resultaat...).


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Citaat van: Hunter link=msg=1261204 date=1398100765
Maar toch is het wel een interessante opmerking van PaulW. Ik vroeg me ook al af, wat op "Natuurbrandgevaar" te zien is is geen "droogteindex", maar zoals de naam het al gezegd, het risico op natuurbranden. De brand in/bij Breda een paar dagen geleden was ook opvallend groot en de sterke wind van gisteren heeft het risico ook significant verhoogd. Prompt zag je gisteren hier en daar wat fasewisselingen, wellicht ingegeven door de grote brand op de Veluwe. Als er plotseling een flinke wind opsteekt (het regende niet voor niets meldingen van stormschade gisteren, van tijd tot tijd waaide ik zelf ook bijna van het balkon af) dan zou de gevarenindex mee moeten gaan. Er is immers een acute verhoging van het risico. De vraag is echter hoe flexibel zo'n systeem is en hoe snel dat op- en af kan schalen. Gisteren had men mijns inziens direct met een peloton (code rood?) uit moeten rukken. In hoeverre dat dan weer de brand had kunnen beperken is weer een andere discussie, dat is koffiedik kijken :)
het zuiden van het land volgt de codering van de Kalmthoutse heide, voor zover ik weet. In Gelderland en Limburg wordt dit gedaan op basis van eigen metingen. Deze worden verwerkt met een aangepast model van het Amerikaanse NFDRS. Nadeel van dit systeem, en andere risicosystemen als het Canadese FWI en het Nieuw Zeelandse  HFI is dat ze aan het begin van het seizoen worden 'opgestart'. Door de werking van deze systemen geven ze vroeg in het seizoen een te lage inschatting van het gevaar, ondanks dat het vaak heel droog kan zijn in maart en april. In index die hoort bij rood of oranje is in april vanwege het model onmogelijk. Als je teveel leunt op het model is een reële gevaarsinschatting dus lastig. Sterke wind is trouwens wel een factor die de indexen in de diverse systemen flink opjaagt.
De laatste jaren is de trend duidelijk. Vroeg in het seizoen zijn er veel grote branden terwijl de index groen is. In de zomer wordt oranje veel sneller bereikt maar is het aantal incidenten minder.
In mijn ogen zou er meer gereageerd moeten worden op de werkelijke waarnemingen en minder op de index als resultaat van mathematische modellen. De modellen functioneren seq onvoldoende om leidend te kunnen zijn in mijn ogen.
Duidelijk was afgelopen weekend dat de ontwikkeling van deze brand op deze manier goeddeels het gevolg is geweest van de sterk aantrekkende wind aan het einde van de ochtend in combinatie met het feit dat een deel van de brand zich in voor voertuigen ontoegankelijk gebied bevond. Niet speciaal door de droogte.


PaulW

  • Defensie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Wat komt er allemaal bij kijken als je flexibeler om gaat met de Index en is het zo lastig om te doen? De ene dag bijvoorbeeld ivm de wind naar oranje en de dag erna weer naar groen. Hierdoor kan de regio zich beter aanpassen aan de dan geldende omstandigheden met extra inzet wanneer nodig. Nu lijkt het dat het niet uitmaakt of de windkracht 1 of 6 is. Code groen blijft groen met als eerste inzet 1 TS. In de alarmering van 20 april staat imers ook gewoon code groen, maar worden echter wel 2 x TS gealarmeerd.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: tower-ladder link=msg=1261468 date=1398161455
Kijk we zijn toch geen roepende in de woestijn. Ideale combinatie, watertankwagen als aanvulling op ontbrekende brandkranen bij huis tuin en keuken klusjes, en zo te zien ontworpen om in zwaar terrein te rijden. Heel wat beter als die 6x6 TS NBB´s.
Jammer van die zij kant beplating, die kan lelijk in de weg zitten bij zwaar terrein, en hoeveel fietsers kom je daar nu tegen, of het moet een moutainbiker zijn. ;D

Die 6x6 TST-NB voertuigen zijn al diverse malen heel geschikt gebleken, het is niet voor niets dat VGGM bij vervanging van de vorige 6x6 voertuigen weer voor 6x6  heeft gekozen maar met meer water aan boord, want als eerste aanval gaat niets boven die 6x6 TST-NB aangezien ze veel slagkracht met zich mee brengen.
De brand bij radio Kootwijk kon zich ontwikkelen tot de grote brand die het werd,omdat het eerste blusvoertuig, De CCF op basis van UNIMOG van Hoog Soeren door de (te) kleine watertank te vroeg moest gaan water halen nog voordat het 2e blusvoertuig aanwezig was.

De CCF van Twello heeft een zelfde soort schade als de TST-NB van Ede centrum doordat er een waarschijnlijk een chauffeur en bemensing op zaten die het terrein onvoldoende konden lezen, want de machine bepaalt 10 % van het resultaat, de man die hem  bestuurt 90 %
Ook heeft een 6x6 in handen van een chauffeur met vaardigheden zoveel meer terreinvaardigheid als een 4x4 met dezelfde of zelfs een iets lagere aslast.
Er zijn ook 3 6x6 TST-NB van VGGM die niet of nauwelijks vast hebben gezeten tijdens deze inzet dus is het voertuig wel degeleijk zeer greschikt, misschien wel geschikter als die door jullie zo bejubelde Franse CCF die niet eens rijdend kan blussen, en die bij deze brand de brand niet eens had kunnen bijbenen door de grot wind snelheid en windvariatie