Middelbrand (woning) Postweg - Lewedorp 26-04-2014

Auteur Topic: Middelbrand (woning) Postweg - Lewedorp 26-04-2014  (gelezen 7687 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 26 april 2014, 14:08:10
Citaat van: André Welten link=msg=1262506 date=1398510763
Misschien wat extra "handjes"?

Ja kan, maar ook dat is moeilijk vanaf de foto's en film  ;)

@Peter bedankt voor de tweet.

Citaat van: Thor link=msg=1262509 date=1398511771
Inderdaad van foto's moeilijk in te schatten zeker als je dit leest :
#brand #Lewedorp Opschaling middelbrand vanwege vlammen uit dak van leegstaande woning en behoorlijke rookontwikkeling. #blijfuitderook

Die kwalificatie volgt toch tegenwoordig uit of er meer dan een autospuit qua materieel en/of personeel daadwerkelijk wordt ingezet.

Wat was er in de brand gestoken ?

Tja zou dus kunnen, maar ik zou daar mijn kwalificatie niet van af laten hangen. Als ik dat aanrijdend hoor dan zegt dat mij alleen dat er blijkbaar echt brand is, dus neem je daarvoor maatregelen in je eigen TS.
Pas als ik de tweede TS daadwerkelijk inzet maak ik middelbrand.

Goede vraag ook wat er heeft gebrand. Ik zou hierbij denken aan kluswerkzaamheden die niet goed zijn afgerond, maar ook dat is gissen natuurlijk. Kan natuurlijk ook zijn dat de nieuwe bewoners niet gewenst zijn  e050

Afijn een hoop blinde vlekken, maar wat mij betreft wel stof om over te discussiëren hier.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 26 april 2014, 14:27:26
Ik heb nu diverse malen de foto's bekeken, maar ik kan niet echt wijs eruit worden. Beide HD-stralen van de eerste TS zijn ingezet, dus beide ploegen sowieso in de woning. Tweede TS ingezet voor waterwinning en daarna hand en spandiensten?


guest12562

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 26 april 2014, 16:10:42
Mmm ww door pomp is dan voldoende wat versta je dan nog onder hand en span? Geen mensen binnen?
Mijn opmerkingen zijn niet negatief bedoelt maar gewoon voor beeldvorming. Ik vraag me af en toe gewoon af waarom men opschaald, zie nu ook een topic voorbij komen waar de oorzaak een pannetje op het vuur was, ook MB, ik vraag me dan ook af waarom? Ben gewoon nieuwsgierig aangelegd.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #33 Gepost op: 26 april 2014, 16:18:45
Citaat van: Breathe link=msg=1262555 date=1398521442
Mmm ww door pomp is dan voldoende wat versta je dan nog onder hand en span? Geen mensen binnen?
Mijn opmerkingen zijn niet negatief bedoelt maar gewoon voor beeldvorming. Ik vraag me af en toe gewoon af waarom men opschaald, zie nu ook een topic voorbij komen waar de oorzaak een pannetje op het vuur was, ook MB, ik vraag me dan ook af waarom? Ben gewoon nieuwsgierig aangelegd.
Nou, dat is het probleem nu juist. Voor wat betreft de brand zie ik ook geen directe reden voor middelbrand. Het is een leegstaand pand, en een brand binnen. Vlammen door het dak als we de tweet moeten geloven, ideale en makkelijke situatie dus. Rookontwikkeling, is ook geen reden voor opschaling. Of de rook moet met kracht uit het pand hebben geperst waardoor de indruk zou  kunnen zijn geweest dat er meer aan de hand zou kunnen zijn, en de bevelvoerder uit voorzorg heeft opgeschaald. Ik denk dat ik net zo nieuwschierig ben als jou. ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #34 Gepost op: 26 april 2014, 16:39:32
Citaat van: Peter71 link=msg=1262525 date=1398515246
Ik heb nu diverse malen de foto's bekeken, maar ik kan niet echt wijs eruit worden. Beide HD-stralen van de eerste TS zijn ingezet, dus beide ploegen sowieso in de woning. Tweede TS ingezet voor waterwinning en daarna hand en spandiensten?

Ook de tweede autospuit stond op een brandkraan en volgens de foto's liggen er ook twee HD stralen van die tweede autospuit naar de ingang van het gebouw, of ze werkelijk ingezet zijn is natuurlijk een andere vraag.
De eerste autospuit had voldoende druk op de aanvoer gelet op de slangen, dus de tweede is in eerste instantie niet voor de waterwinning ingezet, de tweede autospuit had trouwens minder druk op de aanvoerslangen.


guest12562

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 26 april 2014, 16:40:01
Idd, maar als ik dan weer naar het persen kijk op de foto's dan valt dat wel mee. Laten we hopen dat er een collega welke bij de brand betrokken is geweest reageert!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #36 Gepost op: 26 april 2014, 16:41:36
Citaat van: Breathe link=msg=1262560 date=1398523201
Idd, maar als ik dan weer naar het persen kijk op de foto's dan valt dat wel mee. Laten we hopen dat er een collega welke bij de brand betrokken is geweest reageert!

Welk persen bedoel je, de rook ?
Als je de rook bedoelt dan valt dat zeker mee.


Michael.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #37 Gepost op: 26 april 2014, 16:44:38
Als je naar de foto's van HVZeeland kijkt dan is het inderdaad kleine brand, maar ik heb een foto gevonden, vermoedelijk voor de opschaling naar middel-brand en toen was er (flinke) rookontwikkeling zichtbaar. HVZeeland gaan pas tp als er verder is opgeschaald, dus ze waren te laat

http://www.112zeeland.nl/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=9764&cntnt01origid=15&cntnt01returnid=51
http://www.hvsite.nl/home/141-260414-veel-rook-bij-woningbrand-postweg-lewedorp

PS: Er zijn opschalingen geweest naar middel-brand, wat bij aankomst van de eerste TS loos alarm bleek.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #38 Gepost op: 26 april 2014, 18:44:14
Citaat van: Michael. link=msg=1262562 date=1398523478
Als je naar de foto's van HVZeeland kijkt dan is het inderdaad kleine brand, maar ik heb een foto gevonden, vermoedelijk voor de opschaling naar middel-brand en toen was er (flinke) rookontwikkeling zichtbaar. HVZeeland gaan pas tp als er verder is opgeschaald, dus ze waren te laat

http://www.112zeeland.nl/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=9764&cntnt01origid=15&cntnt01returnid=51
http://www.hvsite.nl/home/141-260414-veel-rook-bij-woningbrand-postweg-lewedorp

PS: Er zijn opschalingen geweest naar middel-brand, wat bij aankomst van de eerste TS loos alarm bleek.
Thanks  ;)

http://www.112zeeland.nl/uploads/news/id9764/DSC_0601-BorderMaker.jpg

Tja, redelijk wat rook, maar niet echt spannend te noemen.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #39 Gepost op: 26 april 2014, 18:56:08
Wellicht een stevige binnen aanval door de aanvals- en waterploeg, en wilde de bevelvoerder daarvoor graag een spuit standby hebben (evt. backup, net als bij duikers)? Daardoor dan middelbrand?

Doorzoeken van meerdere ruimten in kort tijdsbestek, niet duidelijk of er nu wel / niet iemand zou zijn, daardoor middelbrand?

Kom op jongens, ik zie diverse ervaren brandweermensen  / ervaren forumlezers reageren, hoe kun je dit nu ter discussie stellen..
We weten allemaal dat het echt niet om de brand zelf hoeft te gaan bij opschalen, en weten ook dat er een hoop info aan vooraf gegaan kan zijn, wat wij niet weten.. Dan gaan we die opschaling toch niet in twijfel trekken omdat er weinig rook te zien is en het er allemaal niet zo spannend uitziet??