Webcare en WhatsApp politie voor beter contact met burger

Auteur Topic: Webcare en WhatsApp politie voor beter contact met burger  (gelezen 2331 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 9 december 2016, 12:07:50
Webcare en WhatsApp politie voor beter contact met burger

Laatste update: 08-12-2016 | 12:25
Woordvoering: Zeeland-West-Brabant

Oosterhout - De politie gebruikt meer en meer (Social Media) kanalen om beter en vaker met burgers in contact te komen. Vandaag zijn de resultaten bekend van de pilot WhatsApp die in de eenheid Zeeland-West-Brabant draait.

Naast Facebook, Twitter, Instagram is dus ook WhatsApp een manier van de politie om met burgers in contact te zijn. Vanaf 18 maart is het in de politie eenheid Zeeland-West-Brabant mogelijk om via WhatsApp vragen te stellen of meldingen te doen. De pilot is een succes te noemen, 3.250 burgers namen contact op via WhatsApp  en voerden 5.100 gevoerde gesprekken met gemiddeld 4 berichtjes per gesprek. Via Twitter voert de politie daarnaast nog eens 35 gesprekken per maand tegenover 43.000 telefoongesprekken op het nummer 0900-8844.

Burgers zijn positief
Burgers zijn positief over de nieuwe manier van meldingen doen. Zij stellen vragen en doen meldingen. Vooral meldingen over verkeerszaken en overlastmeldingen vinden hun weg via WhatsApp. Het kanaal heeft voordelen, zo kunnen er foto’s, locaties en filmpjes worden meegestuurd.. De politie kan niet worden opgenomen in groepen  Daarom is het persoonlijk  door het 1 op 1 contact. Burgers blijken daardoor bereid meer privacygevoelige informatie te delen. Op het moment dat het echt gevoelige informatie betreft, belt de politie de melder op. Nederlanders zijn meer en meer gewend aan WhatsApp, het voorziet in een behoefte om ook via dit kanaal de politie te bereiken voor ‘geen spoed, wel politie’ meldingen.

Hoe werkt het?
De burger in Zeeland-West-Brabant stuurt via telefoonnummer 06 - 12 20 70 06 een WhatsApp bericht met zijn vraag of melding. Dat kan zijn over overlast, afspraken, informatie over een misdrijf waarvan men getuige was, zorgmeldingen etc. De politiemedewerker neemt contact op met melder. In principe eerst via WhatsApp, maar terugbellen of eventueel mailen is ook een optie. De melding wordt zoals gewoon opgenomen in de politiesystemen. De berichten worden uitgelezen van 07.00 uur tot 22.00 uur, 7 dagen in de week. Het is dus niet bedoeld voor 112 spoedmeldingen. Het is ook niet hetzelfde als Buurtpreventie WhatsApp,  waar deelnemers onderling communiceren.

Uitrol in Nederland
De politie kijkt op dit moment hoe WhatsApp in andere eenheden in Nederland kan worden ingezet. Dat zal zeker niet in één klap in al die gebieden gebeuren, maar gefaseerd.  Bij het Regionale Service Centrum in Zeeland-West-Brabant komen af en toe ook meldingen via WhatsApp van buiten haar werkgebied. Die worden uiteraard direct doorgezet naar de betreffende politie eenheid.

Toekomst
De politie blijft veranderende behoeftes en mogelijkheden van communicatie met de burger onderzoeken. Dat doen we op kleinere schaal door verschillende kanalen in pilots te verkennen. De succesvolle pilots worden dan eventueel landelijke geïmplementeerd. Daarbij is de –bekroonde-Website www.politie.nl het eerste fundament om op door te bouwen. Contact tussen de politie en burgers verloopt nu al steeds meer via smartphones. We willen laagdrempelig bereikbaar zijn, ook met tekst en beeld. De politie werkt namelijk samen met de burger voor betere en meer veiligheid.


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 9 december 2016, 12:08:26
Whatsappen met de politie om melding te doen

! No longer available
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 8 dec. 2016
Citaat
Whatsappen met de politie. Het begon dit voorjaar als proef in West-Brabant, maar blijkt zo succesvol dat het nu wordt ingevoerd in de rest van Nederland. Want de politie wil met zijn tijd mee gaan.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 9 december 2016, 12:13:15
Contact met de politie? Stuur een appje!

GISTEREN, 16:04 BINNENLAND, TECH

De politie wil bij alle eenheden in Nederland gaan werken met WhatsApp om sneller en vaker contact te krijgen met burgers. Die kunnen via de berichtendienst bijvoorbeeld overlast, een inbraak of een verkeerskwestie melden, een vraag stellen of een getuigenverslag geven.

Met WhatsApp is proefgedraaid bij de eenheid Zeeland-West-Brabant en dat is buitengewoon goed bevallen, zei plaatsvervangend politiechef Jaco van Hoorn op NPO Radio 1. "Het was ook eigenlijk een logische aanvulling op andere sociale media die we gebruiken, zoals Facebook en Twitter."

Spoedmeldingen
Van Hoorn benadrukt dat WhatsApp niet bedoeld is voor spoedmeldingen. "Die zijn er tijdens de proef gelukkig ook niet veel geweest. Ons advies: bel 112. In noodsituaties telt immers elke seconde en dan is rechtstreeks bellen met 112 het handigst."

Het aantal onzinmeldingen via WhatsApp viel ook erg mee, zegt Van Hoorn. "In het begin kwamen er een paar, maar dat hield al snel op. Daarna hebben we zulke goede ervaringen opgedaan, dat alle andere politie-eenheden één voor één vermoedelijk ook zullen aansluiten."

lees verder: http://nos.nl/artikel/2147234-contact-met-de-politie-stuur-een-appje.html
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum

RTV Oost
Gepubliceerd op 30 apr. 2018

Citaat
Na het succesvolle voorbeeld van agenten in Twente heeft ook het politiedistrict IJsselland een eigen webcareteam. Dat betekent dat iedereen vanaf vandaag via Facebook en Twitter tips, meldingen en vragen kan achterlaten.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=290571
Samen sterk in de hulpverlening!