Zeer grote brand (bedrijfspand Kayim/De Stille Kracht) Uiterwaardenstraat - Elburg 23-04-2014

Auteur Topic: Zeer grote brand (bedrijfspand Kayim/De Stille Kracht) Uiterwaardenstraat - Elburg 23-04-2014  (gelezen 11021 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: jeroen21 link=msg=1261864 date=1398273934
denk ook als je als vrijwilliger de melding krijg van een woningbrand en je ziet aan de horizon een grote zwarte rookwolk verschijnen ga je niet alleen met het voertuig rijden wat in de melding staat. Dan rij je gelijk met het materieel wat je in de kazerne hebt staan.
Ik hoop dat je deze opmerking niet serieus meent?  :-X


jeroen21

  • manschap brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 477
jawel. ga jij bij een woningbrand alleen rijden met de aangegeven eenheden in de melding,terwijl je al een grote rookpluim ziet??


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: jeroen21 link=msg=1261866 date=1398274193
jawel. ga jij bij een woningbrand alleen rijden met de aangegeven eenheden in de melding,terwijl je al een grote rookpluim ziet??

Ja, en eventueel schaal ik op bij de meldkamer.

Stel dat een niet gealarmeerde eenheid wel prio 1 gaat rijden en onderweg een aanrijding krijgt. Wat zou er dan gebeuren, denk je?


jeroen21

  • manschap brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 477
Ja dan zijn de peren gaar. Maar denk dat je als je inderdaad uitrukt met het voertuig dat niet geallameerd is, gelijk aan de meldkamer doorgeef, dat je vanaf de kazerne de rook al ziet.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: jeroen21 link=msg=1261872 date=1398275378
Ja dan zijn de peren gaar. Maar denk dat je als je inderdaad uitrukt met het voertuig dat niet geallameerd is, gelijk aan de meldkamer doorgeef, dat je vanaf de kazerne de rook al ziet.

Volgens mij bepaalt de meldkamer wie/wat er gaat rijden, daarnaast, als je *echt* bij de brandweer zou zitten dan zou je ook heel goed moeten weten dat een "dikke" rookwolk niet per definitie betekent dat de brand groot hoeft te zijn? Ik kan me nog een Zoetermeerse OvD herinneren die zich hier ook in vergiste. Brand gemeld bij een autobedrijf, dikke zwarte rookwolken. Al (aan)rijdend werd er flink opgeschaald terwijl het uiteindelijk een buitenbrand bleek te zijn, autobanden en dergelijken. Nou, die roken wel, maar dan heb je doorgaans geen GWT nodig ;)
Te laat opschalen is ook niet goed, maar opschalen zonder te weten wat er daadwerkelijk brandt is ook weer zoiets...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: jeroen21 link=msg=1261866 date=1398274193
jawel. ga jij bij een woningbrand alleen rijden met de aangegeven eenheden in de melding,terwijl je al een grote rookpluim ziet??
In eerste instantie ruk je gewoon uit zoals het inzetvoorstel aangeeft. Heeft de eerst uitrukkende bevelvoerder een raar onderbuik gevoel kan hij altijd opschalen naar middelbrand. We hebben hier al meegemaakt dat bij een brand een dikke rookpluim te zien was dat we haast deden denken of er een olietanker in lichterlaaie stond, maar bleek een auto te zijn waar veel kunsstof aan zat. En dus gewoon met 1 TS te behappen was. Dus als er 1 slechte raadgever is, is een rookpluim dat. Heeft een bevelvoerder een raar voorgevoel kan hij opschalen, anders is het zaak eerst maar eens te gaan kijken wat er aan het snotje is.
Ik denk dat het verleden meer dan teveel heeft bewezen dat we niet zomaar op eigen voorgevoel moeten gaan uitrukken.


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
daar sluit ik me helemaal bij aan  O0