Middelbrand (woning) Veldmaarschalk Montgomerylaan - Eindhoven 26-04-2014

Auteur Topic: Middelbrand (woning) Veldmaarschalk Montgomerylaan - Eindhoven 26-04-2014  (gelezen 4066 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
p2kflex
18:34:02 26-04-14-ALPHA-PRIO 1 : BRAND WONING (Type woning: flat) (Onderdeel gebouw: hoogbouw/op hoogte) (Uitslaand: ja) (GRIP: 0) (NB BRAND: middel) VELDMAARSCHALK MONTGOMERYLAAN 653 th EIN :
MB1133888Politie Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (Persinfo)
p2kflex
18:28:11 26-04-14-ALPHA-PRIO 1 : BRAND WONING (Onderdeel gebouw: hoogbouw/op hoogte) (Type woning: flat) (Uitslaand: ja) (GRIP: 0) VELDMAARSCHALK MONTGOMERYLAAN 653 th EIN :
1104780BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (GRIP 0)
p2kflex
18:19:05 26-04-14GROUP-1PRIO 1 : BRAND WONING (Onderdeel gebouw: hoogbouw/op hoogte) (Type woning: flat) VELDMAARSCHALK MONTGOMERYLAAN EIN : 2351 2331 2332 OVD-B
1106973BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Centrum) (Kazernealarm)
1106998BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Centrum) (Lichtkrant)
1104799BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (Monitorcode)
1104761BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Noord)




112hilversum

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
waarom grip 0 is deze melding


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: 112hilversum link=msg=1262700 date=1398550043
waarom grip 0 is deze melding

Dat hanteert deze regio (als enige regio) als een soort tussenstap tussen "geen grip" en GRIP-1 :

GRIP 0
Bronbestrijding: incident met effecten in de directe omgeving van het incident. Er is behoefte aan onderlinge coördinatie.


guest12562

  • Gast
Dat is dan wel weer bijzonder, gelijk weer af gaan wijken van de landelijke afspraken.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Breathe link=msg=1262729 date=1398577294
Dat is dan wel weer bijzonder, gelijk weer af gaan wijken van de landelijke afspraken.

Bijzonder, afwijken, ja. Maar wat bedoel je met "gelijk weer"?


guest12562

  • Gast
GRIP landelijk ingesteld nog niet zo lang geleden en toch gelijk weer afwijken. Jammer, want eenduidigheid op dat vlak zou wat mij betreft een must zijn.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Breathe link=msg=1262782 date=1398593356
GRIP landelijk ingesteld nog niet zo lang geleden en toch gelijk weer afwijken. Jammer, want eenduidigheid op dat vlak zou wat mij betreft een must zijn.

Ik dacht dat GRIP al langer landelijk werd gebruikt? Daarnaast wordt GRIP-0 al langer gebruikt in deze regio. Maar wat zie je dan als probleem? Het is een regionaal extra niveau. Zodra er sprake is van een incident die regio-overschrijdend is dan hanteert men gewoon het landelijke model. Dus wat is er jammer aan en in hoeverre is het niet eenduidig? Buitenstaanders (buiten deze regio) hebben er niets mee te maken en dus ook geen hinder van. Lijkt mij :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Breathe link=msg=1262782 date=1398593356
GRIP landelijk ingesteld nog niet zo lang geleden en toch gelijk weer afwijken. Jammer, want eenduidigheid op dat vlak zou wat mij betreft een must zijn.
Tja, maar zo is de landelijke eenheid nog heel erg ver te zoeken. Met de SISjes VISjes enz enz.
En dan willen we naar 1 landelijke brandweer. Ik zie het voorlopig niet gebeuren.....


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Ik wist dat ik er ooit iets over had geschreven, gevonden :

Citaat van: Hunter link=msg=863494 date=1301214811
Citaat van: ErikBaarn link=msg=863490 date=1301213879
Wel zeer opvallend dat er geen verdere GRIP-opschaling heeft plaatsgevonden ! Kennelijk was er geen behoefte aan coördinatie tussen de aanwezige kolommen.
Toch wel, dat valt in deze regio ook onder GRIP-0 :

GRIP 0

Er wordt opgeschaald naar GRIP 0 als door de aard van de inzet de verantwoordelijkheden en bevoegdheden met betrekking tot de bestrijding veranderen, namelijk als gestructureerde multidisciplinaire coördinatie noodzakelijk blijkt. De eerste toetsing van de noodzaak van opschaling gebeurt door de mensen die bij het incident betrokken zijn, zoals de bevelvoerder brandweer, de politiemedewerker, de ambulanceverpleegkundige en de CMO.

Bij GRIP 0 wordt het Coördinatieteam Plaats Incident (CTPI) opgestart. Dat wordt gevormd door de Officieren van Dienst (OvD) van brandweer, politie en GHOR. Hierbij kunnen zonodig externe partners aansluiten, bijvoorbeeld Rijkswaterstaat. De nadruk ligt op het sturen van operationele processen ter plaatse. Het CTPI verzorgt de coördinatie en geeft leiding aan de uitvoerende activiteiten. Besluitvorming vindt plaats op basis van gelijkwaardigheid. Het CTPI zorgt ook voor afhandeling van ‘gemeentelijke processen’.

Bron : http://www.ghorzob.nl/Rampenbestrijding/GRIP_structuur/GRIP_2007_brochure

CTPI is tegenwoordig CoPI, dus ik weet niet exact wat er nog meer veranderd is in die tijd, maar het geeft in elk geval aan dat men GRIP-0 al zeker sinds 2007 hanteert, nieuw is het dus zeker niet :)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Hier is ook het een en ander te vinden over het GRIP Referentiekader: http://www.veiligheid.org/factsheetGRIP.pdf
Volgens mij worden er slechts 'minimale' eisen gesteld aan de regionale crisisorganisatie, maar geen maximale :)